قصه ساخت بوستان نهج‌البلاغه در دره فرحزاد که سال‌ها به دره مرگ معروف بود تنها قصه یک بوستان و توسعه آن نیست. روایت یک معجزه است.

بوستان

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: ساخت بوستان نهج‌البلاغه معجزه‌ای از جنس طبیعت است که باعث شد تا سیاهی‌های این دره بعد از سال‌ها با احیای طرح توسعه روددره‌ها به حقیقت بپیوندند. سال ۱۳۸۸ بوستانی در غرب تهران ساخته شد که کسی فکرش را نمی‌کرد بتواند بافت فیزیکی و فرهنگی و اجتماعی یک دره را تغییر دهد.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

دره فرحزاد تیتر یک اغلب صفحات روزنامه‌های پایتخت بود. دره‌ای که بیشترین معتادان را در خود جای ‌داده بود و به دلیل موقعیت جغرافیایی، به محل اختفای آنها مبدل شده بود.

معجزه‌ای به نام نهج‌البلاغه | از پل معلق آسمان به سوی یادمان شهدا

پاکسازی دوره‌ای دره مرگ هم نتیجه‌ای موقت به دنبال داشت و هربار معتادان به پاتوق‌هایشان برمی‌گشتند. بهترین تصمیم برای پاکسازی این دره احیای دوباره طبیعت آن بود. این بوستان در چند فاز طراحی شد. فاز اول سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید و چهار سال بعد فاز دوم آن آماده شد. همچنان توسعه و گسترش این بوستان در این دره ادامه دارد و به‌نوبه خود یکی از جذاب‌ترین بوستان‌های پایتخت محسوب می‌شود.

تماشای دره جذاب از پل معلق هیجان‌انگیز

بوستان نهج‌البلاغه در فضای دره‌ای ساخته شده است و بخش‌های مختلف آن به‌صورت طبقاتی طراحی شده است. همین جذابیت آن را بیشتر کرده است. این پارک در امتداد رودخانه شکل‌گرفته و رود زیبا پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است. برای دسترسی به دو طرف پارک پلی معلق ساخته‌شده که به‌عنوان اولین پل معلق تهران و دومین پل معلق ایران شناخته می‌شود.

معجزه‌ای به نام نهج‌البلاغه | از پل معلق آسمان به سوی یادمان شهدا

این پل معلق در کنار یادمان شهدا و تونل نوری از جذابیت‌های اصلی‌ بوستان محسوب می‌شود. قدم زدن بر روی پل‌های معلق یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی محسوب می‌شود که تهرانی‌ها می‌توانند آن را در پارک نهج‌البلاغه تجربه کنند. این پل معلق «آسمان» نام دارد که تبدیل به نماد بوستان شده است، ۲۸۵ متر طول و ۲ متر عرض دارد. ارتفاع این پل ۶۵ متر بوده و پارک نهج‌البلاغه را به بوستان پردیسان متصل می‌کند.

کد خبر 804287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha