یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
۲ نفر

عزاداری‌ماه محرم با فرهنگ و آداب شهرهای مختلف درهم آمیخته شده است؛ از اجرای تعزیه، نخل‌گردانی، علم‌گردانی گرفته تا پخت غذای نذری. اما برخی از این مراسم‌ آیینی مختص و ویژه همان حسینیه یا هیئت است و سال‌ها از قدمت برپایی آن می‌گذرد و حتی به ثبت ملی هم رسیده است.

حراجی محرم فشم

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: «آیین حراجی» حسینیه قدیمی فشم در شهرستان شمیرانات که یکی از خاص‌ترین آیین‌های عزاداری اهالی این محدوده در ایام محرم به‌شمار می‌رود. این مراسم چند روز بعد از عاشورا و معمولاً در هفتمین شب شهادت امام‌حسین(ع)، بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه فشم برگزار می‌شود. با توجه به میزان نذورات این مراسم گاهی بیش از یک روز اجرا می‌شود و حتی گاهی ممکن است به یک هفته هم برسد.

خرید و فروش به نیت انجام کار خیر

به‌گفته مسئولان میراث‌فرهنگی استان تهران این حراجی که بیش از ۱۰۰سال قدمت دارد در واقع یک نوع نذری مردم برای حضرت‌سیدالشهدا(ع) و خاندان و یاران باوفایش است که ریشه در زمان‌های دور دارد. در این سنت، همه کالاهایی که مردم برای سیدالشهدا(ع) نذر کرده‌اند به فروش می‌رسد و عواید آن نیز ضمن کمک به نگهداری و توسعه حسینیه جامع فشم، برای اطعام عزاداران، اقامه عزای سیدالشهدا(ع) و امور خیریه صرف می‌شود.

حراجی منحصر به‌فرد حسینیه فشم

در این مراسم منحصر به‌فرد هر شخصی کالایی را به نیت فروش و خرج پول آن برای ایام محرم و عزاداری به این مکان می‌آورد. طلا، سکه، لوازم خانگی، موتور، مرغ، کبوتر، محصولات کشاورزی و... همه و همه تنها بخشی از نذورات اهالی است تا در این مراسم به بالاترین نرخ و قیمت فروخته شود. اغلب مردم با اعتقاد به متبرک بودن، این اجناس را به چندین برابر قیمت واقعی خود می‌خرند.

کد خبر 774740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha