امروز که روز تعطیل است و قرار است شما از صبح تا شب کارهای مربوط به خانه‌تکانی را انجام دهید به یک صبحانه مقوی و پرانرژی نیاز دارید. این مطلب اسفند ۸۹ در ماهنامه آشپزی منتشر شده است.

خاگينه مغزدار

همشهری آنلاین، خاگینه به سبک اهالی تبریز بهترین انتخاب برای شماست.  

۱. آرد را با شیر سرد در کاسه‌ای ریخته و هم بزنید تا مایه‌ای یکنواخت حاصل شود. تخم‌مرغ‌ها را هم به همراه وانیل در کاسه‌ای بریزید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید. این درواقع مایه خاگینه است.

۲. آب و شکر را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر حل شود. سپس زعفران و لیموترش را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید و کناری بگذارید تا سرد شود.

۳. در تابه گرد متوسطی به قطر ۲۰ سانتی‌متر مقداری روغن مایع بریزید. کمی از مایه خاگینه را هم در تابه بریزید طوری که تمام سطح تابه را پر کند ولی قطور نشود. حالا در تابه را ببندید و چند دقیقه حرارت دهید تا پف کند و یک طرف آن سرخ شود. سپس خاگینه را برگردانید و طرف دیگر آن را هم سرخ کرده و به ظرف مورد نظر منتقل کنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا کل مایه تمام شده و به خاگینه‌های دایره‌ای شکل تبدیل شود.  

۴. هر کدام از خاگینه‌ها را مانند تصویر بپیچانید و روی ظرف نیمه گود مورد نظر بچینید. حالا مواد داخل خاگینه را در کاسه‌ای با هم مخلوط کرده و با قاشق مرباخوری داخل هر کدام از خاگینه‌ها را پر کنید.

۵. در پایان شربت آماده شده را داغ کرده و روی خاگینه‌ها بریزید و با نان یا بدون نان نوش جان کنید.

مواد لازم برای خاگینه 

 نصف پیمانه شیر سرد
 نصف پیمانه آرد
 ۴ عدد تخم‌مرغ
 یک‌هشتم ق‌م وانیل
 ۴ ق‌س روغن مایع

مواد لازم برای شربت روی خاگینه 

 یک پیمانه شکر
 یک‌ویک‌چهارم پیمانه آب 
 ۲ ق‌س زعفران آب شده
 یک ق‌س آب لیموترش تازه

مواد لازم برای داخل خاگینه 

 یک پیمانه گردوی خرد شده
 یک ق‌م دارچین
 یک ق‌م پودر هل
 یک‌دوم پیمانه خلال پسته

یه‌جور دیگه

اگر با غذاهای شیرین میانه خوبی دارید به جای ریختن شربت روی خاگینه‌ها، آنها را دو دقیقه داخل شربت خیس کنید، سپس با مغز پرکرده و سرو کنید.

کد خبر 760353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha