قدیمی‌ها زمستان را به چله بزرگ و چله کوچک تقسیم می‌کردند. چله بزرگ از شب چله آغاز می‌شد. بعد از چله بزرگ، چله کوچک می‌آمد و بعد از آن هم دیگر ننه‌سرمای زمستان از نفس افتاده بود و جایش را به عمو نوروز می‌داد.

شب یلدا

به گزارش همشهری آنلاین درباره وجه تسمیه واژه «یلدا» دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی آن را لغتی سریانی و هم‌ریشه با واژه‌های عربی «تولد»، «ولادت»، «میلاد»، «یولد» و «یلد» می‌دانند که اشاره به تولد ایزدمهر یا «خورشید» دارد. برخی دیگر نیز یلدا را واژه‌ای اوستایی معرفی می‌کنند.

قدمت دقیق این شب طولانی مشخص نیست اما به گذشته‌های خیلی دور برمی‌گردد. به عقیده برخی باستان‌شناسان، تاریخ شب یلدا به ۷ هزار سال قبل مربوط می‌شود. با وجود همه این مستندات، آنچه تحت عنوان شب یلدا درنظر گرفته شده، به حدود ۵۰۰سال قبل از میلاد برمی‌گردد. شب یلدا در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان وارد شد.

بیشتر بخوانید:

طول شب چله در شهرهای مختلف و همچنین کشورهای دیگر متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که در جنوب شرق کشور پهناورمان از جمله چابهار کوتاه‌ترین طول شب چله به‌مدت ۱۳ساعت و ۲۶دقیقه و در شمال غرب کشورمان در پارس‌آباد مغان بلندترین شب ۱۴ساعت و ۳۹دقیقه است که به‌عنوان شب اول زمستان، تجربه خواهند کرد.

کد خبر 817480
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha