جمعه ۱۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی والیبال مردان ایران بامداد امروز با پرواز به دوبی و هنگ‌کنگ عازم ژاپن محل برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان شد.

ایران یکی از 6 سهمیه آسیا و اقیانوسیه را در این مسابقات که 24 تیم شرکت دارند، تشکیل می‌دهد.

تیم ایران که نخستین حضورش در مسابقات جهانی به سال 1970 صوفیه است در آن سال به جانشینی کره‌جنوبی نایب قهرمان آسیا در بازی‌ها حاضر شد و با وجود تدارکاتی ضعیف با نمایشی خوب در مقابل قدرت‌های آن روز مثل یوگسلاوی سابق، آمریکا و بلغارستان به مقام بیست‌ویکم رسید.

حضور دوم تیم ایران پس از 28 سال انتظار رنگ واقعیت به خود گرفت و تیم ملی کشورمان پس از چین به‌عنوان تیم دوم یکی از گروه‌های انتخابی مسابقات قهرمانی جهان در آسیا در تهران راهی ساپورو ژاپن شد.

در این دوره نیز نسل تازه والیبال ایران که بخشی از مجموعه‌های تیم این دوره را دربرمی‌گیرد در گروهی سخت در برابر تیم‌های بزرگی چون آرژانتین (تیم سوم المپیک سئول)، کوبا (قهرمان دوره دهم لیگ جهانی) و لهستان (قهرمان اروپا) با پذیرش سه شکست سنگین همان مقام بیست‌ویکم دوره قبلی را تکرار کرد.

البته این‌ آخرین میدان جهانی بود که مسابقات به روال گذشته انجام شد و پس از آن با تغییر قوانین والیبال با روی آوردن به «رالی» از جذابیت و هیجان بیشتری برخوردار شد.

حضور سوم تیم ایران برخلاف دو دوره قبلی با قاطعیت بیشتری توأم بود، این‌بار ایران در مسابقات انتخابی جهان که با حضور استرالیا، ازبکستان و قطر در تهران انجام شد با برتری کامل در همان دور اول صعودش را به مرحله نهایی قطعی ساخت.

در این دوره ژاپن، چین، قزاقستان، کره‌جنوبی، ایران و استرالیا نمایندگان آسیا و اقیانوسیه هستند که در پایان  بازی‌های خود به‌جز استرالیا بلافاصله با فرصتی اندک گام به بازی‌های آسیایی دوحه خواهند گذاشت.

نکته مهم آن‌که تیم ایران در هر سه دوره حضورش در مسابقات جهانی مربیان خارجی داشته است. پروفسور ایم از چک، ماتسوموتو از ژاپن و میلو رادکیاچ از صربستان تصمیم‌گیرندگان اصلی برای والیبال ما بوده‌اند.

تیم  ایران همانند دوره پیش این باربه جای ساپورو در شهر ناگانو میزبان بازی‌های زمستانی در گروهی ملقب به گروه مرگ با ایتالیا (قهرمان 3 دوره جهان)، چک (قهرمان 3 دوره جهان)، آمریکا (قهرمان یک دوره جهان و المپیک‌های 1984 لس‌آنجلس و 1988 سئول)، بلغارستان (قدرت دوباره بپاخواسته) و ونزوئلا از مدعیان بزرگ آمریکای جنوبی همگروه است.

تیم کنونی این امتیاز را نسبت به تیم‌های دوره‌های گذشته دارد که بسیاری از نفراتش تجربه بین‌المللی خوبی را دارند و توانایی‌های آنان این امکان را به تیم و جوانان همراه می‌بخشد تا با وجود بازی‌های دشوار با مدعیان امروزی والیبال جهان خود را از پیش باخته تلقی نکنند.

هرچند که تمامی حریفان همگروه ایران براساس سوابق و موقعیت فعلی به لحاظ برخورداری از امکانات و حرفه‌ای بودن چندگام از ما جلوترند و تجارب ارزشمندی از حضور مستمر در مسابقات بین‌المللی دارند.

در تیم اعزامی ایران که امروز راهی ژاپن شد، محمد ترکاشوند، بهنام محمودی، پیمان اکبری و امیرحسین منظمی سابقه حضور در مسابقات جهانی 1998 توکیو را دارند.

سایر نفرات تیم ایران را امیرحسینی، محمد شریعتی، سیدمهدی بازارگرد، محسن عندلیب، علیرضا نادی، محمد منصوری، داود مقبلی، محمد محمدکاظم، آرش صادقیانی و فرهاد ظریف تشکیل می‌دهند. کادر فنی هم متشکل از میلورادکیاچ (سرمربی)، امیر حیدری، ایرج مظفری و نادر شوندی (مربیان) و امیر خوش‌خبر (سرپرست) است. تیم ایران تا قبل از آغاز بازی‌ها (26 آبان) چند بازی تدارکاتی با تیم‌های ژاپن انجام می‌دهد. نخستین بازی ایران جمعه هفته آینده با تیم جمهوری چک خواهد بود.

امروز انتخابات والیبال

مجمع عمومی فدراسیون والیبال به‌منظور رأی اعتماد به تنها نامزد پست ریاست این فدراسیون امروز در تهران تشکیل جلسه می‌دهد.

برای انتخابات امروز، رؤسای هیأت‌های 30 استان به همراه نمایندگان نهادها، بازیکنان و مربیان در سالن والیبال آزادی گرد هم می‌آیند.

محمدرضا داورزنی تنها کاندیدای ریاست فدراسیون والیبال است که در صورت رأی اعضای شرکت‌کننده رسماً جانشین محمدرضا یزدانی‌خرم خواهد شد.

کد خبر 7966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز