۳۲سال قبل به همت تعدادی دانشجوی جوان، پژوهشگاه رویان در فضایی ۱۲ متری در چهارراه حافظ تهران راه اندازی شد. این پژوهشگاه با بودجه‌ای که با عنایت و توجه رهبری برای پیشرفت در زمینه‌های علم تحقق پیدا کرد، امروز اعتبار و آوازه‌ای بین‌المللی دارد.

رویان

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: دکتر «حمید گورابی» از موسسان و رییس سابق پژوهشگاه رویان درباره روند تأسیس و گسترش رویان می‌گوید: «از زمانی که انگیزه‌ تشکیل «رویان» در ذهن چند دانشجوی جهاد دانشگاهی شکل گرفت به روش‌های مختلف و با وجود مشکلات فراوان، سعی کردیم ملزومات و امکانات کار را فراهم کنیم. نهایتاً مقدمات اولیه و لوازم اصلی که فراهم شد، مساله‌ ساختمان مطرح شد. مکان نسبتاً وسیعی برای این کار لازم بود که باید شرایط خاصی هم می‌داشت ولی متاسفانه نتوانستیم این فضا را داشته باشیم.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

او می‌افزاید: «پس از بحث و بررسی‌های فراوان، تنها فکری که به نظرمان رسید، همان دوست مشترک مرحوم دکتر کاظمی و رهبر معظم انقلاب بود. ایشان موضوع را به نحوی به رهبر معظم انقلاب منتقل کرد و گفت که این جوانان می‌خواهند این کار را در جهاد دانشگاهی انجام بدهند و امکاناتی در اختیارشان نیست. نهایتاً رهبر معظم انقلاب، بنیاد مستضعفان را موظف کردند که مکانی را در اختیار این مجموعه قرار دهد. همچنین ایشان سؤال کرده بودند که چقدر کمک مالی می‌خواهید؟ ما هم مبلغ شش میلیون تومان را اعلام کردیم و با کمک ایشان کار را شروع کردیم. وقتی معاونت وقت محرومان بنیاد مستضعفان دستور مستقیم آقا را مشاهده کرد، کمک‌های بسیاری کرد.»

گورابی اظهار می‌کند: «البته با توجه به این‌که آن معاونت هم شناختی از کار نداشت، شرط کرد که اگر ظرف یک سال به نتیجه‌ای نرسیدیم، باید ساختمان را تخلیه کنیم. نهایتاً خرداد سال ۱۳۷۰ با هر مشکلی که بود و با همه‌ سختی‌ها، ساختمان مجهز شد و وزیر بهداشت آن زمان، آقای دکتر ملک‌زاده مجموعه را افتتاح کرد. همه چیز حیاط آن ساختمان را ما خودمان ساخته بودیم. یک چهاردیواری در یک طرف حیاط با موزاییک و نبشی ساخته بودیم و به گروه پژوهش اختصاص دادیم؛ لذا توانستیم از فضای ساختمان خیلی بیشتر استفاده کنیم. آخر هم پول دادیم و آن ساختمان را خریدیم. وقتی در همان سال‌ها اولین موفقیت‌ها حاصل شد، زمانی‌ که خدمت رهبری رسیدند، ایشان تصریح کرده بودند که «من می‌دانستم که شما موفق می‌شوید و این موفقیت برای کشور خوب است. خوبی‌اش این است که به دست شما انجام شده و کسانی هم این کار را انجام دادند که روی آن تأکید داشتند.»»

ماجرایی تولد بزرگ‌ترین بانک بندناف خاورمیانه در بنی‌هاشم

حمایت رهبری باعث شد تا ۱۰سال بعد در ۱۷ مرداد ماه ۱۳۸۰ کلنگ‌ بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری خاورمیانه در ساختمان فعلی پژوهشکده رویان در میدان بنی‌هاشم در شمال شرق تهران به زمین زده شد. این مجموعه که چند سالی است دیگر پاسخگوی فعالیت‌ها و مراجعان وسیع رویان نیست در زمان احداث و افتتاح بزرگترین مرکز درمان نازایی در خاورمیانه خوانده می‌شد. این مرکز در قطعه زمین اهدایی رهبر معظم انقلاب به مساحت هشت هزار مربع به منظور توسعه‌ فعالیت‌های موسسه رویان احداث شد. ۳سال بعد بانک خون بندناف رویان ۳ مهرماه سال ۱۳۸۴ با هدف ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف در همین مکان راه اندازی شد.

این مرکز در ادامه توانست با کسب دانش فنی بهره برداری از سایر ضمائم زایمانی، زمینه فعالیت خود را گسترش داده و ضمن کسب عنوان بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه، نخستین تاسیس کننده پالایشگاه ضمائم زایمانی در منطقه و دنیا باشد. اکنون شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با داشتن ٣٠ نمایندگی در استان‌های مختلف موفق به ذخیره‌سازی بیش از ۲۱۰,٠٠٠ نمونه شده است که شامل سه ساختمان مجزا هر کدام در سه طبقه با زیربنای کل هفت هزار متر مربع است که بخش درمانی آن شامل درمانگاه زنان و نازایی، سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، اتاق‌های عمل و داروخانه است.

کد خبر 805262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha