پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

دوچرخه: فراخوان ماه‌ترین شعر ماه دی و معرفی ماه‌ترین شعر ماه آبان و آذر

مثل هر ماه زمان انتخاب ماه‌ترین شعر ماه فرا رسیده است. این‌بار کارتان راحت‌تر از ماه‌های پیش است، چون تعداد شعرهای چاپ‌شده در دی کمتر از همیشه بوده است. پس دوچرخه‌هایتان را جلویتان ردیف کنید و از بین شعرهای چاپ‌شده در پسکوچه‌های این ماه، شعری را که به دلتان نشسته و از زبان شما حرف زده، به عنوان ماه‌ترین شعر ماه انتخاب کنید. یادتان باشد در چند جملۀ کوتاه دلیل برگزیدن شعر موردعلاقه‌تان را ذکر کنید. در ادامه برای راحتی کارتان فهرست شعرهای چاپ‌شده در ماه اخیر را می‌آوریم.

- به همین سادگی (سحر دیانتی/ 294)
- گرمی‌تهران‌شکست (هادی خورشاهیان/294)
- وداع پاییز (ترجمۀ زهرا خانی/294)
- غم برف (احمد خدادوست/494)
- جاری (سحر دیانتی/494)
- ماه خفته (ترجمۀ زهرا خانی/494)

آهنگی که با حرف هماهنگ است

متأسفانه  تعداد شرکت‌کنندگان در انتخاب  شعر ماه آذر، آن‌قدر زیاد نبود که هیچ شعری موفق به کسب عنوان ماه‌ترین شعر ماه شود. اما درعوض طبق رأی‌های نوجوانان دو شعر به‌طور مشترک و با رأی مساوی به عنوان ماه‌ترین شعر ماه آبان برگزیده شدند:

«سکون» سرودۀ کبرا بابایی و «مادرم فرشته است» سرودۀ عباس تربن؛ هر دو با کسب
35 درصد رأی‌ها.

گزیدۀ نظرهای نوجوانان را دربارۀ این دو شعر می‌خوانید.

- سدرا محمدی (بوکان): شعر «سکون» قافیه‌های زیبایی دارد، به‌خصوص در این قسمت: «تک‌تک اتاق‌ها/ غرق در سکوت/ روی شمعدان نقره‌ای/ بسته تار عنکبوت...»

- راضیه یزدان‌یار (ملایر): وزن و آهنگ شعر «سکون» متناسب و مرتبط با حرف شاعر است و پایان‌بندی غافلگیرکنندۀ شعر نیز جزو نقاط قوت آن به حساب می‌آید.

- شقایق اعظمی (کرج): بیشتر سطرهای «سکون» مثل «لحظه‌های لاک‌پشت/ از زمان جلو نمی‌زنند» و «خاطرات/ کنج گنجه‌های کهنه/ بو گرفته‌اند» با اسم و هدف شعر همخوانی دارند.

- نیلوفر شهسواریان (تهران): شعر «سکون» اسم زیبا و مناسبی دارد و با تشبیه‌های تازه به خوبی توانسته حس کسالت را به خواننده منتقل کند.

- لیلا کلانتری (رشت): شعر «مادرم فرشته است»  موضوعی فراموش‌شده را با زبان و شکلی تازه بیان می‌کند ؛ مثلاً نگاه نگران مادر که همیشه مثل سایه به دنبال فرزند است، شاعرانه به تصویر کشیده شده است.

- فرشته سلیمانی (تهران): شاعر «مادرم...» موفق شده از سوژه‌ای تکراری، اثری نو بیافریند که زبانی صمیمی و تعبیرهایی بدیع دارد، مثل: «چشم می‌زنی به هم/ چای دم کشیده است» یا «جای لقمه، اشتباه/ عشق قورت می‌دهم».

- یاسمن رضائیان (تهران): لقمه‌کردن عشق و قورت دادن عشق جزو تعبیرهای زیبای شعر «مادرم...» هستند.

کد خبر 73937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز