مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

جوادنصرتی: بالاخره پس از حدود نیم قرن اکتشافات انحصاری آمریکا در مریخ، ‌قرار است به‌زودی آژانس فضایی اروپا به ناسا بپیوندد تا در این باره تحقیقات مشترک انجام شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دلیل اینکه آمریکا می‌خواهد آژانس فضایی اروپا را در برنامه‌های اکتشافی مریخ شرکت دهد مشکلات بودجه‌ای است که گریبان این سازمان را گرفته است.

پیش‌تر مدیر علمی ناسا گفته بود که شراکت 2 آژانس فضایی در این‌باره اقدام مهمی برای تعقیب اهداف علمی است. در توافقاتی که میان اروپا و آمریکا به دست آمده، ‌قرار است هر دو سازمان به تناوب، رهبری ماموریت‌های اکتشافی مریخ را به‌عهده بگیرند.

یکی از مسئولان آژانس فضایی اروپایی در این باره گفته است که لزوم شکسته‌شدن انحصار آمریکا در اکتشافات مریخی، امری واضح است و موضوع حالا تنها درباره چگونگی همکاری در این زمینه است.

هم ناسا و هم آژانس فضایی اروپایی برای انجام برنامه‌های اکتشافی خود در مریخ نیاز به بودجه‌های بسیار زیادی دارند به‌گونه‌ای که ناسا برای پرتاب مریخ‌گرد نسل بعدی خود که یک ماشین هسته‌ای است، به 3/2 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

در مقابل آژانس اتحادیه اروپایی هم برای انجام پروژه سنگینی که با هدف اکتشاف در مریخ پیاده شده است، به بودجه هنگفتی نیاز دارد؛ این پروژه، اگزومارس نام دارد و قرار است در سال 2016 عملیاتی شود.

کد خبر 83193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز