گروه ورزشی: چالش جدید برنامه 90 مثل گذشته هوادارانی پیدا کرده است.

 اما آنچه در 90 پنجشنبه شب گذشت بازتاب زیادی در میان اهالی ورزش داشت، چه در یک سوی منازعه کلامی عادل فردوسی‌پور، مجری پربیننده‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون طی سال‌های اخیر بود و در سوی مقابل سخنگوی سازمان ورزش که عضو هیات مدیره پرسپولیس هم هست، قرار داشت و جذابیت‌های این دوئل دونفره زمانی به اوج خود رسید که عادل فردوسی‌پور محافظه کاری را کنار گذاشت و در مجادله کلامی مقابل سخنگوی سازمان ورزش قرار گرفت؛ مشاجره کلامی‌ای که کمتر در برنامه‌ای تلویزیونی در محاوره و
گفت و شنود 90رخ می‌دهد.

شاید همین مسئله باعث شد که فشارهایی سنتی که برای توقف برنامه 90 از حالت وجود داشت تبدیل شود به موضع‌گیری رسمی سازمان ورزش در یک برنامه دیگر تلویزیونی. ساور، معاون حقوقی سازمان ورزش در برنامه ورزش و مردم به انتقاد از برنامه 90 پرداخت تا موضع رسمی سازمان را بیان کند. معاون سازمان با ذکر این نکته که ما هیچ مشکلی با برنامه ورزش و مردم و ورزش از نگاه 2 نداریم، از برنامه‌هایی خاص در تلویزیون انتقاد کرد.
90 اما با مجری و تهیه‌کننده‌اش تاریخی پرتنش و چالش دارد. فردوسی‌پور پس از تجربه روزنامه‌نگاری  در پایان سال 1373 پس از چندین بار آزمون به صدا و سیما راه یافت و در ابتدا به گزارش برنامه منتخب ورزشی -برنامه‌ای آرشیوی از شبکه سوم سیما که در نیمه‌شب پخش می‌شد - ‌پرداخت.

فردوسی‌پور کم‌کم پیشرفت کرد و توانست بازی‌های بهتری را گزارش کند. او پس از گزارش‌های خوبش در جام جهانی 98، توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس بود که به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم انتخاب شد. در آن زمان که تلفظ نادرست نام‌های خارجی در گزارش‌های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می‌افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان‌های خارجی بود. وی در چند سال اخیر در بیشتر نظرسنجی‌های شبکه سوم سیما به عنوان نفر اول گزارشگری برگزیده شده‌است. در مسابقه پیام کوتاه روزنامه خبرورزشی درباره بهترین گزارشگران، او با بیش از 91 درصد آرا و با اختلافی آشکار نسبت به دیگران به عنوان بهترین گزارشگر برگزیده شد. او در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال ایران نیز جایزه بهترین گزارشگر را از افشین قطبی دریافت کرد.

این روند محبوبیت تا داغ‌تر شدن رقابت‌های لیگ ادامه داشت و در همین زمان بود که برنامه 90  شکل گرفت. 90همان برنامه هفتگی تحلیلی ویژه فوتبال بود که در تمام جهان نمونه‌هایش دیده می‌شد اما فردوسی‌پور، از همان ابتدا پیرو یک اصل بود. با آن که خودش قدرت تشخیص عالی و تفسیری بسیار بهتر از خیلی ورزشی‌نویس‌ها و کارشناسان ورزشی داشت اما، کنار ایستاد. او تنها نقش مجری برنامه را برعهده گرفت و از کارشناسان دعوت کرد تا در دو بخش داوری و فنی، او را همراهی کنند.

در 90، فردوسی‌پور گاهی مجری و تهیه‌کننده است و گاهی هم یک  کارشناس و مفسر صریح. اما او بیشتر در عین حالی که گاهی از سئوالات انتقادی ابایی ندارد صرفاً کسی بود که  تعادل برنامه را نیز برقرار می‌کرد.

تقریباً 10سال از پخش اولین برنامه 90 می‌گذرد و این برنامه با وجود گذشت زمان هنوز هم بسیار پر مخاطب است و با به چالش کشیدن مربیان و داوران همراه است و تقریبا همه علاقه‌مندان به فوتبال این برنامه را دنبال می‌کنند. برنامه 90 نقش موثری در جامعه و رشد فوتبال کشور داشته‌است.

حمایت از 90

 منتقدان 90 اما همیشه پای ثابت این برنامه هستند؛ کسانی مثل علی دایی که انتقادهای زیاد او از 90 هیچگاه باعث نشد که دعوت فردوسی‌پور را رد کند. اما از موضع مدیریتی،90 همواره با مدیران باشگاه‌ها به دلیل انتخاب مربیان و یا اخراج آنها درگیر بوده است اما هیچگاه به شکلی که در پنجشنبه شب شاهد آن بودیم با سازمان ورزش درگیر نشده بود. شاید همین مسئله باعث شده است که مدیران شبکه 3 پس از اتفاقات 90 از او به شدت حمایت کنند. علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه 3 سیما در حالی که فضای رسانه‌ای کشور به شدت مناظره سخنگوی سازمان و فردوسی‌پور را بازتاب داده است نسبت به این موضوع واکنش نشان داد: «از خداوند می‌خواهم تحمل مسئولان سازمان تربیت‌بدنی را بیشتر کند.»

او که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد درباره اظهارات اخیر محمد آخوندی، سخنگوی سازمان تربیت‌بدنی و عضو هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس در برنامه تلویزیونی 90 گفت: «متاسفانه بعضی از مسئولان  سازمان ورزش تحمل‌شان کم است و ظرفیت پذیرش هیچ‌گونه انتقادی ندارند.» وی افزود: «90، برنامه‌ای است که در جهت بهبود و پیشرفت فوتبال کار می‌کند. تهیه‌کننده و مجری آن بدون هیچ قصد و غرض و یا گرایش خاصی این برنامه را به‌طور سالم می‌سازد و روی آنتن می‌برد.»

پورمحمدی اظهار داشت: «ماهیت برنامه 90 انتقادی است. طبیعی است که جنبه‌های نقد و بررسی در آن پررنگ‌تر باشد.»  مدیر شبکه 3 سیما با بیان اینکه از خداوند می‌خواهم تحمل آقایان را بیشتر و بر جنبه انتقادپذیری آنها بیفزاید، عنوان کرد: «برنامه تلویزیونی 90 بدون هیچ تغییری در اجرا و محتوا، مانند گذشته روی آنتن خواهد رفت.»

کد خبر 72742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز