عبدالعلی دستغیب، منتقد ادبی و مترجم آثار نیچه در ایران گفت: «مولوی را باید شناخت اما کسانی که دست به مولوی پژوهی می­زنند، تبحر این حوزه را ندارند.»

عبدالعلی دستغیب

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: کتاب «رویارویی خورشید و ماه» آخرین و تازهترین کتاب عبدالعلی دستغیب، منتقد و مترجم پیشکسوت که از سوی انتشارات «کتاب سرزمین» به چاپ رسیده است فردا با حضور نویسنده در شیراز رونمایی میشود. این کتاب در ۴۲۲ صفحه با جلد سخت و با قیمت ۳۹۱ هزار منتشر شده است.

دستغیب درباره اساس پژوهش در ادبیات کلاسیک میگوید: «این یک نکته منفی است که ما زبان و ادبیات کلاسیکمان را میفهمیم. زبان عنصری زنده است و روز به روز متحول میشود اما وقتی زبان تغییر نکند، این بدان معنی است که ادبیات ما رشد نکرده است.»

دستغیب در ادامه توضیح داد: «این موضوع سویه دیگری هم دارد. برخی از ابیات مولوی و حافظ برای مخاطب امروز هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ زبانی قابل فهم نیست و بیارزش است. به همین دلیل جوانان معمولاً بهرهای از این اشعار کلاسیک نمیبرند و این همان تحول اندک اما ناگزیر زبان است. اغلب جوانان امروز البته نه درکی از مدرنیته دارند و از سوی دیگر ادبیات کلاسیک را هم نخواندهاند. اگر همین گونه پیش برویم این فضا دستاوردی غیر از اینکه نخواهد داشت که هیچ جا و در هیچ محفلی نتوانیم با هم به مباحثه و گفتوگو بپردازیم.»

منتقد ۹۳ ساله کتاب جدیدش را منتشر کرد

دستغیب در این کتاب نوشته است: «اساس کار شعر مولوی آسان‌یاب و ساده و یک‌بعدی نیست که هر کسی بتواند از رمز و راز آن سر در بیاورد. این عامل حتی بر مولوی‌شناسان بزرگ؛ نیکلسون، فروزانفر و همایی نیز شناخته نشده و روشن نبوده است و آن‌ها در این زمینه جز توضیحات مرسوم صوفیانه که از آثار خود صوفیان گرفته شده چیز دیگری نگفتند.

اکنون دوره‌ نظریه و ادب پست‌مدرن است. این ادب وجه و حالتی خاص دارد. عامه‌گیر نیست. سروصدایی ندارد. منحصر به گروه اندکی است که خود این گروه حرف‌های یکدیگر را می‌فهمند و می‌پسندند و از نظر بسیاری از هنردوستان بی‌معنا و دست کم عجیب است. نقد ادبی پست‌مدرن، زیاد برای ادب کلاسیک تره خرد نمی‌کند. برای بزرگداشت اختصاصی و رسمی سعدی، حافظ و دیگران سینه نمی‌زند. در نشست‌های ادبی مختص کلاسیک‌ها حضور نمی‌یابد و غزل‌های پرسوزوگداز چنگی به دلش نمی‌زند و در واقع مانند مایاکوفسکی، شاعر روس، باور دارد که ادب کلاسیک و پژوهش‌های مختص آن، قدیمی و نخ‌نما شده و به درد فضای ملتهب و هر دم نو شونده‌ی امروز نمی‌خورد.»

کتاب جدید دستغیب ساعت ۱۷ شنبه(۱۹ اسفند ۱۴۰۲) در کتابفروشی شیرازه به نشانی معالیآباد، ساختمان الف، طبقه دوم برگزار خواهد شد.

عبدالعلی دستغیب، منتقد ۹۳ ساله تا به امروز بیش از ۵۰ کتاب و صدها مقاله نوشته است. او تنها دوست زنده جلال آل‌احمد و بازمانده از نسل نویسندگان و شاعرانی است که با احمد شاملو، احمد محمود، علی محمد افغانی، رضا براهنی، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، نصرت رحمانی، منوچهر آتشی و مهدی اخوان ثالث حشر و نشر داشته است. وی هم اکنون در شیراز سکونت دارد.

منتقد ۹۳ ساله کتاب جدیدش را منتشر کرد
از راست به چپ: عبدالعلی دستغیب، سیمین دانشور و جلال آل‌احمد
دهه ۱۳۴۰- شیراز
کد خبر 837689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • روجا IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    پدر بزرگ من خیلی زود مرد