همشهری آنلاین- مرضیه ثمرهحسینی: موسی احمدزاده، در نشست خبری انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با موضوع حمایت از صاحبان نشان تجاری و تولیدات بدون کارخانه (Private Lable) با اشاره به اینکه تولید بدون کارخانه یا برونسپاری تولید یک ایده مدرن در جهان مطرح است، گفت: در این شیوه تولید، فعالین اقتصادی که به دنبال تولید هستند از ظرفیت خالی کارخانههای معتبر استفاده میکنند و به این ترتیب این ایده زمینهساز گسترش تولید است.
احمدزاده افزود: تولید بدون کارخانه در کشور ما هرچند آنطور که شایسته است هنوز جا نیفتاده ولی پیشرفتهای خوبی داشته است به خصوص در ۵ سال گذشته بعد از ممنوعیت واردات، ما در صنعت آرایشی و بهداشتی کشور شرکتهایی داریم که از لحاظ علمی و برندیندگ در این حوزه توانستهاند در خاورمیانه و حتی آسیای شرقی و کشورهای معتبر دنیا صاحب نام شوند.
وی با بیان اینکه امروز انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از فعالین اقتصادی که قصد فعالیت در این بخش را دارند، حمایت میکند، گفت: انجمن در این زمینه واسطه کارخانهها و فعالین اقتصادی خواهد بود و همچنین در این زمینه قول اعطای تسهیلات ارزان و ثبت برند تجاری برای حمایت از تولیدات بدون کارخانه داده شده است.
در عمل از تولید حمایت شود
در ادامه، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآوردههای بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور با انتقاد از اینکه متاسفانه صنعت آرایشی و بهداشتی در ایران یک امر تجملاتی محسوب میشود، گفت: این در حالی است که با ارتقای این صنعت، حلقه درمان کامل میشود بنابراین باید سیاستگذاران اصل را بر پیشگیری قرار دهند که درواقع، رسالت صنعت آرایشی و بهداشتی این امر است.
محمدرضا بحیرائی با اشاره به نقش صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی بر اقتصاد داروخانهها بیان کرد: اگر این صنعت وجود نداشته باشد توزیع دارو و دارخانه دچار مشکل میشود و آن زمان دولت باید به داروخانهها هم یارانه بدهد چرا که این سرمایه صنعت آرایشی و بهداشتی است که اقتصاد داروخانه را سرپا نگه داشته است برای همین ما از مسئولین درخواست داریم که با نگاه واقعبینانهتر به این صنعت توجه کنند و در ارتقای آن کمک کنند و در عمل نه در حرف و شعار از تولید حمایت کنند.
ما میتوانیم در زمینه صادرات فعال باشیم
همچنین محمد بقایی، کارشناس صنعت کازمتیک بیان کرد: ما در حوزه برندینگ هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب برندهای زیادی داشتیم اما وقتی تاریخچه برند را در ایران میبینیم شاهد مرگ برندهای بسیار معتبر داخلی هستیم که اتفاق ناگواری است و حتی میشود آن را با از دست دادن بخشی از خاک کشور مقایسه کرد چون برند جزو سرمایههای جاودانه ملی است در این راستا باید از شرکتهای واردکنندهای که با ممنوعیت واردات، به بخش تولید ورود کردند و تجربیات خود را در همکاری با شرکتهای بینالمللی به سمت تولید آوردند حمایت بیشتری صورت گیرد.
بقایی ادامه داد: با روندی که امروز از سوی شرکتهای تولیدکننده داخلی در حال طی شدن است اگر در بحث تحریمها گشایشی شود این امید است که خیلی زود ما وارد حوزههای صادرات هم بشویم.
واردات بالک اجرایی شود
مرتضی دانایی، تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی از دیگر سخنرانان این نشست بود. دانایی با با انتقاد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به ایران گفت: ۵ سال پیش پرونده واردات بسته شد و به دنبال آن بسیاری از شرکتهای عضو انجمن از بین رفتند و نیروهای زیادی بیکار شوند؛ از طرف دیگر، به دلیل اینکه بازار به کالا نیاز داشت با بسته شدن واردات و بر هم خوردن روند تقاضا و عرضه، کالاهای قاچاق و فیک بسیاری وارد بازار شد که ضرر آن به سلامت عمومی جامعه برمیگردد.
این تولیدکننده در ادامه افزود: بعد از ممنوعیت واردات، با همفکری اعضای انجمن ما به این نتیجه رسیدیم که صاحبان برند را به انجمن اضافه کنیم و این اتفاق باعث شد از دوستانی که کارخانه نداشتند و اکثرا هم واردکننده بودند حمایت شود و آنها به عرصه تولید بیایند اما ممنوعیت واردات بالک (مواد آماده آرایشی) باعث شد از دنیا عقب بیفتیم و خیلی از شرکتها که در ایران نمایندگی داشتند همکاری خود را قطع کردند و بسیاری از شرکتهای داخلی مجبور شدند مواد اولیهای را وارد تولید کنند که خیلی کیفیت نداشت اما با قیمتهای چندبرابری بفروشند.
دانایی با تاکید بر اینکه ممنوعیت جز اینکه فساد بیاورد، رقابت را کم کند و تولید را بیکیفیت کند، ثمره دیگری ندارد، خواستار باز شدن واردات بالک شد.
وی ادامه داد: درخواستها و نامههای ما برای واردات بالک امضا و در دولت تایید شده که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود چرا که با آزاد شدن واردات بالک، برندهای مطرح دنیا مجددا به ما اعتماد میکنند و تولیدات ما تقویت میشود و این به نفع مصرفکنندگان و سلامت جامعه است.
نظر شما