دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: صادرات فرش دستباف ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۸۷، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرتضی فرجی رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، این آمار را براساس آماری که گمرک منتشر کرده است، اعلام کرد.

وی  درحاشیه برگزاری سومین دوره المپیاد فرش، کل صادرات فرش دستباف در ۱۰ ماه نخست سال جاری را حدود ۴۰۰ میلیون دلار دانست و تاکید کرد: تولید هدفمند و متناسب با نیاز بازار به افزایش صدور آن کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵۰ میلیون دلار برای آموزش فروشندگان خارج از کشور اختصاص یافته است افزود: برگزاری این المپیادها، بیمه بافندگان، تولید در کارگاه‌های متمرکز، کنترل فرش در گمرک و حمایت از برپایی نمایشگاه‌ها در بازارهای هدف از اقداماتی است که تا حدودی توانسته است جایگاه فرش را در برابر رقیبان حفظ کند.

فرش دستباف ایران در حال حاضر ۴۰ تا ۴۵ درصد بازار جهانی را در ۱۵۰ کشور جهان در اختیار دارد.

هند، چین و پاکستان هر کدام با در اختبار داشتن ۱۸، ۱۲ و ۱۱.۵ درصد از کل بازار جهان، از رقیبان اصلی فرش ایرانی محسوب می‌شوند.

فرجی در ادامه با اشاره به تجلیل از هنرمندان و استادان فرش دستباف کشور گفت:
تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان فرش دستباف با هدف احیا و شناساندن فعالان این عرصه برگزار می‌شود که در ۳ حوزه بافندگان، ناظران فنی و مرمت‌کاران هستند.

وی اظهارداشت: از مرمت‌کاران و ارائه‌دهندگان خدمات فرش دستباف هم تجلیل می‌کنیم.
سالانه در کشور حدود ۶ میلیون مترمربع فرش دستباف تولید و بیش از ۴ میلیون مترمربع به بازارهای خارجی صادر می‌شود. بقیه هم نیاز داخلی است.

کد خبر 75890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز