گروه ورزشی - محمدجواد پاینده: تداوم حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین علاوه براعتراض شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی واکنش برخی از ورزشکاران و ستاره‌های ورزش جهان را نیز در پی داشته است.

کاکا، ستاره برزیلی باشگاه میلان که در سال 2007 به عنوان مرد سال فوتبال جهان انتخاب شد  در این خصوص گفت: «باید بگویم از کشتار کودکان فلسطینی بسیار اندوهگین هستم.»

میلانی‌ها جهت برپایی یک اردوی آماده‌سازی به امارات سفر کردند و کاکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به این موضوع افزود: «با آنکه در عالم ورزش سخنی از سیاست بر زبان نمی‌آوریم، اما باید بگویم قلبم از کشته شدن کودکان بی‌گناه غزه و مردم این شهر اندوهگین است.  باید برای خاتمه این گونه جریانات کاری کرد.

جنگ راه حل مناسبی برای حل و فصل اختلافات نیست و من همان طور که گفتم از کشته شدن مردم بیگناه ناراحتم و می‌خواهم که هر چه زودتر کشتار مردم غزه متوقف شود.»  کاکا گفت: «این موضوع تنها با حرف حل نمی‌شود و باید برای پایان دادن به این خشونت‌ها در سراسر جهان کاری کرد.»  ستاره برزیلی میلان همچنین در این خصوص فوتبال را که از همراهی میلیون‌ها هوادار و تماشاچی برخوردار است، قدرتمند و موثر دانست.

فردریک کانوته، مهاجم مسلمان تیم فوتبال سویای اسپانیا هم  پس از گلزنی در دیدار تیمش برابر لاکرونیا به نشانه حمایت از مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه، پیراهنی را که روی آن به زبان‌های مختلف نام فلسطین نوشته شده بود به تماشاگران و دوربین‌های تلویزیونی نشان داد. کانوته که اهل مالی است پس از انجام این حرکت با کارت زرد داور مسابقه جریمه شد چراکه فدراسیون فوتبال اسپانیا این کار را ممنوع اعلام کرده بود.

کانوته از 20 سالگی به دین اسلام مشرف شده است.  او  با یک سرمایه‌گذاری 700 هزار دلاری مسجدی را در اسپانیا ساخت و در سال 2006 نیز مرکزی را برای نگهداری کودکان بی‌‏سرپرست مالی تاسیس کرد.

محمود العونین سفیر فلسطین در مادرید در خصوص این حرکت بازیکن سویا گفت: «آن بازی را تماشا کردم. کانوته یک مسلمان است. کدام مسلمان می‌تواند احساسات خود را کتمان کند؟ او کاری کرد که برای همه دوران در قلب کودکان فلسطینی باقی بماند. اشک کودکان فلسطینی پشتیبان اوست. اطمینان دارم قلب او در کنار برادران فلسطینی می‌تپد.» 

قهرمانان ملی اسپانیا از جمله رافائل نادال و کاسیاس نیز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را به شدت محکوم کردند. نادال، مرد شماره یک تنیس جهان  همراه کاسیاس دروازه‌بان ملی‌پوش رئال مادرید بنیاد خیریه‌ای برای کمک به کودکان بی‌سرپرست تاسیس کرده‌اند. نادال در خصوص اتفاقات اخیر گفت: «چند سالی است برای کمک به کودکان جهان از مردم کمک مالی دریافت می‌کنیم اما امروز از خودم می‌پرسم برای چه باید این کار را انجام دهیم.

مگر می‌شود به تنهایی از پس چنین دنیای عذاب‌آوری برآمد؟ به کودکان گرسنه آفریقایی کمک کنم یا به سرمازدگان ارتفاعات روسیه؟ در این چند روز مدام به خودم می‌گویم اگر با تمام وجود به کودکان غزه کمک نکنم، دیگر انسان نیستم. مردم اسپانیا مرا دوست دارند نه به خاطر مدال طلای المپیک بلکه به این خاطر که می‌خواهم انسان باشم.»

کاسیاس دروازه‌بان تیم اسپانیا نیز بر این نکته تاکید کرد که در جشن سال نو در میدان مرکزی مادرید شرکت نمی‌کند. او در مهم‌ترین بخش از سخنان خود گفت: «مگر می‌شود با دیدن صحنه‌هایی که از شهر غزه منعکس شده در میان شادی مردم حضور پیدا کرد و خندید.»

اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی محدود به همین اقدامات ستاره‌های فوتبال نبوده است. مردم ترکیه در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، اجازه برگزاری دیدار بسکتبال یک تیم از رژیم اشغالگر و نماینده ترکیه را که قرار بود در چارچوب رقابت‌های جام باشگاه‌های اروپا در آنکارا انجام  شود را ندادند و ورزشگاه را به صحنه تظاهرات ضداسرائیلی تبدیل کردند.

بسکتبالیست‌های تیم هاس هارون رژیم صهیونیستی که برای مسابقه با تیم ترکیه به آنکارا آمده بودند در ورودی ورزشگاه آنکارا با شعار «الله اکبر» و «قاتل از غزه گم شو» از سوی تماشاگران روبه‌رو شدند و سالن را ترک کردند. مداخله پلیس و اخراج تماشاگران از سالن ورزشگاه، نتوانست مانع از ادامه تظاهرات ضداسرائیلی شود و این مسابقه از سوی مسئولین لغو شد.

گروهی از تماشاگران تظاهرات خود را در بیرون از سالن برگزاری مسابقه نیز ادامه دادند و در بیرون ورزشگاه، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند

کد خبر 72545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز