چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

فرسودگی شغلی حالتی از فرسودگی عاطفی، جسمی و ذهنی است که در اثر استرس طولانی مدت یا بیش از حد ناشی از محیط کار ایجاد می شود.

job

به گزارش همشهری آنلاین، عارضه فرسودگی شغلی یک تشخیص پزشکی خاص نیست، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و عملکرد شغلی شما داشته باشد.

فرسودگی شغلی با سه علامت اصلی بروز می‌کند:

خستگی: احساس خستگی مداوم، حتی پس از خواب کافی. همچنین ممکن است علائم جسمی مانند سردرد، درد عضلانی یا تغییر در اشتها را تجربه کنید.

بدبینی: احساس جدایی از کار و ایجاد نگرش منفی نسبت به آن. فرسودگی شغلی ممکن است باعث شود نسبت به همکاران، سازمان یا خود شغل خود بدبین شوید.

ناکارآمدی: این احساس را پیدا می‌کنید که در کار خود مهارت لازم را ندارید و به توانایی های خود تردید پیدا می‌کنید. ممکن است انگیزه خود را از دست بدهید و شروع به کناره گیری از فعالیت های مربوط به کار کنید.

فرسودگی شغلی به چه عللی بوجود می‌آید؟

بار کاری بیش از حد: حجم کاری بیش از حد، ضرب الاجل های فشرده و انتظارات غیر واقعی می تواند منجر به احساس خستگی و ناتوانی در مقابله شود.

کنترل نداشتن: احساس اینکه کنترل کمی بر وظایف کاری، تصمیم گیری یا محیط کاری خود دارید، می تواند به فرسودگی شغلی کمک کند.

حمایت نشدن: شناسایی، قدردانی یا حمایت ناکافی از سوی همکاران یا سرپرستان می‌تواند باعث شود که شما احساس انزوا و کم ارزش شدن کنید.

ارزش‌های متضاد: وقتی ارزش‌های کاری شما با ارزش‌های شخصی‌تان در تضاد باشد، می‌تواند تضاد درونی ایجاد کند و به فرسودگی شغلی کمک کند.

عدم تعادل بین کار و زندگی: مشکل در قطع ارتباط از محل کار خارج از ساعات اداری و نادیده گرفتن زندگی شخصی می تواند منجر به استرس مزمن و فرسودگی شود.

پیامدهای فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی می تواند پیامدهای منفی قابل توجهی بر زندگی شخصی و حرفه ای شما داشته باشد و از جمله به این موارد منجر شود:

  • کاهش رضایت شغلی و عملکرد
  • افزایش غیبت و «حضورگرایی» (حضور جسمی داشتن اما از نظر ذهنی درگیر نبودن)
  • مشکلات جسمی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و بیماری قلبی
  • روابط تیره با همکاران، دوستان و خانواده

چه کار باید کرد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که فرسودگی شغلی یک عارضه واقعی و قابل درمان است. اگر مشکوک هستید که دچار فرسودگی شغلی هستید، بسیار مهم است که به دنبال کمک باشید.

انجام این اقدامات به شما کمک می‌کند:

با پزشک خود صحبت کنید: آنها می توانند علائم شما را ارزیابی کرده و هرگونه بیماری زمینه ای را رد کنند.

با سرپرست خود صحبت کنید: حجم کاری، نگرانی ها و تنظیمات احتمالی در محیط کار یا مسئولیت های خود را مورد بحث قرار دهید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید: یک درمانگر یا مشاور می تواند در مدیریت استرس، ایجاد مکانیسم های مقابله و بهبود تعادل بین کار و زندگی، حمایت و راهنمایی ارائه دهد.

خودمراقبتی را تمرین کنید: فعالیت هایی را که به شما کمک می کند تا آرامش و شارژ مجدد داشته باشید را در اولویت قرار دهید، مانند ورزش، گذراندن وقت در طبیعت، سرگرمی ها و معاشرت با عزیزان.

به یاد داشته باشید، پرداختن به فرسودگی شغلی در مراحل اولیه برای جلوگیری از تأثیر بیشتر آن بر رفاه و عملکرد کاری شما بسیار مهم است.

کد خبر 834007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha