رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت خصوصی‌سازی واقعی در واگذاری‌ شرکت‌ها و به‌ویژه بانک‌های دولتی، خواستار واگذاری‌ مدیریت همراه با مالکیت شرکت‌های دولتی شد

محمود بهمنی، دیروز در نوزدهمین کنفرانس سالانه سیاست‌های پولی و ارزی کشور که با عنوان سیاست‌های پولی در رویارویی با بحران مالی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد، درباره خصوصی‌سازی‌ گفت: زمانی خصوصی‌سازی‌ به معنای واقعی عملی خواهد شد که مالکیت به‌طور کامل از مدیریت جدا شود و اگر 20 درصد سهام یک بنگاه در دست دولت باقی می‌ماند، باعث نشود دولت با تعیین اعضای هیات‌مدیره شرکت یا بانک خصوصی‌شده هدایت آن را همچنان در اختیار داشته باشد.

وی افزود: در این صورت، روح حاکم بر شرکت‌های خصوصی‌شده، همچنان دولتی خواهد بود و عملاً کار به بخش خصوصی واگذار نشده است.

بهمنی ادامه داد: بخش خصوصی زمانی که کاملاً اداره و مدیریت یک بخش را به‌عهده بگیرد و با تجربه و تخصص و اطلاعات به فعالیت خود ادامه دهد، رونق بی‌نظیری را در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: اگر مسئولان دولتی به فعالیت شرکت‌های خصوصی نظارت داشته باشند، خصوصی‌سازی بی‌تاثیر شده و با این کار همچنان روح دولت بر این بحث حاکم خواهد بود.

بهمنی با اشاره به تقویت بخش خصوصی در کشور، افزود: خصوصی‌سازی‌ باید به معنای درست در کشور انجام شود و ضروری است روال گذشته برای ایجاد این بخش، تغییر کند.

وی علاوه بر خصوصی‌سازی، همچنین از مطالبات معوق بانک‌ها، بحران مالی جهانی و تبعات آن در اقتصاد ایران، سیاست‌های مالی اتخاذ شده از سوی سیستم بانکی کشور و بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی نیز سخن گفت و با اشاره به تبعات بحران مالی در اقتصاد ایران اذعان کرد: تبعات بحران مالی جهان از طریق کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد.

بهمنی با اشاره به کاهش درآمد نفتی کشور، تصریح کرد: امسال باید سیاست‌های تحدید مصارف ارزی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و تجملی از سوی مسئولان اتخاذ شود تا تبعات بحران مالی روی اقتصاد ایران، کاهش یابد.

افزایش مطالبات معوقه بانک‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از افزایش مطالبات معوقه بانک‌ها ابراز نگرانی کرد. بهمنی به‌علت افزایش مطالبات بانک‌ها اشاره نکرد، اما از رشد مطالبات معوقه در سال‌های اخیر سخن گفت. این در حالی است که علت اصلی افزایش مطالبات معوقه بانک‌ها، تشدید سیاست‌های دستوری در نظام بانکی و افزایش تسهیلات تکلیفی دولت است.

وی که چند روز پیش گفته بود بانک‌ها تقریباً همه منابع خود را وام داده‌اند، دیروز نیز بیان داشت که راه افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها به بخش صنعت و تولید، وصول مطالبات معوقه است.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: امسال، سال وصول مطالبات بانک‌هاست و بانک‌ها وصول مطالبات معوقه خود را در دستور کار خود دارند. وی از افزایش 13500 میلیارد تومانی حجم مطالبات بانک‌ها در سال گذشته خبر داد و گفت: عدم‌اخذ وثیقه ملکی یکی از عوامل افزایش مطالبات بانک‌ها بود. همچنین نرخ پایین تسهیلات، مانع از برگشت تسهیلات به بانک‌ها شد.

البته رئیس‌کل بانک مرکزی اذعان داشت: همان‌طور که توانستیم نرخ تورم را در کشور مهار کنیم به‌طور یقین می‌توانیم مطالبات معوق بانک‌ها را وصول کنیم.بهمنی همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه کنفرانس سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، از کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی، سود 5میلیارد دلاری با تغییر سبد ارزی کشور و آمادگی برای افزایش تسهیلات مسکن مهر از 14به 25میلیون تومان خبر داد.

کد خبر 81721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز