یک شرکت زیست‌فناوری ژاپنی می‌گوید نخستین آزمایش برای غربالگری زودرس سرطان لوزالمعده را با استفاده از بینی‌های قدرتمند گونه‌ای از کرم‌های نخی ریز ایجاد کرده است.

N-Nose

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت هیروتسو بیو ساینس Hirotsu Bio Science  این ماه ایجاد تستی به نام N-NOSE plus Pancreas (بینی کرمی به علاوه لوزالمعده) را اعلام کرد که برای مشتریان در ژاپن بازاریابی می‌شود و قرار است تا سال ۲۰۲۳ به بازار آمریکا شود.

افراد برای انجام این آزمایش یک نمونه ادرار را از طریق یک کیسه پستی مخصوص به آزمایشگاه می‌فرستند و این نمونه در آنجا در یک ظرف آزمایشگاهی حاوی گونه‌های از کرم‌های نخی ریز قرار داده می‌شود. این شرکت می‌گوید این کرم‌ها که نام علمی‌شان  Caenorhabditis elegans است حس‌ بویایی بسیار قوی‌تر از سگ‌ها دارند و به جلب شدن به بو به سوی سلول‌های سرطانی حرکت می‌کنند.

تاکاکی هیروتسو، بنیانگذار و مدیر اجرایی ارشد این شرکت ژاپنی که ۲۸ سال دربار این کرم‌ها تحقیق کرده است، این خصوصیت این حیوانات کوچک یک میلی‌متری را به یک ابزار تشخیصی مهم تبدیل می‌کند.

او می‌گوید: «آنچه در تشخیص زودرس سرطان و این نوع بیماری‌ها مهم است توانایی حس کردن مقادیر بسیار اندک موادی است که آنها آزاد می‌کنند و هنگامی موضوع تشخیص زودرس مطرح باشد به نظر من ماشین‌ها نمی‌تواننند با توانایی‌های این ارگانیسم‌های زنده رقابت کنند.»

شرکت هیروتسو بیو ساینس نخستین تست مصرفی‌اش با نام N-Nose را در ژانویه ۲۰۲۰ به بازار فرستاد و مدعی شد که این تست می‌تواند به کاربران را بگوید آیا در معرض خطر بالا برای دچار شدن به سرطان هستند یا نه. حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر از این تست اولیه استفاده کرده‌اند که ۵ تا ۶ درصد آنها را در گروه پرخطر برای سرطان قرار داده است.

در این جدیدترین گونه این تست، شرکت ژاپنی کد ژنتیکی کرم‌های نخی را طوری تغییر داده است تا از نمونه‌های سرطان لوزالمعده دور شوند. شرکت هیروتسو بیو ساینس به این علت این تست را با سرطان لوزالمعده شروع کرده است که تشخیص این سرطان بسیار مشکل و سرعت پیشرفت آن زیاد است.

قیمت یک کیت تست لوزالمعده با این کرم‌ها تا ۷۰۰۰۰ ین (۵۰۵ دلار) است که برای یک تست تشخیصی در ژاپن که نظام مراقبت بهداشتی ملی‌شده و قیمت‌های ثابت برای داروها و اعمال پزشکی دارد، نسبتا گران است.

هیروتسو می‌گوید قیمت بالای تست و آگهی‌های تلویزیونی برای تبلیغ آن با استفاده از کاریکاتورها کرم‌ها و لوزالمعده بخشی از روند ساختن یک برند تجاری از این تست است و با افزایش فروش این محصول ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

اما برخی از پزشکیان از این رویکرد مستقیم به مصرف‌کنندگان انتقاد می‌کنند و درباره قابل‌استفاده بودن نتایج این تست برای تصمیم‌گیری‌های بالینی تردید دارند. آنها اشاره می‌کنند که موارد مثبت کاذب (مثبت شدن ازمایش بدون وجود بیماری) ممکن است بسیار بیشتر از موارد واقعی سرطان لوزالمعده باشد و در نتیجه نتایج تست قابل‌استفاده نباشند.

شرکت سازنده تست در مقابل مدعی است که میزان دقت تست N-Nose به همان اندازه تست‌های تشخیصی دیگر است و هدف از ساختن این تست استفاده از آن به عنوان یک وسیله غربالگری زودرس است که می‌تواند بیماران را به انجام آزمایش‌های بیشتر و درمان سریع‌تر برانگیزد./

کد خبر 724661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha