در سال‌های اخیر، یکی از آمارهایی که تا حد زیادی والدین دانش‌آموزان و مسئولان را نگران کرده، کاهش سن اعتیاد در کشورمان است.

مبارزه با اعتیاد

همشهری آنلاین: در سال‌های اخیر، یکی از آمارهایی که تا حد زیادی والدین دانش‌آموزان و مسئولان را نگران کرده، کاهش سن اعتیاد در کشورمان است. البته در تمام جوامع دنیا نوجوانان آسیب‌پذیرترین قشر در برابر پدیده مهلک اعتیاد هستند، چرا که دوران نوجوانی، دورانی پر کشمکش و اغلب دشوار در زندگی هر فردی است و نوجوانان به‌خاطر خصوصیات نوجوانی در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

هرچند که آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌ در این‌باره زیاد انجام شده و بچه‌ها تا حدی با مضرات موادمخدر آشنا هستند، اما تعدد این مواد و توزیع آنها در اشکال مختلف، می‌تواند همچنان برای دانش‌آموزان خطرآفرین باشد.

در این بین مدرسه نقش مهمی در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همانند آسیب اعتیاد دارد، به‌ویژه هنگامی که والدین در برخورد با فرزندان با شکست مواجه شده باشند، مدارس مسئولیت سنگین‌تری را به‌عهده دارند.

اگر فرزند نوجوان در خانه داشته باشید حتما در جریان هستید که مدرسه‌ها برنامه‌های مختلفی را در راستای مبارزه با اعتیاد برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند تا آمارها را کاهش دهند. به تازگی هم قرار است نمایشگاه «یاریگران زندگی» برای آموزش و آگاهی بچه‌ها از آسیب اجتماعی اعتیاد با مشارکت شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در مدارس برگزار شود.

آنطور که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ گفته، کاهش بروز میزان مصرف موادمخدر در جامعه با اولویت نوجوانان و جوانان، تلاش همه‌جانبه برای حساس‌سازی مردم و اولویت‌دهی مسئولان در زمینه سبک زندگی سالم و با نشاط، روشنگری درخصوص اقدامات پیشگیرانه در راستای خنثی‌سازی تهدیدات روانی و عملیاتی دشمن در این زمینه، آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح مهارت‌های زندگی با تأکید بر نوجوانان و جوانان، ایجاد زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در امر پیشگیری از اعتیاد، ایجاد زمینه معرفی و حمایت ایده‌های خلاق و نوآورانه در زمینه پیشگیری از اعتیاد، اجتماعی شدن، شبکه‌سازی و ایجاد تعامل مؤثر بین کنشگران سازمان‌های مردمی، گروه‌های جهادی و دستگاه‌های دولتی فعال در امر پیشگیری و مبارزه با موادمخدر و تأکید بر نقش معنویت‌گرایی، تقویت نهادهای دینی و ارتقای ارزش‌های اخلاقی به‌منظور پیشگیری از اعتیاد از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه است که در هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.
در ضمن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارد و می‌توانید اطلاعات بیشتر را از کانون بگیرید.
 

کد خبر 800166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha