یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک سویه بسیار جهش‌یافته کروناویروس عامل بیماری کووید-۱۹ به نام BA.2.86 اکنون علاوه بر کشورهای دانمارک، آمریکا و انگلیس در کشورهای سوئیس وآفریقای جنوبی هم یافت شده است.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این سویه جدید که از زیرسویه اُمیکرون منشا گرفته است، در مقایسه با زیرسویه XBB.1.5 که در بیشتر سال ۲۰۲۳ سویه غالب بوده است، دارای بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های کلیدی ویروس است. این شمار جهش تقریبا معادل شمار جهش‌هایی است که زیرسویه اُمیکرون نسبت به زیرسویه قبلی غالب داشت و باعث شد اُمیکرون باعث شمار بی‌سابقه‌ای از عفونت‌های کووید شود.

بیشتر بخوانید:

این زیرسویه برای نخستین بار در ۲۴ ژوئیه در دانمارک پس از آن شناسایی شد که ویروس عامل عفونت در بیماری که در معرض خطر بیماری شدید قرار داشت، توالی‌یابی ژنومی شد. از آن هنگام این زیرسویه جدید در بیماران علامت‌دار دیگر، در غربالگری معمول در فرودگاه‌ و در نمونه‌های فاضلاب در چند کشور یافت شده است.

دانشمندان می‌گویند که با اینکه مهم است که زیرسویه جدید BA.2.86 تحت نظر قرار گیرد، بعید است که باعث یک موج مصیبت‌بار بیماری شدید و مرگ شود، چرا به علت واکسیناسیون و عفونت‌های قبل در مردم در سراسر جهان دفاع‌های ایمنی در برابر کروناویروس به وجود آمده است.

ماریا وان کرکوف، سرپرست فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه‌ای درباره این زیرسویه جدید گفت: «این زیرسویه هنوز در شمار پایینی از افراد یافت شده است.»

به گفته او، اینکه مواد شناخته‌شده عفونت با BA.2.86 با یکدیگر مرتبط نیستند، نشان می‌ٔ‌دهد که این زیرسویه از قبل به طور گسترده‌تری در حال چرخش بوده است، به خصوص اینکه درحاضر نظات بر کروناویروس در سراسر جهان کاهش یافته است.

این زیرسویه جدید چه مشخصاتی دارد

دانشمندان اکنون در حال آزمایش در این باره هستند که واکسن‌های روزآمدشده‌ کووید-۱۹ تا چه حد بر ضد BA.2.86 موثرند. وان کرکوف یادآور شد که واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری شدید و مرگ موثرتر بوده‌اند تا پیشگیری از عفونت دوباره.

ماریون کوپمنز، ویروس‌شناس مشاور سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ما در مرحله کاملا متفاوتی از پاندمی هستند نسبت به ابتدای پاندمی هستیم.»

تا به حال ۹ مورد عفونت با این زیرسویه BA.2.86 در آمریکا شناسایی شده و در نمونه‌های فاضلاب در سوئیس نیز یافت شده است.

بر اساس ارزیایی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا به نظر می‌رسد آزمایش‌ها و داروهای فعلی همچنان برای BA.2.86 کاربرد داشته باشند، هر چند که این زیرسویه جدید ممکن است توانایی بیشتری در عفونت افراد واکسینه‌شده و قبلا مبتلا شده به کووید داشته باشد. همچنین بر اساس این ارزیابی فعلا شواهدی وجود ندارد که این زیرسویه باعث بیماری شدیدتری شود.

با این حال کارشناسان می‌گویند خطر بالقوه ناشی از این زیرسویه باید جدید گرفته شود و نظارت بر چرخش ویروس گرچه نه به همان میزان انجام‌شده در اوج پاندمی، ادامه یابد.

وان کرکوف گفت دولت‌ها نباید فرصت پیشگیری از شیوع این زیرسویه جدید را از دست بدهند و افزود که کروناویروس همچنان به چرخش، جهش یافتن و تحول ادامه خواهد و باعث عفونت و مرگ افراد خواهد شد.

کد خبر 784329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha