ورود اقوام مختلف از شهرهای دیگر به تهران، تغییر و تحولاتی را در این شهر که رو به توسعه بود ایجاد کرد.اقوامی که از شهرهای مختلف به تهران مهاجرت و ساکن این شهر شده بودند تلاش می‌کردند تا نقش اجتماعی موثری در محله های مختلف تهران داشته باشند.

درخشانی خیر مدرسه ساز

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: تشکیل خیریه‌های محلی برای رفع مشکلات و نیازهای ساکنان هر محدوده یکی از فعالیت‌هایی است که به دنبال حضور اقوام در تهران و به مرور در گذشته به شکلی متفاوت‌تر از امروز و توسط ریش‌سفیدان و معتمدان مهاجر انجام می‌شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

موسسه خیریه بنیس در خیابان شریعتی تهران یکی از موسسات خیریه‌ای است که با توجه به رویکرد اعضای هیات مدیره و پیشینه فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای که از گذشته مورد توجه اهالی روستای بنیس بوده تاسیس شده‌ و در زمینه تهیه جهیزیه، ساخت مدرسه و سایر فعالیت‌های خیرخواهانه تلاش می‌کند. امیر کشکلانی، از اعضای هیات مدیره جمعیت خیریه بنیس ،که در نشست تهران‌شناسی همشهری با موضوع بررسی نقش اقوام در تحولات اجتماعی تهران حضور داشت، درباره آنچه در گذشته میان روستاییان مرسوم بود می‌گوید: «نام بنیس، آنگونه که از بزرگ‌ترها شنیده‌ایم، به زبان آشوری‌ها، به معنای الهه خورشید است. در این روستای آبا و اجدادی ما که در ۶۵ کیلومتری تبریز قرار دارد، همه اهالی دست به کار خیر داشته و دارند.»

کشکلانی اضافه می‌کند: «یکی از خیران بنام این روستا آقای مصیب درخشانی بود که با تاسیس اولین مدرسه پسرانه در سال ۱۳۲۰ نقش مهمی در تربیت نسل نوجوان داشت. او سال ۱۳۲۸ دبستان دخترانه را در این روستا تاسیس کرد و سال ۱۳۳۲ اولین دبیرستان را تا دانش‌آموزان بتوانند در مقاطع تحصیلی خود را در این دبیرستان کامل کنند. حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر در این روستا تحصیل کردند و بسیاری از آنها برای خود صاحب نام و شهرت شدند.»

کتاب «میراث یک مرد» درباره مرحوم حاج مصیب درخشانی، خیر مدرسه‌ساز، توسط ناصر اسعدی نوشته شده که در مجتمع خیریه بنیس رونمایی شد. راه‌اندازی مدرسه در این روستا تاثیر بسیار زیادی بر تربیت نسل جوان داشت و از آن زمان تا کنون افراد بسیاری مسیر علم‌اندوزی و تحصیل در رشته‌های دانشگاهی را پیش گرفتند.

نویسنده کتاب «میراث یک مرد»، ناصر اسعدی، از دبیران سابق دبیرستانی است که مصیب درخشانی تاسیس کرده‌ است. مرحوم حاج مصیب درخشانی سال ۱۳۵۲ به رحمت خدا رفت و در زادگاهش یعنی روستای بنیس در استان آذربایجان شرقی به خاک سپرده شد. به گفته کشکلانی، فعالیت‌های جمعیت خیریه بنیسی در تهران، ادامه همان راهی است که پدران و بزرگان آنها در روستا دنبال می‌کرده‌اند: «اعضای خیریه بنیسی خود از افراد نیکوکار و دست به خیر هستند و تلاش می‌کنند تا در تهران و شهرستان‌ها افراد نیازمند را شناسایی کنند. تهیه جهیزیه، کمک هزینه تحصیلی، ایجاد کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای خانگی از فعالیت خیریه بنیسی هاست.»

کد خبر 813050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha