یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات خوب و مؤثر 3دوره شوراها،اظهار کرد:

 شوراها توانستند تشکیلات و سازمان خود را روز به‌روز منظم‌تر و قوی‌تر کنند، اما زمان آن فرا رسیده تا مسئولان دولتی هم تفکرات مدیریتی خود را در مورد شوراها مورد تجدید نظر قرار دهند و به سمتی حرکت کنیم که کارهای اجرایی در امور شهری به دست مردم بیفتد و در این راه شوراها به‌خصوص در محلات باید در ریزترین مسائل شرکت داده شده و تقویت شوند.

حسن بیادی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه فرا‌رسیدن نهم اردیبهشت، سالروز تاسیس شوراهای اسلامی، شوراها را یکی از دستاوردهای خوب و یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: اگر چه این نهاد در سال‌های اولیه به دلایل مختلفی تشکیل نشد و در نهایت در سال‌78 متولد شد، اما هنوز هم این نهال نوپا جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از اقدامات ارزنده شورای سوم به‌دلیل زحمات شورای دوم بوده است؛ چرا که بسیاری از کارها تسهیل شده و بسترهای آن آماده شده بود.

در عین حال شورای سوم هم مجموعه‌ای از تفکرات مختلف اما با حرکت مشترک است، اگر چه از لحاظ حزبی و گروهی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما به‌دلیل اولویت دادن به حقوق مردم، مسائل سیاسی و شخصی را در مورد امور شهری و مردمی دخالت ندادند.

دولت بر تعهدات خود، عمل نکرده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تعامل شورای شهر با شهرداری تهران به‌ویژه در این 2سال اخیر خوب بوده است، گفت: شهردار تهران به شورای شهر  اعتقاد دارد و تاکنون همکاری خوبی با این نهاد داشته است.

معصومه ابتکار در آستانه روز شوراها با بیان این مطلب اظهار داشت: ساز و کار لازم برای تعامل بیشتر، اعمال سیاست‌ها و نگاه شورا بر برنامه‌های شهرداری می‌تواند بهتر اتفاق بیفتد اما فکر می‌کنم در مجموع، حرکت خوب و مطلوب بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در شورا مانند سیاستگذاری نخستین برنامه 5 ساله شهرداری، شفاف‌سازی‌ و اصلاح نظام مالی شهرداری، شفاف‌سازی‌ عملکرد مالی و نظارت بر شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: شورای شهر تحولات خوبی داشته است اما در زمینه‌هایی مثل نظارت هنوز عقب ماندگی داریم.

وی تاکید کرد: در این دوره، اتفاقات بزرگی در شهرداری تهران رخ داده و این نشان‌دهنده این است که در مسیر بزرگی گام برمی‌داریم اما در برخی زمینه‌ها مانند بخش نظارتی باید بیشتر کارکرده و نظارت شورا را بر حسن اجرای مصوبات خودش و سیاست‌ها در شهرداری تهران و انطباق این مصوبات با عملکردها تقویت کنیم.

ابتکار با اشاره به دوره سوم و کنونی شوراها نیز گفت: دستاوردها، نوع عملکرد، سازوکارها، مصوبات و رویکرد این دوره شوراها نسبت به مسائل مختلف، نشان‌دهنده بلوغ فکری و نگاه مدیریتی است و شوراها آینده روشن و تعیین‌کننده‌ای در کشور دارند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت در بسیاری زمینه‌ها بر تعهدات خود در قبال شوراها و شهرداری‌ها عمل نکرده است، اظهار داشت: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش در مورد کلانشهرها و تهران، بحث حمل‌ونقل عمومی است و متأسفانه این یکی از موضوعاتی است که کماکان باعث عقب‌ماندگی طرح‌هایی به‌ویژه مترو و توسعه اتوبوسرانی شده است.

نظارت شوراها بر دستگاه‌های اجرایی

احمد مسجد جامعی با ابراز تأسف از عدم‌واگذاری 23 تصدی دولتی به شوراها براساس قانون اساسی، گفت: متأسفانه این اتفاق تا امروز نیفتاده است، اما امیدواریم که لااقل آن را از برنامه حذف نکنند و این ماده قانونی باقی بماند تا شاید روزی زمینه اجرای آن فراهم شود.

مسجد جامعی در آستانه روز شوراها با بیان این مطلب افزود: شوراها از اصول مصوب قانون و به‌عنوان ارکان نظام هستند و قطعا ما باید برای تشکیل آن پیش‌بینی می‌کردیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم درساختار شوراها، شکل آن است که به‌صورت هرمی از پایین‌ترین سطح شروع و به شکل سلسله وار به بالاترین نقطه می‌رسد، اما درشوراهایی که تشکیل می‌شوند، این اتفاق رعایت نمی‌شود و این هرم واژگون است.

وی با اشاره به چالش میان شوراها و دستگاه‌های اجرایی در طول سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: این مشکل همواره وجود داشته  که متأسفانه در نهایت به تهدید وظایف شوراها منجر شده است؛ درصورتی که شوراها نماینده مردم هستند و براساس قانون به‌عنوان ناظر بر دستگاه‌های اجرایی عمل می‌کنند.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به عدم‌واگذاری 23 تصدی دولتی بر شوراها براساس قانون اساسی اظهار داشت: متأسفانه این اتفاق تا امروز نیفتاده است و امیدواریم که لااقل آن را در برنامه حذف نکنند و این ماده قانونی باقی بماند تا شاید روزی زمینه اجرای آن فراهم شود.

کد خبر 79946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز