همزمان با ۲۱ مهر، روز جهانی «ترومبوز» و با هدف افزایش اطلاع‌رسانی درباره این عارضه، پل طبیعت به رنگ‌ قرمز در می‌آید، بیماری که مهمترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در بیمارستان‌ها مطرح است.

ترومبوز

به گزارش همشهری آنلاین، ایجاد لخته در عروق خونی که در اصطلاح پزشکی ترومبوز نامیده می‌شود باعث یک چهارم مرگ‌ومیرها در سراسر جهان و مهمترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در بیمارستان‌هاست اما در بسیاری موارد می‌توان با داشتن آگاهی‌های لازم در این زمینه از این عارضه مرگبار پیشگیری کرد.

شکل‌گیری این لخته‌ها باعث کاهش یا قطع جریان طبیعی خون می‌شود و اگر لخته‌های ایجاد شده آزاد شوند و به سمت سایر اعضای بدن حرکت کنند موجب صدمات جبران ناپذیری، نظیر حمله قلبی، سکته‌ مغزی و ترومبوآمبولی وریدی می‌شود که سه عامل اصلی مرگ و میر در بیماری‌های قلبی و عروقی است. ترومبوز عامل زمینه‌ای و قابل پیشگیری سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و ترومبوآمبولی‌های وریدی است و بیماران سرطانی، چهار برابر افراد عادی در معرض ایجاد ترومبوز قرار دارند.  

متخصصان بی‌حرکتی طولانی مدت، سن بالای ۶۰ سال، سابقه فامیلی، سکته‌های مغزی، ضربه، استفاده از داروهای هورمونی با محتوای استروژنی، چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل از عوامل خطرساز ترومبوز عنوان می‌شود که با حذف این فاکتورها به راحتی می‌توان از اتفاقات مرگبار ناشی از ترومبوز پیشگیری کرد.

این در حالی است که امروزه با توجه به افزایش سن و پیدایش بیماری‌های مختلف مربوط به سیستم قلبی و عروقی، اهمیت ترومبوز و خطرات ناشی از آن بیشتر شده و ضرورت دارد که آگاهی عمومی درباره علل ایجاد کننده، علایم و اقدامات پیشگیرانه درباره ترومبوز افزایش پیدا کند.

رنگ‌های قرمز و آبی نماد بیماری ترومبوز هستند و بر این اساس و همزمان با روز جهانی ترومبوز، برای آگاهی‌رسانی در ارتباط با تشکیل لخته‌های نابجای خون و جلوگیری از معلولیت‌ها و مرگ و میر ناشی از آن پل طبیعت به رنگ قرمز در می‌آید.

کد خبر 796232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha