مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

این روزها گوشت شترمرغ هم کم‌کم دارد به فهرست گوشت‌های مورد استفاده روزمره اضافه می‌شود.

پیراشکی

همشهری آنلاین: غذاهایی هم که با آن درست می‌شود خیلی عجیب و غریب نیستند؛ همین غذاهای معمولی را هم می‌توان با گوشت شترمرغ درست کرد. اگر می‌خواهید از خواص این گوشت هم بهره‌مند شوید کافی است آن را جایگزین گوشت‌های قرمز کنید. پیراشکی خورجینی پر شده با گوشت شترمرغ یکی از انواع پیراشکی‌هایی است که ظاهری فانتزی دارد و به جای گوشت چرخ‌کرده گوسفند می‌توان در آن از گوشت چرخ‌کرده شترمرغ استفاده کرد.

مواد لازم برای داخل پیراشکی ۱۰ نفر 

۳۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده شترمرغ
۳ ق‌س رب گوجه‌فرنگی 
۱ عدد پیاز متوسط
۴ /۱ پیمانه جعفری خردشده
۸۰ گرم پنیر گودای رنده شده
۱ عدد فلفل دلمه‌ای متوسط
۱ پیمانه آب
نمک و فلفل به میزان دلخواه
روغن مایع به میزان لازم
 ادویه به مقدار لازم (پودر آویشن یا کاری به دلخواه)
۲ ق س آرد

۱. پیاز را به صورت خلال‌های نازک خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و سرخ کنید. رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه را به گوشت افزوده و بگذارید گوشت با مقداری آب پخته شود.

۲. فلفل دلمه‌ای را به شکل نگینی خرد کرده و با جعفری خرد شده به مواد گوشت اضافه کنید. آب مایه گوشت را بهتر است کم بریزید تا مواد داخل پیراشکی آب‌دار نباشند. وقتی مایه خوب بدون آب شد، اجاق را خاموش کرده و بگذارید گوشت خنک شود. حالا کرپ را آماده کنید(دستور تهیه آن را در ستون کناری بخوانید.)

۳. وقتی کرپ‌ها آماده و خنک شدند. نوبت به درست کردن پیراشکی‌هاست. یک نان کرپ بردارید و مقداری از مایه گوشت در وسط کرپ بریزید. کمی پنیر گودا روی گوشت ریخته و نان پیراشکی را به شکل خورجین جمع کنید. شما می‌توانید برای چسبیدن لایه‌های نان (در بالای خورجین) از خمیر آرد و آب استفاده کنید. به این‌صورت که کمی آرد را با آب مخلوط کنید و به شکل خمیر در آوریدو به لبه‌های کرپ بمالید تا خوب به هم بچسبند.

‌۴. وقتی همه پیراشکی‌هارا به همین ترتیب درست کردید، وقت سرخ کردن آنهاست.

۵. در قابلمه‌ای کوچک روغن بریزید؛ طوری‌که پیراشکی‌ها در آن غوطه‌ور شوند. روغن را داغ کنید و پیراشکی‌ها را یکی یکی یا حداکثر سه تا را با هم  سرخ کنید، پس از طلایی شدن آنها را درآورده، روی حوله کاغذی آشپزخانه یا صافی بگذارید تا روغن اضافه آنها گرفته شود.

کرپ پیراشکی

۱. مواد خشک (آرد، شکر و نمک) را در ظرفی مخلوط کرده و الک کنید.

۲. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته، خوب هم بزنید، سپس شیر و روغن مایع را به آن اضافه کرده و باز هم بزنید.

۳. به مخلوط تخم‌مرغ، مواد خشک را هم کم کم اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله باید دقت کنید که خمیر بدون گلوله و یکدست و به غلظت ماست باشد. برای اطمینان از یکدست شدن خمیر کرپ می‌توانید پس از هم زدن آن را از یک صافی رد کنید تا صاف و یکنواخت و بدون گلوله شود.

۴. ماهیتابه کوچکی را روی حرارت ملایم گرم کرده و کمی چرب کنید. اگر تابه‌تان نو و بدون خش است نیازتان به روغن کمتر می‌شود. وقتی مطمئن شدید که تابه خوب داغ شده، یک پیمانه از مایه کرپ را در آن بریزید و تابه را به آرامی بچرخانید تا مایه همه جای کف ماهیتابه را بپوشاند.

۵. بعد از حدود هفت تا ده ثانیه وقتی مشاهده کردید که خمیر خودش را می‌گیرد و حباب‌هایی در نان ظاهر می‌شود، وقت برگرداندن کرپ است. روی دیگرکرپ را به مدت سه، چهار ثانیه حرارت داده و از ماهیتابه جدا کرده و کناری بگذارید. حالا کرپ دیگر را آماده کنید.

نکته: موادی که در بالا برای تهیه نان ذکر شده، به شما حدود ۲۴ عدد کرپ پیراشکی می‌دهد.

مواد لازم

۲ پیمانه آرد سفید
۱ ق‌س شکر (به میزان دلخواه)
۳ /۱ ق‌چ نمک 
۲ ق‌س روغن مایع
۴ عدد تخم‌مرغ
۲‌/ ۱ دو پیمانه شیر

یه‌جور دیگه

شما می‌توانید به جای گوشت شترمرغ از گوشت چرخ‌کرده گوسفند یا گاو هم استفاده کنید. به جای فلفل‌سیاه یا قرمز هم می‌توانید فلفل سفید که عطر خوب و طعم ملایم‌تری دارد در غذا بریزید.  

اگر به مایه کرپ مقداری شکر اضافه‌ کنید، نان‌هایتان شیرین‌تر خواهند شد و می‌توانید آنها را برای صبحانه و با کره و مربا، یا شکلات صبحانه میل کنید.

از کجا بخریم؟

گوشت شترمرغ را به صورت کیلویی یا بسته‌بندی‌های ران یا سینه می‌توانید از فروشگاه‌های پروتئینی یا سوپرمارکت‌های بزرگ تهیه کنید. این گوشت لطیف‌تر از گوشت گوسفند است و برای کسانی که کلسترول بالا دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت گوسفند باشد.

کد خبر 797367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    چه غذاهایی آموزش می دهید گوشت گوسفند گرونه وزیر مردم نمیاد چه برسد به گوشت شتر مرغ