صندوق توسعه ملی برای تزریق ۲ میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن در صورت دریافت حواله‌های نفتی موافقت کرده است، مشروط به اینکه وزارت نفت زمان تبدیل حواله های نفتی به منابع مالی را اعلام کند؛ حالا توپ در میدان وزارت نفت است.

نهضت ساختمان پرند

به گزارش همشهری، نهضت ملی مسکن به خصوص در حوزه تامین زیرساخت‌ها و یارانه سود اقشار هدف، به منابع مالی قابلی توجهی نیاز دارد که متولیان امر کف ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان را برای آن مطرح کرده‌اند.

در این میان بودجه دولتی توان پشتیبانی از این مبلغ را ندارد و تنها گریز باقی مانده مجوزی است که مقام معظم رهبری برای برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه صادر فرموده و البته کارسازی این مجوز نیازمند موافقت وزارت نفت برای تحویل حواله‌های نفتی به صندوق توسعه ملی است.

بعد از صدور مجوز مقام معظم رهبری برای اختصاص دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نضت خانه‌سازی، فرایند اداری این تخصیص آغاز شد و اکنون بنا به اظهار نظر عضو هیات عامل این صندوق، در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله های نفتی به منابع مالی است.

نهضت خانه سازی در انتظار کمک نفت

متولیان صندوق ملی مسکن می‌گویند: احداث ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن و زیرساخت‌های مورد نیاز آن، در بهترین حالت به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دلار دارد که نه می‌توان از محل بودجه عمومی آن را تامین کرد و نه طرف‌های درگیر در نهضت ملی مسکن یعنی مردم، بانک‌ها و دولت به تنهایی قادر به تامین آن هستند.

اخیرا، مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان این توضیحات، از امیدواری نهضت ملی مسکن برای واریز ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی صحبت کرده بود که مجوز آن چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری صادر شد.

اوایل مهرماه، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و متولی اصلی نهضت ملی مکسن، از دریافت مجوز تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن از طریق تهاتر نفت و منابع صندوق توسعه ملی از سوی مقام معظم رهبری خبر داده و گفته بود: این فرایند در مرحله طی کردن روند اداری است و باعث تسریع در پروژه‌های نهضت خانه‌سازی شده است.

حالا یک ماه و نیم از زمان انتشار صدور مجوز برداشت ۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نفع نهضت ملی مسکن گذشته و همچنان این نهضت از بی اعتباری رنج می‌برد.

صندوق توسعه ملی منتظر اراده وزارت نفت

دیروز، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، از آمادگی این صندوق برای اجرای فرایند تخصیص ۲ میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن خبر داده و گفت: صندوق توسعه مسکن در صورت تعیین تکلیف وزارت نفت، منابع مالی مسکن ملی را تامین خواهد کرد.

محمد صادقی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با رادیو اظهار کرد: طی مجوزهای صادرشده، صندوق توسعه ملی در قبال دریافت حواله های نفتی مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار طرح مسکن ملی قرار خواهد داد و در حالت عادی، این صندوق مجوزی برای ارائه تسهیلات به بخش مسکن را ندارد.

صادقی افزود: طبق قانون بخشی از منابع نفتی در قالب حواله های نفتی برای توسعه مسکن در نظر گرفته شده است، ولی از آنجا که فرآیند حواله های نفتی به منابع زمانبر می‌باشد، صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش مسکن در قبال دریافت این حواله های منابع مورد نیاز را در اختیار طرح ملی مسکن قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی آمادگی واگذاری منابع را دارد و در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله های نفتی به منابع مالی است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: مذاکرات برای اجرای این تصمصیم با بورس کالا، وزارت راه و شهر سازی و وزارت نفت انجام شده؛ ولی هنوز مقدار و میزان حواله های نفتی مشخص نشده است و امکان دارد حواله ها بر مبنای دلاری و یا حجم نفت تحویلی باشد.

به گفته او، حواله های تحویلی بین المللی خواهد بود و تعهد وزارت نفت در قبال اجرای قرارداد از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بر اساس اظهارات صادقی، اگر زمان تبدیل حواله ها به منابع مالی یک سال هم طول بکشد هیچ مانعی برای صندوق توسعه ملی برای اختصاص دو میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن به وجود نخواهد آمد و در ازای این حوله‌های مدت‌دار، منابع مالی مصوب در اختیار نهضت خانه‌سازی قرار خواهد گرفت.

تجربه تعلل در تهاتر نفتی و برداشت از صندوق توسعه ملی

منابع ارزی صندوق توسعه ملی در موارد بسیاری با تدبیر رهبر معظم انقلاب گره‌گشایی کرده و در همین سال‌های اخیر برای مهار آبهای مرزی، واکسن کرونا، تکمیل راه آهن چابهار و ... به داد پروژه‌ها رسید.

در این میان، حتی در مواردی که طبق قانون مقرر شده بود اعتبارات مورد نیاز پروژه ها از محل تهاتر نفت تامین شود نیز به دلیل طولانی شدن فرایند، دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته و این صندوق جور بروکراسی وزارت نفت را کشیده است.

چندی پیش، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره تامین اعتبار برای اتمام راه آهن زاهدان-چابهار و قطعه اتصال خاش تا چابهار به ایلنا گفته بود: برایاین پروژه ۴٨٠ میلیون یورو درخواست کردیم و می‌توانستیم اعتبارات مورد نیاز را از محل تهاتر نفت تامین کنیم؛ اما این روند طولانی شد و برای تامین این رقم به سراغ صندوق توسعه ملی رفتیم.

خادمی درباره نحوه همکاری صندوق توسعه ملی در این پروژه اظهار کرده بود: در گذشته ٣٠٠ میلیون یورو از محل صندوق توسعه برای این پروژه در قطعه زاهدان تا خاش تامین شده و درخواست ما از صندوق این بود که ٢٠٠ میلیون یورو دیگری ارایه دهند تا تهاتر نفتی برای پروژه قابل اجرا شود.

به گفته او قرار بر این شد که صندوق توسعه ملی این رقم در قالب تسهیلات به این پروژه تزریق کند و در ادامه این تسهیلات بازپرداخت شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در مورد نهضت ملی مسکن نیز که صندوق توسعه ملی پرداخت اعتبار ۲ میلیارد دلاری را به اراده وزارت نفت گره زده، امکان دریافت اعتبار به صورت تسهیلات و جایگزینی آن در آینده با حواله‌های نفتی وجود دارد یا نهضت خانه‌سازی همچنان باید منتظر اراده وزارت نفت برای ورود به ماجرا و تحویل حواله‌ها باشد؟

کد خبر 804806
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha