پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

همشری آنلاین: یک مقام اسبق امنیت ملی آمریکا که به سه رئیس جمهور قبلی آن کشور مشاوره داده است به باراک اوباما پیشنهاد کرد به ایران فرصت دهد تا نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند

زیرا ایران هم اکنون پس از سه دهه از انقلاب اسلامی یک قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گری سیک، که هم اکنون استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کلمبیای آمریکا است، در میان جمعی از کارشناسان، خبرنگاران و دیپلمات‌های علاقمند به مسایل ایران در لندن اعتراف کرد که سیاست غرب در برخورد با موضوع ایران در سه دهه گذشته اشتباه و بی‌تاثیر بوده است.

سیک، در موسسه سلطنتی امور بین‌الملل لندن چتم هاوس گفت: فرآیند تحریم‌های غرب علیه ایران که از دهه 1990 شروع شد نه تنها نتوانست ایران را از پیشرفت بازدارد، بلکه باعث قدرتمندتر شدن این کشور خاورمیانه‌ای شد.

در زمانی که ما فرآیند تحریم‌ها را شروع کردیم، ایران هیچ سانتریفیوژی برای تولید انرژی هسته‌ای نداشت. اما اکنون که در پایان این فرآیند هستیم، ایران بیش از پنج هزار سانتریفیوژ دارد که ممکن نبود بدون فشار غرب به این موفقیت دست یابد.

سیک افزود: سیاست‌های ما در قبال ایران اشتباه بود. ما باید ابتدا به ایران فرصت می‌دادیم تا وارد صحنه شود و ادعاهای خود را ثابت کند و سپس اگر ایران خلافی انجام می‌داد به تحریم‌ا روی می‌آوردیم.

اما به جای آن، ما تحریم‌ها را شروع کردیم و ایران اکنون توانایی تولید اورانیوم غنی شده را داراست.

سیک، که در کابینه سه رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی فورد، کارتر و ریگان خدمت کرده است گفت: بر اساس گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا که یک گزارش مطمئن و قابل اتکا است ایران مطالعات سلاح هسته‌ای را در سال 2003 متوقف کرد.

به علاوه، ایران در چند قرن اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده و سیاستش بر اساس اهداف توسعه طلبانه نبوده است.

سیک گفت: ایران هم اکنون توانایی تولید سلاح هسته‌ای را دارد. این در حالی است که خیلی دیگر از کشورها از جمله ژاپن و برزیل نیز این توانایی را دارند اما غرب با آنها در حال مراوده است و آنها را به شورای امنیت نبرده است.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای نیز نتایج خوبی نداشته زیرا نتوانسته است ایران را از برنامه اتمی خود دور کنند و در عوض ایران را به آن نزدیک کرده است.

من به دولت جدید آمریکا پیشنهاد می‌کنم استراتژی جدیدی در قبال ایران در پیش بگیرد. اوباما باید علائم دوستی با ایران را قوی تر کند و به مقامات ایرانی اطمینان دهد که آنان  می‌توانند در فضایی عادلانه و بر اساس منافع مشترک با یکدیگر گفت و گو کنند.

سیک افزود: باید به ایران فرصت داد نقش سازنده خود را در خاورمیانه و به خصوص در عراق و افغانستان ایفا کند.

وی با اشاره به سیاست‌های غلط بوش پس از حوادث 11 سپتامبر گفت: چند ماه پس از آن حادثه، ایران اعلام کرد آماده است با آمریکا در نابودسازی طالبان در افغانستان همکاری کند اما بوش و نزدیکانش که فقط خودشان سیاست‌های خودشان را می‌فهمیدند تصمیم گرفتند ایران را محور شرارت بنامند.

سیک گفت: اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی از اینکه ایران و آمریکا دوباره با یکدیگر رابطه برقرار کنند نگران هستند.

و به همین دلیل برخی از کشورهای عربی در حمله اخیر اسرائیل به غزه به اسرائیل کمک کردند تا از این طریق ایران را ضعیف کنند. آنها از ایران می‌ترسند زیرا ایران یک کشور اسلامی است.

سیک گفت: اعراب در خفا از آمریکا می‌خواهند به ایران فشار بیاورد در حالیکه در منظر عمومی از رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت می‌کنند.

وی افزود: ایده تشکیل یک ائتلاف بزرگ ضد ایرانی توسط اعراب و اسرائیل دیگر کارساز نخواهد بود زیرا شکست خواهد خورد.

ایران کشوری پیچیده است که تعامل با آن بسیار مشکل است. اما غربی ها باید بدانند که ایران تهدیدی برای ما نیست. اگر غربی‌ها عامل ترس را کنار بگذارند، مشکلاتشان با ایران برطرف می‌شود.

سیک همچنین با اشاره به دیدار خود با ریئس جمهوری ایران محمود احمدی نژاد در نیویورک گفت: آقای احمدی نژاد مردی صلح طلب و با فکری باز است.

وی افزود: این خصوصیت را می‌توان از جملاتی که وی در ابتدا و انتهای سخنان خود درباره صلح و عدالت به کار می‌برد پیدا کرد.

من در جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد با آقای احمدی نژاد دیدار کردم.

من از او پرسیدم: اگر شما رئیس جمهور نبودید و در کسوت یک استاد دانشگاه الان با ما دیدار می‌کردید، هنگام بازگشت به ایران دستگیر می‌شدید.

آقای احمدی نژاد در جواب من خندید و گفت: هیچ کس نمی‌تواند این کار را بکند.
وی به نقل از آقای احمدی نژاد گفت: مگر می‌شود از یک سو تمام آنانی را که با      آمریکایی ها دیدار می‌کنند دستگیر کرد و از سوی دیگر از تغییر صحبت کرد.

سیک گفت: ما یک ساعت با آقای احمدی نژاد ملاقات داشتیم. من در این یک ساعت برداشت کردم که وی واقعا به دنبال تغییر است و ذهنی باز دارد.

کد خبر 75192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز