همشهری آنلاین: یک گزارش سازمان ملل که پنج‌شنبه 9 نوامبر ( 18 آبان) منتشر شد،می‌گوید یک توالت سیفون‌دار بهداشتی که در اغلب کشورهای ثروتمند چیزی بدیهی به نظر می‌رسد، می‌تواند ابزاری ارزان‌ اما قدرتمند برای کاهش مرگ و میر کودکان و تقویت توسعه جهانی باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس گزارش سالانه برنامه توسعه سازمان ملل اعلام می‌کند که فقدان دسترسی به آب پاک و تسهیلات بهداشتی دفع فضولات هر سال تقریبا 2 میلیون کودک کم‌سن در جهان را  می‌کشد.

این تلفات،5000 مرگ در هر روز ،در اغلب موارد ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری است و اسهال دومین علت مرگ کودکان در جهان شمرده می‌شود.

کوین واتکینز نویسنده اصلی این گزارش گفت:" عبارت عدم دسترسی به دفع بهداشتی فضولات کلمه‌ای مودبانه برای اشاره به این حقیقت است که این افراد آب لازم برای نوشیدن، پختن غذا، و شستن را از همان رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نهرها و حوضچه‌هایی برداشت می‌کنند که فضولات انسانی و حیوانی هم به آنها سرازیر می‌شود."

او افزود:" ممکن است نامحتمل به نظر برسد که توالت عامل شتاب‌دهنده توسعه انسانی باشد، اما این گزارش شواهد فراوان و قدرتمندی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد چگونه توالت به رفاه انسانی کمک می‌کند."

این گزارش به بررسی‌های در کشورهای پرو و مصر اشاره می‌کند که  نشان می دهند نصب توالت سیفون‌دار  در خانه احتمال زنده ماندن  یک کودک تا یکسالگی‌اش را در پرو تا 60 درصد و در مصر تا 57 درصد می‌افزاید."

این گزارش تحت عنوان" ‌فراسوی کمبود: قدرت، سیاست، و بحران جهانی آب" تصویری غمبار از نابرابری در جهان و عدم توجه به فراهم کردن آب پاک و دفع بهداشتی فضولات به عنوان اولویتی سیاسی ترسیم می‌کند.

در این گزارش آمده است:" آب هدر رفته به علت چکه شیرها در کشورهای ثروتمند بیش از میزان آبی است که هر روز در اختیار یک میلیارد تن از جمعیت کشورهای فقیر قرار می‌گیرد."

البته این گزارش همچنین از کشورهای در حال توسعه هم انتقاد می‌کند که منابع ناچیزی را صرف آب و فاضلاب می‌کنند.

اغلب کشورهای آفریقای زیرصحرا تنها 0.2 تا 0.4 درصد بودجه‌شان را صرف آب و فاضلاب می‌کنند. بودجه نظامی اتیوپی 10 برابر و بودجه نظامی پاکستان 47 برابر بودجه آب و فاضلاب آنهاست.

کد خبر 7962

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز