زهرا کریمی-خبرنگار:حسینیه‌ها، تکایا و مساجد مهم مناطق پهنه شمال در ایام محرم و همزمان با سوگواری شهادت سرور و ‌سالار شهیدان، حسین‌بن علی(ع) برنامه‌هایی را با حضور اهالی و دعوت از سخنرانان و مداحان برگزار می‌کنند.

پرچم

در این راهنما می‌توانید از این برنامه‌ها مطلع شوید و برای شرکت در این مراسم برنامه‌ریزی کنید.  

  • منطقه۱:

 تکیه تجریش
مراسم عزاداری در تکیه تجریش پس از نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود و پس از قرائت زیارت عاشورا «حاج حسن میرزایی» و حاج «حسن اخباری» مداحی می‌کنند. حجت‌الاسلام «ادیب یزدی»، حجت‌الاسلام «علیرضاپناهیان»، حجت‌الاسلام «گواهی» و حجت‌الاسلام «صداقت‌زاده» در دهه اول سخنرانی می‌کنند و سپس مراسم سینه‌زنی آغاز می‌شود. محرم امسال، استاد «صابر خراسانی» شاعر آیینی، مرثیه‌سرایی می‌کند. مانند هر سال در دهه دوم صبح و بعدازظهر، مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شود. محفل انس با قرآن و مراسم سنتی عزاداری در طول ۲دهه از ساعت ۱۰ صبح برقرار است.  

تکیه اوین
تکیه اوین با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال، از قدیمی‌ترین تکیه‌های پهنه شمال است. علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری در ۲ دهه نخست محرم، شب تاسوعا دسته عزاداری از حسینیه اوین به سمت تکیه درکه به حرکت در می‌آید تا به سادات محله درکه تسلیت بگویند. عزاداران تکیه درکه در پاسخ به این مراجعه، عصر تاسوعا برای عزاداری به سوی تکیه اوین حرکت می‌کنند. در شب «شام غریبان» دسته‌ای از زنان سیاهپوش به سمت تکیه اوین حرکت می‌کنند و به یاد بانوان کربلا در این شب عزاداری می‌کنند. «شبیه‌گردانی» در روز اربعین از دیگر مراسم آیینی تکیه اوین است.  

تکیه دربند
تکیه دربند در ایام محرم، از صبح در اختیار بانوان محله است. قرائت زیارت عاشورا و برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری از برنامه‌های هر روز صبح در این تکیه است. پس از نماز مغرب و عشا هم مراسمی با حضور زنان و مردان محله دربند در این تکیه برپا می‌شود. شب‌ها پس از پایان عزاداری، اهالی محله، غذای نذری را که به کمک و همت خود اهالی و خیّران تهیه شده، بین عزاداران پخش می‌کنند. حجت‌الاسلام «رزاقی» و حجت‌الاسلام «امامی‌زاده» در دهه اول و دوم محرم در این تکیه سخنرانی می‌کنند. مداحی دهه اول برعهده «سیدعلی صالحی خوانساری» و «علیرضا شکوری» است و دهه دوم «مرتضی روح‌افزا» و «احمد مرزوقی» مداحی‌می‌کنند.  
 

  • منطقه۲:

دانشگاه امام صادق(ع)
هیئت دانشجویی «میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) » از ساعت ۱۹:۳۰، با قرائت زیارت عاشورا، نمازجماعت مغرب و عشا و سخنرانی حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» و مداحی «میثم مطیعی» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) مراسم سوگواری شهادت اباعبدالله(ع) را برگزارمی‌کند.  

حسینیه اعظم فرحزاد
حسینیه «فرحزاد» با قدمت ۴۰۰ سال و با نمایی سنگی در محله فرحزاد است که با کمک اهالی و خیّران ساخته شده است. ایام محرم و صفر که از راه می‌رسد این حسینیه قدیمی مانند سایر تکایا و حسینیه‌ها میزبان عزاداران حسینی است. از ابتدای ماه محرم تا پایان این ماه ۳۰ خادم حسینی شبانه‌روز در این مکان مذهبی حضور دارند و در برپایی مراسم‌ و توزیع نذورات کمک می‌کنند. مراسم عزاداری در این حسینیه تا روز اربعین حسینی ادامه دارد. حاج «مصطفی فرحزادی»، حاج «حسین فرحزادی»، حاج «مهدی بهشتی»، کربلایی «مصطفی صالحی»، کربلایی «حسن منصوری» و سید «حسین سادات‌حسینی» در دهه دوم در این حسینیه سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی می‌کنند. برنامه‌ها از اول محرم آغاز شده و هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۳ ادامه دارد.  

  • منطقه۳:

حسینیه بنت‌الحسین(ع)
سوگواری ایام محرم در حسینیه بنت‌الحسین(ع) واقع در خیابان شهید دلیری (نونهالان)، کوچه شهید آزاد منجیری، هر شب ساعت ۲۱ آغاز می‌شود. سخنرانی مراسم را حجت‌الاسلام دکتر «ناظمیان» و مرثیه‌خوانی و عزاداری را کربلایی «احمدرضا مجیدی» و کربلایی «علیرضا گودرزی» برعهده دارند.  

حسینیه حضرت امیرالمؤمنین(ع)
مراسم عزاداری در دهه دوم محرم‌الحرام در حسینیه «حضرت امیرالمؤمنین(ع) » پس از نماز مغرب با سخنرانی حجت‌الاسلام «انبیایی» و با مداحی «مهدی طهرانی» برگزار می‌شود. برای حضور در برنامه‌های حسینیه به خیابان شریعتی، خیابان خاقانی، خیابان عطاری مقدم مراجعه‌کنید.  

مسجد کربلا
مسجد کربلا در بزرگراه صدر، در ایام محرم میزبان عزاداران حسینی است. مراسم عزاداری با همکاری هیئت امنا و اهالی پس از نماز مغرب و عشا با قرائت دعای توسل و زیارت عاشورا برگزار می‌شود. سخنران دهه اول حجت‌الاسلام «کاشانی» است و «حنیف طاهری» مداحی می‌کند.  

مسجد حضرت خدیجه (س)
در ضلع شمالی بوستان بهشت مادران، مسجد حضرت «خدیجه(س) » واقع شده است. سال‌هاست که اهالی محله سیدخندان، جلفا برای سوگواری در این شب‌ها مهمان این مسجد می‌شوند. ساعت آغاز مراسم پس از نماز مغرب و عشاست. سخنرانان حجت‌الاسلام «غلمی» و حجت‌الاسلام «بیگدلو» است و حاج آقا «ایمانی» مداحی می‌کند. این مسجد در خیابان شریعتی، خیابان جلفا، خیابان کاویان غربی، ضلع شمال بوستان مادران قرار گرفته است.  

هیئت محبین‌الزهرا(س)
یکی از هیئت‌های شلوغ محله دیباجی، هیئت محبین‌الزهرا(س) است. هیئتی که با حضور جوانان شور دیگری دارد. آغاز مراسم عزای حسینی از ساعت ۲۰ تا ۲۲ است و سخنران حجت‌الاسلام «مقداد تابش» و مداح «مجتبی فیاض» است. این هیئت در خیابان دیباجی شمالی، خیابان شهید نوریان، کوچه آذر مینا، کوچه نسترن است.  

هیئت کجا برویم؟

  • هیئت رایت العباس(ع)
    این هیئت در خیابان چیذر در آستان امامزاده علی اکبر(ع) واقع شده است. مراسم عزاداری با سخنرانی حجت‌الاسلام «میثم علی‌پناه» و مداحی «محمودکریمی» از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار می‌شود.  

هیئت ریحانه النبی(س)  
مسجد گیاهی در میدان تجریش، یکی از هیئت‌های پرطرفدار جوانان محله است. این هیئت ساعت ۲۱ با سخنرانی حجت‌الاسلام «عباس صراف» و مدیحه سرایی «محمدحسین پویانفر» آغاز می‌شود.  

  • هیئت محبان قمر 

ساعت ۲۱ هر شب در شهرک شهید محلاتی، میدان امام‌علی(ع)، ولایت یکم، مراسم عزاداری برقرار است. سخنران حجت‌الاسلام «عظیمی» و مداح کربلایی «روح‌الله‌ باباخانی» و کربلایی «حسین قزوینی» است.  

  • هیئت نورالرضا 
    مسجدجامع امام صادق(ع) در محله اقدسیه  از اول محرم هر شب پس از نماز مغرب و عشا، سخنرانی و مداحی دارد. ظهر روز تاسوعا و عاشورا پس از اقامه نماز، مراسم عزاداری برگزار می‌شود.  
    هیئت محبان الرضا(ع)  
    مراسم سوگواری در این هیئت پس از نمازجماعت مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام «روح‌الامین» و مدیحه‌سرایی «اکبر ریاحی» برگزار می‌شود. این هیئت در خیابان نیاوران، در کوچه زیبا واقع شده است.  

  • هیئت بیت‌الزهرا(س)  
    در حسینیه سوهانک، هر شب ساعت ۱۸، مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام «ریاضت» و مدیحه‌سرایی «محسن زین‌الدینی» برگزار می‌شود. زیارت عاشورا و زیارت امام‌حسین(ع) از برنامه‌های این هیئت است.  
کد خبر 454272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha