سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: سخنگوی قوه قضاییه از تدوین لایحه آیین دادرسی تجاری و قانون تعزیرات حکومتی در این قوه خبر داد.

علیرضا جمشیدی در نخستین جلسه هفتگی خود در سال جدید گفت: آیین دادرسی تجاری برای نخستین بار در ایران در 130 ماده تدوین شده و پیش‌نویس این لایحه به امضای رئیس قوه قضاییه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قانون تجارت بدون آیین دادرسی اعمال می‌شود، عنوان کرد: اجرای دقیق و سریع آرای تجاری، افزایش دقت در رسیدگی به دعاوی، اجرای اصل 44 قانون اساسی و تقویت عرف در رسیدگی به جرایم از اهداف تدوین آیین‌نامه است. در این لایحه وظایف بخش‌ها، نحوه انتخاب قضات متخصص برای داوری امور تجاری و تشکیل دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر تعیین شده است.

نکته قابل توجه در این آیین‌نامه حضور تجار به‌عنوان هیات منصفه است. علیرضا جمشیدی در این‌باره خاطر نشان کرد: تجار به‌عنوان جامعه و صنوف تجاری در کنار قضات در قالب هیات‌های 3 و 7 نفره در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر حضور خواهند یافت. رای این دو در کنار هم صادر خواهد شد.

این لایحه به‌زودی به دولت ارسال می‌شود.  سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قرار بازداشت موقت پالیزدار توسط دادگاه تجدیدنظر به‌مدت 3 ماه تمدید شده بود، گفت:  این موعد به پایان رسیده است و قاضی پرونده به زودی درباره تمدید قرار بازداشت یا تبدیل آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در مورد مرخصی زندانیان توضیح داد: همه ساله بین 200 تا 300 هزار درخواست مرخصی به مراجع مختلف ارسال می‌شود و در نهایت به 2 مرجع شورای طبقه‌بندی زندان‌ها و قضات ناظر بر زندان‌ها ارجاع داده می‌شود.

براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌های کشور به جز زندانیان شرور و کسانی که به دلایل امنیتی در زندان به سر می‌برند به سایر افراد با توجه به‌نظر قاضی مرخصی (تا 7 روز) داده می‌شود.

وی در مورد درخواست مرخصی شهرام جزایری افزود: درخواست به دفتر رئیس قوه‌ قضاییه رسید و سپس به دفتر معاونت امور زندان‌ها ارسال شد، بررسی صورت گرفت و اینگونه مطرح شد که امکان فرار برای وی وجود ندارد که ظاهرا برای وی وثیقه‌ای حدود 150 - 140 میلیارد تومانی صادر می‌شود که 60 میلیارد تومان آن را سپرده و بخشی را نیز ارائه نکرده است.

اخباری از حفاظت اطلاعات قوه‌ قضاییه و مجتمع قضایی امور اقتصادی به رئیس قوه‌ قضاییه می‌رسد که چون بدهی خود را نپرداخته امکان عدم‌بازگشت وی وجود دارد که به این صورت شخص رئیس قوه‌ قضاییه دستور توقف داده تا ایشان حبس خود را بگذراند.

وی در مورد پرونده رکسانا صابری که به اتهام جاسوسی دستگیر شده است، تاکید کرد: دادسرای عمومی و انقلاب روز دوشنبه نخستین جلسه رسیدگی به پرونده او را برگزار کرد. آخرین دفاعیات نیز از وی اخذ شده است. به‌زودی و در کمتر از 2 هفته رای صادر خواهد شد.

علیرضا جمشیدی در مورد موضوع دوشغله بودن مدیران ورزشی گفت: اخیرا علی‌آبادی در دیدار با آیت‌الله شاهرودی نامه‌ای نوشته است و خواسته به اصل این موضوع به‌صورت کلی رسیدگی شود. سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت که رئیس قوه قضاییه نامه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی را برای بررسی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده است.

وی در مورد پرونده سیلور هارتوریان تصریح کرد: وی به جرم اقدام علیه امنیت ملی به 3 سال حبس محکوم شده است. آرای او و سایر افراد این پرونده در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تخلفات انتخاباتی دادسراها و دادگاه‌های ویژه‌ای راه‌اندازی خواهد شد، گفت: اگر کاندیدایی از وبلاگ یا سایتی شکایت بکند رسیدگی قوه قضاییه الزامی است ولی بسیاری از کاندیداها در مورد مطالب وبلاگ‌ها گفته‌اند که ظرفیت انتقاد پذیری‌شان بیشتر از این حرف‌هاست.

کد خبر 79039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز