شهردار تهران با اعلام اینکه بخشی از مسیر آزادراه شوشتری باید از حوزه حفاظت شده عبور کند، گفت:بخش دوم که وارد محدوده حفاظت شده می‌شود حساسیت خاصی را به دنبال دارد که در مذاکرات با سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدی از این منطقه صورت گرفت و مشخص شد که اختلاف نظر روی یک کیلومتر از آزادراه است.

زاکانی

به گزارش همشهری؛ شهردار تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست از فاز دوم پروژه آزادراه شهید شوشتری (کمربندی شرقی پایتخت) بازدید کردند. در این بازدید درباره یک کیلومتر از مسیر این آزادراه که بر اساس طرح‌ها و نقشه‌های اولیه از درون یکی از مناطق حفاظت‌شده شرق تهران عبور می‌کند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در پایان این بازدید مقرر شد هیأت‌های کارشناسی شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیط‌زیست در تعامل با یکدیگر راه‌کارهای جایگزین را بررسی و بهترین ساز و کار را برای ادامه فاز دوم این پروژه انتخاب کنند.گفتنی است شهردار تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این بازدید بر ضرورت تکمیل این ابرپروژه شرق پایتخت در کنار حفظ و حراست از منطقه حفاظت شده سرخه حصار تأکید کردند.

آزادراه شهید شوشتری کمربندی شرقی تهران است که اتوبان امام رضا(ع) را در جنوب‌شرق پایتخت به اتوبان شهید یاسینی متصل کرده و فاز نخست آن تا انتهای امسال به طول ۹.۲ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید. افتتاح این کمربندی تا ۵.۵ درصد از ترافیک شرق پایتخت و تا ۱.۵ درصد از ترافیک تهران را خواهد کاست.

علیرضا زاکانی در جریان بازدید خود از منطقه حفاظت شده سرخه حصار جهت اجرای پروژه آزادراه شهید شوشتری، اظهار کرد: سلسله کارکردها و طرح‌هایی از قدیم دنبال می‌شد که مشکلات اساسی در حوزه ترافیک را کاهش دهد؛ یکی از ایده‌ها و طرح‌ها، ساخت شبه آزادراهی به طول ۱۶.۵ کیلومتر بود که از بزرگراه امام رضا (ع) تا بزرگراه شهید یاسینی، به عنوان کمربند جانبی امکان انتقال ظرفیت تردد مورد تقاضا در خطوط عبوری از خارج شهر را فراهم کند کند و به نوعی طبق برآوردها ۵.۵ درصد ترافیک شرق و ۱.۵ درصد بار ترافیک کل تهران را کاهش دهد.

شهردار تهران با اعلام اینکه بخشی از مسیر این آزادراه باید از حوزه حفاظت شده عبور کند، یادآور شد: با توجه به اینکه موضوع محیط زیست، ذخایر ملی و شرایطی که به نوعی اساس حیات و ویژگی‌های مطلوب زیست را برای ما فراهم می‌کند، این منطقه ملی اهمیت ویژه و مضاعفی را از لحاظ حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به افتتاح ۹.۲ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری تا پایان امسال، خاطرنشان کرد: بخش دوم که وارد محدوده حفاظت شده می‌شود حساسیت خاصی را به دنبال دارد که در مذاکرات با سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدی از این منطقه صورت گرفت و مشخص شد که اختلاف نظر روی یک کیلومتر از آزادراه است.

زاکانی ادامه داد: بنا شد جوانب کار بررسی شود که به محیط زیست آسیبی وارد نشود و این محیط به همان شکل باقی بماند و از سویی حرکتی صورت بگیرد و ما به ازای آن، پروژه بزرگ مقیاس تهران تکمیل شود.

وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست را در حد اعلا در نظر خواهیم گرفت، اعلام کرد: سه تا چهار شیوه مورد بحث قرار گرفت و امیدواریم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری که دغدغه‌های مشترک دارند، به تفاهم برسیم و گره کور چند ۱۰ ساله ترافیک در شرق تهران باز و محیط زیست نیز در حد اعلا حفظ شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه با نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امیدواریم به بهترین شکل به جمع‌بندی برسیم، گفت: منطقه حفاظت شده سرخه حصار به همت سپاه و ارتش به یک محیط غنی تبدیل شده که از دستبرد و چنگ اندازی مصون بماند و اهتمامی که در این دو بخش، امکان زیست و بهبود وضعیت جانوران وحشی را فراهم کرده، قابل تقدیر است.

آخرین جزئیات از پروژه شهید شوشتری

پروژه بزرگراهی شهید شوشتری که از اوایل دهه ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده، در دوره ششم مدیریت شهری به پروژه آزادراهی تغییر وضعیت پیدا کرده است و ملاحظاتی از قبیل تعریض معبر و ملاحظات ایمنی و امنیتی متناسب با کاربری‌های مجاور نیز در دستورکار قرار دارد. این شریان مواصلاتی به عنوان یکی از کمربندهای جنوبی و شرقی تهران، بار ترافیکی بزرگراه بسیج و مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ تهران را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با افتتاح فاز نخست این آزادراه، بار ترافیکی بزرگراه آزادگان مسیر غرب به شرق و بلوار امام رضا پیش از ورود به بزرگراه بسیج، به بلوار هجرت بالاتر از ورزشگاه تختی و در ادامه ناحیه شمالی بزرگراه بسیج هدایت خواهد شد. همت و توجه مدیریت ششم شهری به تسهیل رفت و آمد شهروندان و کاهش بار ترافیکی پایتخت بوده است. از همین رو در این دو سال اخیر بیشترین بودجه را به این حوزه اختصاص داده است. آزادراه شهید شوشتری را یکی از کلان‌پروژه‌های دوره ششم مدیریت شهری ارزیابی کرد که در سنوات گذشته به واسطه گلوگاه‌هایی نظیر معارضین و تامین مالی مورد توجه قرار نگرفته بود. تاکید تیم مدیریت شهری بر اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از فاز نخست این آزادراه تا پایان سال است.

با بهره‌برداری از این آزادراه علاوه بر تکمیل رینگ بیرونی شهر تهران، جریان ترانزیتی برون شهری بدون نیاز به عبور و مرور از معابر درون شهری شرق پایتخت برقرار شده و علاوه بر کاهش ترافیک بزرگراه‌های بسیج و شهید یاسینی، شـاهد صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌ها خواهیم بود.

به گفته صداقتی، سرپرست و عضو هیات مدیره سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تا پایان امسال ۹ کیلومتر اول این پروژه به بهره برداری خواهد رسید. همچنین درباره ۶ کیلومتر باقی مانده ادامه مسیر از ورزشگاه تختی تا بزرگراه یاسینی مجوزهای مربوطه از سازمان محیط زیست در حال اخذ است و به محض اخذ مجوز این موضوع پیگیری خواهد شد.

به این منظور با مهدی صداقتی به گفتگو نشستیم. او درباره آخرین وضعیت پروژه آزادراه شهید شوشتری به خبرنگار شهر گفت: به همت همکارانم در سازمان املاک و مستغلات بخش مربوط به وزرشگاه تختی تحویل شهرداری تهران شده است. به این ترتیب کار اجرایی آزادراه شهید شوشتری شروع شده است.

وی ادامه داد: ورزشگاه تختی در بخش ابتدایی پروژه تقریبا یک کیلومتر پایانی فاز است. همچنین اجرای یک کیلومتر شروع فاز اول را هم مجددا به دست گرفتیم. پیمانکار مشغول به کار شده و برنامه بر این اساس است که فاز اول آزادراه شوشتری که از پل ثامن تا انتهای ورشگاه تختی کشیده شده است را تا پایان سال جاری تکمیل کنیم.

کد خبر 807067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha