آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند دوباره ماسک بزنند و این بار نه فقط برای کووید-۱۹ بلکه برای همه‌گیری سه‌گانه کروناویروس، آنفلوانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSVکه سراسر آمریکا را فرا گرفته و باعث شده شهرهای متعددی از جمله نیویورک و لوس‌آنجلس مردم را تشویق کنند که دوباره در فضاهای عمومی دربسته ماسک بزنند.

mask

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز شمار موارد عفونت کرونا و بستری شدن ناشی از آن در طول دو هفته گذشته به ترتیب ۵۶ و ۲۴ درصد افزایش یافته است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند که تاکنون ۱۳ میلیون مورد بیماری آنفلوانزا و ۷۳۰۰ مرگ ناشی از آن در این فصل رخ داده باشد، و انتظار می‌رود این عدد در ماه‌های آینده بالاتر برود.  بالاخره گرچه عفونت‌های RSV ظاهرا در حال کاهش هستند، میزان‌های عفونت با این ویروس تنفسی در اغلب نقاط آمریکا همچنان بالا مانده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) قبلا بر اساس میزان شیوع کووید-۱۹ در هر منطقه ماسک زدن را توصیه می‌کرد، اما اکنون، راشل ولنسکی، مدیر CDC به مردم می‌گوید در انتظار توصیه‌های این سازمان نمانند و ماسک بزنند.

کارشناسان به خصوص به افرادی که در خانوارهای دارای افراد پرخطر شامل بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، دیابت یا بیماری قلبی و هر کسی که دچار نقصان ایمنی است، زندگی می‌کنند، توصیه کرده‌اند که در مکان‌های عمومی ماسک بزنند.

شواهد علمی قوی وجود دارد که ماسک زدن به کاهش انتشار چندین ویروس تنفسی کمک می‌کند. در طول فصل‌های زمستان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که مردم اقداماتی مانند ماسک زدن و فاصله‌گیری اجتماعی را برای پیشگیری از کروناویروس انجا می‌دادند، میزان‌های شیوع آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی هم ثابت ماند و افزایش معمول فصلی را پیدا نکرد.

ماسک‌های تنفسی هم با فیلتر کردن ذرات ریز هواپخش (آئروسل) که عامل اصلی انتشار کروناویروس است و هم قطرک‌های بزرگتر تنفسی که تصور می‌شود مسئول انتقال اغلب موارد آنفلوانزا و RSV باشند، عمل می‌کنند. ماسک‌های تنفسی همچنین در صورتی که فرد با لمس کردن دستگیره در یا میله مترو ذرات ویروسی را روی دست‌هایش داشته باشد، مانع از تماس دست با صورت می‌شوند و از این طریق هم از سرایت ویروس جلوگیری می‌کنند.

با اینکه ماسک‌ها بیشترین تاثیربخشی در توقف انتشار این ویروس‌ها را در هنگامی دارند که شخص دچار عفونت از آنها استفاده می‌کند، استفاده از ماسک به خصوص از انواع با کیفیتی مانند N95، KN95 و KF94 برای حفاظت فرد از گرفتن این بیماری‌های ویروسی هم سودمند است.

سایر اقدامات بهداشت عمومی مانند شستن دست‌ها، تمیز کردن سطوح و تصفیه کردن هوا هم به محدود کردن انتشار ویروس‌های تنفسی کمک می‌کنند. بالاخره اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا و وآخرین واکسن‌های یادآور کووید-۱۹ هم می‌توانند سودمند باشند.

ماسک زدن به خصوص در مواردی که تماس‌های نزدیک در فضاهای در بسته شلوغ با دیگران وجود دارد، اهمیت پیدا می‌کند. کارشناسان به خصوص ماسک زدن در هواپیماها و وسائل نقلیه عمومی و نیز هنگام خرید خواروبار را توصیه می‌کنند.

کد خبر 728028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha