یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

عبدالله کعبی*: مردم سلحشور خوزستان با مبارزی وداع می‌کنند که روحانیت، تنها یکی از شئون زندگی او بود.

آیت‌الله جمی‌ از دهه40 با قیام حضرت امام خمینی(ره) همراه شد و مبارزه با رژیم ستمشاهی را تا پایان ادامه داد.

در دوران پیش از انقلاب هریک از مبارزان آبادان که می‌خواستند به خدمت امام در نجف برسند با هماهنگی و همراهی ایشان این ارتباط برقرار می‌شد.

از سوی دیگر این روحانی مبارز در طول سال‌های مبارزه پیش از انقلاب اسلامی همواره مأمن و پناه و همچنین حامی انقلابیون واقعی بود و حتی در دورانی که ایشان در زمان حکومت نظامی بازداشت شد، از داخل زندان به هدایت و پیگیری امور مبارزه می‌پرداختند.

این عالم بزرگ با پیروزی انقلاب اسلامی هم دست از مبارزه برنداشت و با هدایت انقلابیون آبادان، پرچم سرفرازی و عزت را به دست گرفت.از سوی دیگر آیت‌الله جمی چون مورد وثوق و مورد حمایت حضرت امام بود، به‌عنوان امام جمعه موقت آبادان منصوب شد.

ایشان با شروع جنگ تحمیلی در کنار نیروهای سپاه و ارتش قرار گرفت و حضور او در جبهه موجبات دلگرمی‌همه مردم این شهر را فراهم کرد. به جد باید گفت که آیت‌الله جمی در دوران دفاع مقدس به‌عنوان محوریت رزمندگان اسلام در آبادان بود.

برپایی نمازجمعه در تمام دوران دفاع مقدس با وجود مشقات جنگ تحمیلی و همچنین بیماری ایشان، به‌عنوان عاملی مؤثر در تقویت روحیه رزمندگان، بسیجیان و مردم خوزستان بود. 

همین حضور و نقش بارز ایشان بود که نیروهای مردمی با هدایت ایشان در طول 8سال دفاع مقدس از سقوط آبادان جلوگیری کردند و اجازه ندادند که این شهر به دست مزدوران بعثی بیفتد.

حضور آیت‌الله جمی در دوران پس از جنگ و بازسازی هم که مشکلات و محنت‌های فراوانی گریبانگیر مردم منطقه بود، عاملی بسزا در افزایش روحیه و انگیزه مردم خوزستان به‌ویژه آبادان بود.

از دیگر نکات حائزاهمیت درمورد شخصیت این روحانی مبارز، توجه و تلاش خالصانه ایشان در راه حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بود که ایشان دراین مسیر از هیچ اقدامی دریغ نکرد.

ارتباط پدرانه و مهربانانه آیت‌الله جمعی با مردم آبادان دیگر نکته محوری بود که نقطه‌ اتکایی سرشار از آرامش و سلامت برای مردم این دیار بود که امروز باید در فراق آن گریست و متاثر بود.

* نماینده آبادان در مجلس

کد خبر 71773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز