عارضه «زانوی دوندگان» یا «کندرومالاسی پاتلا» به صورت دردی مبهم دراطراف زانو (کشکک زانو که در جلوی آن قرار دارد) احساس می‌شود.

knee

غضروف زیر کشکک زانو یک جاذب ضربه طبیعی است و زانوی دوندگان ممکن است ناشی از نقص ساختاری در این غضروف با یک شیوه معین راه رفتن باشد.

سایر علل

علل دیگری که باعث ایجاد این عارضه می‌شوند، شامل این موارد می‌شوند:

  • استخوان کشکک در محلی بیش از حد بالای مفصل زانو قرار گرفته است.
  • ضعف عضلات ران
  • سفتی عضلات همسترینگ
  • سفتی تاندون‌های آشیل
  • نپوشیدن کفش مناسب که از پا حمایت کند.
  • راه رفتن یا دویدن یا دوچرخه‌سواری  با پاهایی که به سمت داخل تمایل دارند، در حالیکه عضلات ران کشکک زانو را به سمت بیرون می‌کشد این کشیده شدن در جهت نادرست  باعث می‌شود استخوان کشکک روی استخوان پشت آن کشیده شود.
  • تمرین‌های ورزشی شدید یا استفاده بیش از حد از زانو.
  • آسیب‌های وارد شده به زانو.

علائم

«زانوی دوندگان» معمولا با دردی در اطراف یا درون کشکک زانو بروز می‌کند که هنگامی که فرد فعالیت جسمانی دارد، بروز می‌کند. همچنین ممکن است درد پس از نشستن برای مدتی طولانی با زانوی خم شده احساس شود. این درد گاهی باعث ضعف یا احساس ناپایداری در فرد می‌شود.

افراد مبتلا به این عارضه همچنین ممکن است  از احساس مالش یا اصطکاک یا شنیدن صدای تق تق کشکک زانو را در هنگامی که زانو را خم و راست می‌کنند، شکایت کند.

کشکک زانوی این افراد ممکن است در هنگام لمس حساس و دردناک باشد.

البته این علائم در عوارض و بیماری‌های دیگر هم ممکن است رخ دهند و برای تشخیص بیماری‌تان همیشه باید با پزشکتان مشورت کنید.

تشخیص و درمان

پزشک این عارضه را با گرفتن شرح حال شما و انجام معاینه جسمی تشخیص می‌دهد. ممکن است انجام رادیوگرافی از زانوهم برای ارزیابی وضعیت زانو تجویز شود.

درمان «زانوی دوندگان» بستگی به سن بیمار، وضعیت کلی سلامت او، میزان دردی که حس می‌کند، میزان تحمل بیمار در برابر داروهای خاص اعمال جراحی یا درمان‌های دیگر، مدت زمانی که این عارضه طول می‌کشد و نظر و ترجیح شخصی بیمار دارد.

بهترین درمان برای زانوی دوندگان این است که فرد دویدن را متوقف کند تا زمانی که بتواند بدون درد بدود.

درمان‌های دیگر شامل کمپرس سرد کیسه یخ)، بالا بردن پا،ف نوارهای کشی زانو، داروهای مسکن و ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، تمرین‌های کششی، تمرین‌های قدرتی و کفش‌هایی که از قوس پا حمایت کنند.

پیشگیری

برای پیشگیری از دچار شدن به این عارضه با ید از وارد آوردن کشش بیش از حد به زانوهایتان خودداری کنید.

برای اینکار در صورت نیاز وزنتان را کم کنید، پیش از دویدن با تمرین‌های کششی خودتان را گرم کنید، فعالیت جسمی‌تان را به تدریج افزایش دهید، کفش‌های دویدن مناسب به کار ببرید، در هنگام دویدن کمی به جلو خم شوید و زانوهایتان خم شده باشد.

کد خبر 765065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha