همشهری آنلاین - بهاره خسروی : هرچند این روزها با ماشینی شدن سبک زندگی، تنوع ابزار سرگرمیها از همه مهمتر تولید خودروهای رنگارنگ، دوچرخه این خودرو محبوب همه نسلها حضورش کمرنگ شده است. بهویژه اینکه ساکن محلههای شلوغ و پررفتوآمدی مانند پازل دهم شهر تهران باشی، دوچرخهسواری به دلیل وجود معابر باریک و کوچههای تنگ بهویژه برای بانوان چندان راحتی نیست. همین موضوع بهانهای دست مسئولان شهری منطقه ١٠ داد تا شرایط دوچرخهسواری راحت و ایمن و رایگان را برای بانوان در پارک آموزش ترافیک فراهم کنند. اگر عشق دوچرخهسواری در سر دارید، تا پایان گزارش همراه باشید.
خواندنی بیشتر را اینجا دنبال کنید
روز خوب دوچرخهسواری
سهشنبهها برای خانمهای پازل دهم شهر تهران یک روز خاص است. روزی که از اول هفته برای آمدنش و راهی شدن به پارک آموزش ترافیک لحظهشماری میکنند. حتی بعضی از آنها در بالای تقویم بهجای روز سهشنبه نوشتهاند دوچرخهسواری! خانمهای پارک ترافیک با چهرههای شاد و بشاش که اکثرا خانهدار هستند، در بوستان حاضر میشوند؛ البته در میان آنها یک سری ورزشکاران حرفهای و بینالمللی در رده سالمندان هم حضور دارد. اینجا پارک آموزش ترافیک، منطقه ١٠ در خیابان شهید عرب است. خانمهایی یکی دو ساعتی فارغ از دغدغه زندگی در کنار همسایهها و دوستان مشغول دوچرخهسواری میشوند و حتی تعدادی از آنها از دل همین دورهمی تبدیل به یک دوچرخهسوار حرفهای شدهاند. بیشتر آنها از روز سهشنبه بهعنوان یک روز خوب یاد میکنند.
رویایی که به واقعیت پیوست
«سمانه نصر» از اهالی خیابان جیحون و پای ثابت سهشنبههای پارک آموزش ترافیک است. خانم خانهداری که تا شش ماه پیش جرات نشستن روی زین دوچرخه را هم نداشت. او از رویای روزهای کودکی اش و دوچرخهسواری تعریف میکند : «هیچ وقت فکر اینکه بتوانم دوچرخهسواری کنم در مخیلهام نمیگنجید. از کودکی آرزوی داشتن یک دوچرخه را داشتم. بعدها که بزرگتر شدم و درگیر زندگی روزمره شدم این ماجرا به کل به باد فراموشی سپرده شد. تا اینکه از طریق دوستان از برنامه آموزشی رایگان دوچرخهسواری اطلاع پیدا کردم. رویای روزهای کودکیام دوباره در وجودم زنده شد. وقتی در این بوستان پا به رکاب شدم تصور اینکه روزی توانایی نشستن پشت دوچرخه را پیدا کنم برایم محال بود اما در مدت زمان شش ماه از مرحله مبتدی با تلاشها خودم و کمک مربیان تبدیل به یک دوچرخهسوار حرفهای شدم. »
به گفته نصر، ما این روزها درگیر زندگی صنعتی و عوارض آن مانند دستدرد و کمردرد یا پادرد هستیم. برای ورزش کردن به دلایل مختلف کمتر وقت و هزینه صرف میکنیم. همین موضوع به افزایش بیماریهای شایع میان بانوان دامن میزند. او در ادامه از تبعات زندگی آپارتماننشینی دوران پساکرونا میگوید : «متاسفانه در زندگی آپارتمانی محصور شدهایم و بیخبر از آنکه ورزش کردن چه تاثیراتی در روح و روان سلامتی جسمی میگذارد. دوران بیماری «کووید- ١٩ » هم این ماجرا چند برابر کرد که خوشبختانه با برگزاری چنین دورههای اثر خوبی بر حفظ سلامتی بانوان بهعنوان مدیران خانواده میگذارد. »
پرداخت هزینههای گران
«فاطمه پروایی» از اهالی خیابان ١٦ متری امیری، برای آموزش این ورزش تا آموزشگاههای خصوصی هم رفت اما در نهایت به پارک آموزش ترافیک رسید. او که یک سالی است پا به رکاب شده است، تعریف میکند : «از خانه نشستن و بیتحرکی حسابی خسته شده بودم. در محله ما با کوچههای تنگ و باریک امکان پیادهروی راحت هم وجود ندارد. چون تا قدم به کوچه و خیابان که میگذاری موتور و ماشین است که از کنارت قیقاج میروند. از طرفی دیسک کمر و پا درد هم داشتم که باید ورزش میکردم. تصمیم گرفتم با خواهرم به آموزشگاه دوچرخهسواری خصوصی برای آموزش مراجعه کنیم و حتی برای تست هم رفتیم تا اینکه یکی از همسایهها پیشنهاد شرکت در دورههای دوچرخهسواری پارک آموزش ترافیک را داد و همراه خواهرم برای آموزش به این بوستان آمدیم و با دوچرخهسواری خیلی از دردهای جسمانیام کمتر شده است. روحیه شادابتر و حوصله بیشتری هم پیدا کردم. »
دونده سالمند آسیایی
«زهرا عقیلی»، ساکن محله هفت چنار از دیگر مشتری های ثابت پارک آموزش ترافیک است. این بانوی ٧۵ساله که از ٤۵سالگی ورزش حرفهای را بوستانهای منطقه ١٠ شروع کرد و پا در عرصههای بینالمللی گذاشت ورزش را مهمترین عامل پیشگیری از بیماریهای سالمندی میداند و میگوید : «از روزی که تصمیم به انجام ورزش حرفهای گرفتم چیزی جز تلاش و رسیدن به موفقیت در ذهنم پرورش ندادم. نزدیک چهار سالی است که در پارک آموزش ترافیک دوچرخهسواری میکنم. اوایل خیلی زمین میخوردم و دست و پایم زخمی میشد. حتی نمیتوانستم رکاب بزنم. خاطرم هست وقتی برای آموزش شنا رفتم کبودی پاهایم را که دیدند تصورشان داشتن بیماری بود. اما وقتی تعریف کردم که برای تمرین دوچرخهسواری میروم و این کبودی ناشی از برخورد پدال است، کلی تشویق شدم. خوشبختانه دوچرخهسواری کمک زیادی در پیشگیری از بیماریهایی مانند پوکی استخوان، کمر درد و پا درد و... میکند. از همه مهمتر نقش موثری در ارتقای روحیه دارد و به همه بانوان همسن و سالم توصیه میکنم بهجای نشستن در کنج خانه به استقبال بیماریهای جسمی و روحی رفتن از خانه بیرون بزنند و از این امکانات رایگانی که در اختیار اهالی قرار گرفته استفاده کنند. »
ورزش برای فرار از زندگی ماشینی
«آتوسا عباسی»، ملیپوش دوچرخهسواری و دارنده اولین مدال انفرادی آسیایی و قهرمان و قهرمان سال ٩٢ و ٩٣ و ٩٨ سالهای زیادی است که در این بوستان در کسوت یک مربی با حوصله پا به پای اهالی حضور دارد. این مربی ورزش را بهترین گزینه برای رهایی از زندگی ماشینی عنوان میکند : «این روزها بیشتر افراد بهویژه خانمهای خانهدار درگیر زندگی ماشینی، شدند همین موضوع اثر منفی بر سلامت جسم و روحشان میگذارد. ما در این بوستان افرادی را داشتیم از مشکلات فقر حرکتی رنج میبردند یا اعتماد بهنفس زیادی نداشتند. اما بعد از مدتی رفتوآمد ورزش کردن به دستاورد مثبتی رسیدند. زنان بهعنوان مادر و مدیر خانواده نقش مهمی را در هدایت سایر اعضای خانواده دارند و این دوچرخهسواری کردنها را نباید فقط به چشم یک سرگرمی ببینیم. ما در اینجا جا روشهای تغذیه سالم، آموزشهای شهروندی و کسب مهارت زندگی کردن را دل همین آموزشهای بهظاهر ساده در میان بانوان داریم. »
به گفته عباسی، پارکهای آموزش ترافیک در مناطق بهترین فرصت برای آموزش دوچرخهسواری و ترویج فرهنگ ورزش میان شهروندان است که اگر این طرح در همه بوستانها اجرا شود، کمک اثرگذاری حتی برای کاهش آلودگی هوا میشود.
آموزش با هدف فرهنگسازی
پارک آموزش با ٣٠٠ دستگاه دوچرخه روزهای سهشنبه در دو سانس میزبان بانوان علاقهمند به ورزش دوچرخهسواری است. «ندا مشهدی» مسئول پارک آموزش ترافیک با بیان مطلب میگوید : «مهمترین هدف از ارائه خدمات رایگان دوچرخهسواری فراهم آوردن فضایی برای ارتقای روحیه و ایجاد شادابی و نشاط و همچنین کیفیت زندگی شهروندان است. با توجه به بافت فشرده و مسکونی و افزایش فضاهای آپارتمانی محیطی امن و آرام برای ورزش کردن بانوان فراهم شود. البته بجز بانوان دانشآموزان هم میتوانند با هماهنگی مدیران علاوه بر بازدید از مزایای دوچرخهسواری رایگان بهرهمند شوند. »
مشهدی درباره برنامههای پارک آموزش ترافیک برای ترویج آشنایی با رفتارهای ترافیکی و فرهنگ استفاده از وسایل حملونقل عمومی میگوید: «در این بوستان برای همه ردههای سنی برنامههای آموزشی عملی و تئوری داریم. نمونه آن برگزاری دورههای رایگان دوچرخهسواری، رانندگی با ماشینهای سمیلاتور که شبیهسازی رانندگی در شهر است، و... در این بوستان به شهروندان خدمات آموزشی رایگان میدهیم با این هدف بتوانیم شهری قانونمند داشته باشیم و بهواسطه همین آموزشها کاهش آلودگی هوا و تصادفات رانندگی و صدمات ناشی از آن را شاهد باشیم. به همین بهانه پارک آموزش واقع در خیابان شهید عرب از ٨ تا ١٦ میزبان شهروندان است.»
بازگشت به زندگی عادی
هوای نیمهسرد پاییزی با بارش باران کمی به نسبت تمیزتر شده و آفتاب به نیمهآسمان رسیده و صدای اذان در دل بوستان ترافیک میپیچید. خانمها حسابی خسته اما شاد و پر انرژی کلاه ایمنی و دوچرخههایشان تحویل مسئول مربوط میدهند، شادمان و خندان از پارک برای برگشتن به زندگی عادی و کارهای روزمره خارج میشوند.
نظر شما