مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دیروز با بیان این مطلب در کنفرانس مطبوعاتی، بر پشتوانه کارشناسی بسیار قوی خط3 اتوبوس تندرو تاکید کرد.
حسین بیژنی در پاسخ به خبرنگار همشهری که از وی درباره دلیل همراهی نکردن وی با وزیر کشور در بازدید اخیر ایشان از خط 3 اتوبوسهای تندرو پرسیده بود، گفت: ما در جریان این بازدید قرار نداشتیم وگرنه میتوانستیم به سؤالات و ابهامات پاسخ دهیم و ایشان را نسبت به چگونگی امر آگاه کنیم تا منجر به اظهارات غیرکارشناسی نشود.
وی ادامه داد: این موضوع حتی در مورد جلساتی که با حضور خودروسازان و وزارت کشور شکل میگیرد نیز وجود دارد که گاه اتوبوسرانیهای همه شهرستانها دعوت میشوند اما ما بیاطلاع میمانیم.
بیژنی در این جلسه برای توجیه بهتر خبرنگاران با قرارگرفتن کنار تابلوی اعلانات، مسیر رفت و برگشت خودروها ی عبوری از میدان کلاهدوز تا دوربرگردان تقاطع افسریه را به تصویر کشید و عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که آقای محصولی در بازدید از سومین خط اتوبوسرانی تندرو مطرح کردند این بود که بهتر است خودروهای عبوری از مسیر ویژه اتوبوسها نیز حرکت کنند تا شاهد ترافیک سنگین در این محدوده نباشیم اما این اظهار نظر کاملا غیرکارشناسی است، زیرا وقتی خودروهای عبوری از میدان کلاهدوز از مسیر ویژه اتوبوسها وارد خط شوند خروج آنها از این مسیر تا دوربرگردان تقاطع افسریه امکانپذیر نخواهد بود؛
یعنی در این مکان خودروهایی که قصد دور زدن دارند با خودروهایی که از خط ویژه مستقیم عبور میکنند تداخل عبوری پیدا میکنند که این خود میتواند اساس و نظم منطقه را مختل کرده و مشکل ترافیک را صد چندان کند.
مدیرعامل اتوبوسرانی در مورد مشکلات بهوجود آمده در اثر عملیات عمرانی احداث خط3 اتوبوسرانی افزود: مشکلات ناشی از عملیات عمرانی مشکلاتی مقطعی است که بهزودی به پایان میرسد و همانگونه که در زمان احداث خط یک و 2 این سامانه شهروندان از ترافیک و مشکلات ناشی از عملیات احداث گلایهمند بودند اما اکنون شاهد استقبال خوب شهروندان از این خط هستیم، در سومین خط نیز مشکلات بهزودی رفع خواهد شد و اتوبوسهای دوکابین چپدر در این خط نیز فعال میشوند و به شهروندان خدمات رسانی خواهند کرد.
سهم 70 میلیارد تومانی دولت
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره دلیل درخواست شرکت واحد از شورایشهر برای تخصیص اعتباری معادل 63 میلیارد تومان گفت: بهدلیل اینکه دولت سهم خود را در یارانه بلیت اتوبوس بهطور کامل پرداخت نکرده با مشکلات زیادی در پرداخت هزینههای جاری روبهرو شدهایم که به همین دلیل لایحه 63 میلیارد تومانی را به شورای شهر تهران ارائه دادیم.
وی با بیان اینکه تاکنون دولت 7 میلیارد تومان بهعنوان یارانه بلیت اتوبوس پرداخت کرده است، اضافه کرد: براساس مصوبات حداکثر یک سوم از هزینه سفر با اتوبوس را شهروندان، یک سوم را شهرداری و حداقل یک سوم را دولت باید بپردازد که براین اساس با توجه به اینکه هر سفر با اتوبوس حدود 210 تومان هزینه در بردارد و مجموعا هزینههای جاری شرکت واحد اتوبوسرانی بیش از 200میلیارد تومان است دولت باید حداقل 70 میلیارد تومان (حداقل یک سوم) یارانه پرداخت کند، حال آنکه تاکنون تنها 7میلیارد تومان پرداخت شده است.
بیژنی خاطر نشان کرد: از آنجا که به ازای هر سفر تنها 20 تومان از شهروندان دریافت میشود دولت باید کمبود سهم پرداخت شده از سوی مردم را نیز جبران کند که براین اساس سهم دولت مجموعا 120 میلیارد تومان میشود.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم دولت بهطور کامل پرداخت نشده با مشکلات زیادی مواجه شدهایم که امیدواریم بخشی از این کمبودها با اختصاص لایحه 63 میلیاردتومانی برطرف شود.
از سهمیه سال 85 طلبکاریم
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تشکر از اقدامات اخیر دولت برای واگذاری اتوبوسهای جدید به تهران تصریح کرد: با وجود آنکه اقدامات بسیار خوبی برای واگذاری اتوبوسهای جدید به تهران صورت گرفته است اما هنوز 297 دستگاه اتوبوس از سهمیه 2 هزار و 750 دستگاه اتوبوس سال 85 از دولت طلبکاریم و وضعیت سهمیه اتوبوسهای جدید در سال 86 و 87 نیز به درستی مشخص نیست و سهمیهای تعیین نشده است.
تهران نیازمند5هزاراتوبوس جدید
حسین بیژنیگفت: براساس طرح جامع حملونقل و ترافیک، شهر تهران به بیش از 11 هزار اتوبوس نیاز دارد، بنابراین برای رفع کمبودهای موجود و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان حداقل به 5هزار اتوبوس جدید نیاز داریم که برای رفع این کمبودها شهرداری با عقد قرارداد خرید 950 دستگاه اتوبوس اقدام به رفع بخشی از این کمبودها کرده است.وی یادآور شد: در حال حاضر سرویس دوم اتوبوسهای خارجی چپ در به کشور رسیده که 110 دستگاه از این اتوبوسها آماده بهره برداری هستند و 50 دستگاه نیز در گمرک به سر میبرند که بهزودی شاهد ورود این اتوبوسها به ناوگان خواهیم بود.