اسرائیل سال‌ها سعی کرد به وسیله تبلیغات رسانه‌ای چهره‌ای صلح‌طلب و اهل مدارا از خودش به نمایش بگذارد. اما وضعیت جنگ طوفان‌الاقصی به شکلی پروژه سفیدشویی اسرائیلی‌ها را بر هم زد که امروزه جوانان آمریکایی هم همچون جوانان ایرانی در خیابان‌ها ضد اسرائیل شعار داده و از آرمان آزادسازی فلسطین دفاع می‌کنند.

فلسطین

به گزارش همشهری آنلاین، طوفان‌الاقصی را بی‌شک از ابعاد گوناگونی باید یک نقطه عطف دانست. در بحث افزایش هماهنگی محور مقاومت، در بحث شکست هژمونی امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها در خاورمیانه و بالاخص سرزمین‌های اشغالی و از همه مهم‌تر، در بحث تغییر نگرش و افکار عمومی جهانی نسبت به دولت و مردم اسرائیل. اغراق و بزرگ‌نمایی نیست اگر بگوییم در طی نبرد اخیر غزه که تا لحظه نوشتن این گزارش همچنان ادامه دارد، ضربه بزرگی که اسرائیل دریافت کرد، نه در عملیات غافلگیرانه خماس در7 اکتبر، بلکه در تغییر نگرش و دید جهانیان نسبت به این کشور است. اسطوره یهودستیزی که بهترین مستمسکش هولوکاست بود همواره پوشش و نقاب مناسبی برای مظلوم‌نمایی اسرائیلی‌ها به حساب می‌آمد. با نوع واکنش و حجم حملاتی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه انجام داد، آن پوشش را بر هم زد و امروزه در ذهن مردم جهان بیش از آنکه هولوکاست هیتلری حضور داشته باشد، هولوکاست غزه حاضر است که بیش از 20هزار غیرنظامی قربانی‌اش شدند که قریب به 10هزار نفر آن کودکان هستند!

شور ضدصهیونیستی در آمریکا!

اهمیت قضیه جایی مشخص می‌شود که «نوآم چامسکی» اندیشمند و فیلسوف شهیر آمریکایی درباره تغییر نگاه و نظر مردم آمریکا نسبت به اسرائیل گفت:« با تغییری که بین نسل جوان، دانشجویان و «نسل زد رخ داده است، امروزه حمایت مردم آمریکا از اسرائیل کاسته شده و به نفع فلسطینیان است. وضعیت این دوگانه پنجاه‌پنجاه است. نگاهی به حمایت‌های حزبی دموکرات‌ها بیندازید؛ امروزه آنان بیش از اسرائیل از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند. در صورتیکه در گذشته بیشتر بدنه حمایتی از اسرائیل توسط لیبرال ـ دموکرات‌ها بوده است. این یک تغییر بزرگ است ، یعنی کلیت سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه تغییر می‌کند.» این حرف نوآم چامسکی زمانی بهتر فهم می‌شود که دریابیم بنا به نقل برخی منابع آمریکایی، در تظاهرات حمایتی از فلسطین که اواسط آبان ماه در واشنگتن برگزار شد قریب به 200هزار نفر در خیابان‌ها حاضر شدند و ضد رژیم صهیونیستی شعار دادند.

نشریه آمریکایی: هولوکاست واقعی در غزه است!

تظاهرات بی‌سابقه ضداسرائیلی مقابل ساختمان بی‌بی‌سی، حضور 20هزارنفری مردم پاریس در خیابان‌ها به نشانه محکومیت رژیم صهیونیستی، کشیده شدن تظاهرات به سوئیس، نروژ، سوئد، کانادا، آلمان و سایر کشورهای اروپایی موجب شد که نتانیاهو برای فرار از حجم فشار روانیِ جهانی علیه دولت و ارتشش بگوید:« ما نمی‌خواهیم جامعه جهانی از ما انتقاد کند بلکه خواستار حمایت از ما در جنگ با تروریسم هستیم». «ایون بیلارا» وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا در سخنانی در واکنش به کشتار مردم غزه، گفت: «اسرائیل صدها هزار نفر را بدون برق و آب و غذا رها کرده و اقدام به بمباران غیرنظامیان می‌کند که یک مجازات دسته‌جمعی و نقض خطرناک قوانین بین‌المللی است و می‌توان آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی دانست.» حتی نشریه آمریکایی نیوزویک گفته بود: هولوکاست واقعی جنایات اسرائیل در غزه است.

تحریم جهانی علیه اسرائیل

در این بین یکی از جدی‌ترین ضرباتی که شور نوین ضدصهیونیسمی در جهان به اسرائیل وارد کرد، تحریم کالاهای اسرائیلی بود. این تحریم‌ها یا از سوی دولت‌ها صورت می‌گرفت یا به شکل خودجوش توسط شهروندان با تبلیغات رسانه‌ای. در این مسیر، جوامع مسلمان نه تنها کالاها و برندهای اسرائیلی را تحریم کردند، بلکه با توجه به حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی، تولیدات و برندهای مختلف غربی نیز هدف تحریم‌های خودجوش مردمی قرار گرفتند. کار به جایی رسید که رشاد عبده، یک کارشناس سرمایه در کشور مصر در گفت‌وگو با العربی‌الجدید گفت با توجه به اینکه اسرائیل از حمایت قوی ایالات متحده برای ادامه حمله به غزه برخوردار است و با توجه به حضور رئیس جمهوری در کاخ سفید که قویاً پشتیبان اسرائیل است، اقدامات تحریم باید فوراً به سمت کالاهای آمریکایی نیز هدایت شود.

همچنین اخیراً وبگاه اقتصادی «کالکالیست» رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شرکت زنجیره‌ای مُد معروف کسترو بین ۳۰ تا ۴۰ فروشگاه خود را در نتیجه کاهش فعالیت که از زمان آغاز جنگ بدتر شده است، تعطیل خواهد کرد. از ابتدای جنگ غزه شرکت کسترو ۳۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کرده یا به مرخصی فرستاده است. کسترو، یک شرکت پوشاک رژیم صهیونیستی است که در بورس اوراق بهادار تل آویو هم فعالیت می‌کند. این شرکت شامل ۱۸۰ فروشگاه است و دارای دفتر مرکزی در فلسطین اشغالی، آلمان، روسیه، سوئیس، تایلند و اوکراین است.فروش این شرکت در سال مالی ۲۰۰۶ تقریباً به ۵۳۳ میلیون شیکل رسید.

هر چه رشته بود، طوفان‌الاقصی پنبه کرد

اسرائیل سال‌ها سعی کرد به وسیله تبلیغات رسانه‌ای چهره‌ای صلح‌طلب و اهل مدارا از خودش به نمایش بگذارد. نفوذ این کشور در برخی جوامع با پوشش فعالیت‌های فرهنگی مثل آنچه که در آذربایجان، ترکیه و... انجام داد تلاشی بود تا حقیقت دولت صهیونیستی برای نسل جوان جهانی پنهان بماند، اما وضعیت جنگ طوفان‌الاقصی به شکلی پروژه سفیدشویی اسرائیلی‌ها را بر هم زد که امروزه جوانان سوئدی همچون جوانان ایرانی و کوبایی در خیابان‌ها ضد اسرائیل شعار داده و از آرمان آزادسازی فلسطین دفاع می‌کنند. تظاهرات ضد اسرائیلی دانشجویان دانشکده اقتصاد انگلیس، بیانیه 33 تشکل دانشگاه هاروارد در دفاع از فلسطین، شعارهای ضدصهیونیستی دانشجویان هندی و... حاکی از ترسیم صورتبندی جدید در جهان است.

کد خبر 814827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha