به گزارش همشهری آنلاین بخ نقل از مشرق نوشت: آغاز استفاده از زرادخانه موشکهای بالستیک ضد کشتی جدیدترین سورپرایز مقاومت یمن برای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به شمار میرود.
بنابر بیانیه رسمی فرماندهی مرکزی امریکا "سنتکام" در ادامه حملات انصارالله یمن به ناوگان تجاری رژیم صهیونیستی در دریای سرخ دو کشتی دیگر هدف قرار گرفتهاند؛ در این گزارش آمده است:
تقریباً در ساعت ۰۷:۰۰، ۱۵ دسامبر (به وقت صنعا)، نیروهای حوثی (انصارالله یمن) با کشتی MSC ALANYA، با پرچم لیبریا که در حال حرکت به سمت شمال در قسمت جنوبی دریای سرخ بود، تماس گرفتند و تهدید کردند که به آن حمله خواهند کرد.
حوثیها کشتی را هدایت کردند تا بچرخد و به سمت جنوب حرکت کند؛ اگرچه هیچ کشتی آمریکایی در منطقه وجود نداشت، نیروهای آمریکایی ارتباط مستقیم با کشتی را حفظ کردند و ALANYA به مسیر خود به سمت شمال ادامه داد.
اگرچه تصور میشد کشتی در این زمان با خیال آسوده به مسیر خود ادامه میدهد، تقریباً در ساعت ۰۹:۰۰، ۱۵ دسامبر (به وقت صنعا)، یک پهپاد پرتاب شده از قلمرو تحت کنترل حوثیها، کشتی موتوری AL JASRAH با پرچم لیبریا را در حالی که در حال حرکت به سمت جنوب در دریای سرخ بود، مورد هدف قرار داد.
الجسره بلافاصله یک سیگنال Mayday پخش کرد که میگفت خدمه در حال مبارزه با آتش سوزی ناشی از حمله هستند. آتش از آن زمان خاموش شد و خدمه دریافتند که نیازی به کمک بیشتر نیست. سپس، حدود ساعت ۱۳:۰۰، ۱۵ دسامبر (به وقت صنعا)، نیروهای حوثی دو موشک بالستیک را به سمت خطوط کشتیرانی بینالمللی در تنگه باب المندب پرتاب کردند؛ یکی از این موشکها به MV PALATIUM ۳ با پرچم لیبریا اصابت کرد که یک تماس Mayday پخش کرد و گزارش داد که کشتی در حال آتش گرفتن است. ناوشکن USS MASON به این درخواست پاسخ داده است؛ موشک دیگر احتمالاً کشتی هدف را از دست داده است.
پس از اینکه در چند مورد کشتیهای متعلق به ناوگان دریایی رژیم صهیونیستی یا سایر کشورهایی که به مقصد بندر ایلات حرکت میکردند هدف حملات موشکهای کروز ضد کشتی و پهپادهای انتحاری قرار گرفتند، استفاده از موشکهای بالستیک در نقش ضد کشتی برگ برنده جدیدی است که مقاومت در یمن به منظور اعمال فشار بر اقتصاد و دریانوردی صهیونیستها رونمایی کرده است.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که یگان دریایی انصارالله زرادخانهای بزرگ از موشکهای بالستیک ضد کشتی در اختیار داشته که استفاده موفق عملیاتی از آنها را نیز آغاز کرده است.
این موشکها بردی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر داشته و توانایی هدف قرار دادن هر کشتی متخاصمی را از ورودی تنگه باب المندب تا بخش مرکزی دریای سرخ خواهند داشت؛ با توجه به اینکه مقابله با موشکهای بالستیک بسیار دشوارتر از موشک کروز یا پهپاد بوده و اصابت احتمالی آنها به کشتی نیز خسارت بیشتری به بار خواهد آورد به نظر میرسد این مسئله تبدیل به میخ آخر بر تابوت تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از مسیر بندر ایلات به اقیانوس هند باشد.
توقف خدمات دهی MAERSK به اسرائیل؛ ورود انگلیس و استرالیا به دریای سرخ
روز گذشته شرکت تجارت کشتیرانی Maersk متعلق به کشور دانمارک از توقف عبور کشتیهای خود از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد؛ این شرکت مشهور دانمارکی از اصلیترین بازوهای تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از مبدا بندر ایلات به سمت شرق آسیا بود.
پیشتر نیز شرکتهای کشتیرانی متعلق به خود رژیم صهیونیستی به دلیل وحشت از حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن عبور کشتیهای خود از مسیر دریای سرخ را متوقف کرده بودند.
تغییر مسیرهای کشتیرانی از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن به مسیر دماغه امیدنیک منجر به افزایش هزینه سوخت، بیمه و زمان حمل محمولههای کشتیها میگردد؛ بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل محمولههای انرژی همچون نفت و ۲۲ درصد محمولههای تجاری دیگر توسط نفتکشهای شرکت کشتیرانی Mearsk و از طریق مسیر دریای سرخ و کانال سوئز انجام میگیرد.
اما پس از اینکه حضور ناوگان نظامی قوای خارجی در دریای سرخ به ترتیب با ناوشکنهای USS Mason، USS Carney برای امریکا، ناوشکن فرانسوی Languedoc و ناوچه ساعر۶ رژیم صهیونیستی برای دفع حملات انصارالله و اسکورت کشتیهای تجاری صهیونیستی کفایت نکرد، با درخواست واشنگتن دو کشور استرالیا و بریتانیا نیز ناوهای نظامی خود را به دریای سرخ اعزام کردهاند.
صبح امروز منابع بریتانیایی مدعی شدند ناوشکن HMS Diamond از کلاس تایپ۴۵ نیروی دریایی انگلیس موفق به رهگیری یک فروند پهپاد یمنی در دریای سرخ شده است.
بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند حتی با افزایش دو برابری ناوگان نظامی در دریای سرخ نیز نمیتوان کلیه کشتیهای تجاری وابسته به رژیم صهیونیستی را در حدفاصل ۲۵۰ کیلومتری سواحل تحت کنترل انصارالله یمن در برابر حملات فوق حفاظت کرد.
نظر شما