دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره هندوراس پس از تبعید رئیس دولت سابق از سوی کودتاچیان به کاستاریکا، رئیس جمهوری موقت انتخاب کردند.

روبرتو میچلتی در حالی در کنگره هندوراس به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور در میان تشویق نمایندگان پارلمان سوگند یاد کرد که در خارج از ساختمان کنگره حامیان سلایا رئیس جمهوری برکنار شده در کوتای نظامی در حال برگزاری تجمعی اعتراض آمیز نسبت به این مساله بودند.[کودتا در هندوراس]

روبرتو میچلتی که پیشتر رئیس مجلس هندوراس بود وهمانند سلایا رئیس جمهوری برکنار شده، عضو حزب لیبرال بود روز یکشنبه 29 ژوئن پس از انتصابش به مقام ریاست جمهوری در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که با شفافیت و صداقت به اداره کشور خواهد پرداخت و به طور خستگی ناپذیر جهت برقراری مجدد صلح و آرامش  فعالیت خواهد کرد.

میچلتی در ادامه ادعا کرد که سلایا نه با کودتا که به شیوه‌‌ای قانونی برکنار شده است. او افزود که از ساعت 9 شب یکشنبه تا ساعت 6 صبح روز دوشنبه 30 ژوئن حکومت نظامی برقرار خواهد کرد.

البته منابع خبری دیگری نظیر سی ان ان به نقل از رئیس جمهوری جدید هندوراس اعلام کرده‌اند که وی مدت زمان نامحدودی حکومت نظامی برقرار می‌کند.

فرمان اعلام حکومت نظامی پس از آن صادر شد که صدها نفر از طرفداران سلایا موانعی را در تگوسیگالپا پایتخت ایجاد کردند و راه‌های مرتبط با کاخ ریاست جمهوری را مسدود کردند.

بر اساس گزارش الجزیره از تگوسیگالپا بسیاری از مردم خشمگین با چوب و میله‌های فلزی در اعتراض به برکناری رئیس جمهوری پیشین هندوراس در کودتا به خیابان‌های شهر آمده‌اند.

خبرنگار الجزیره از هندوراس گزارش داده است که در مقطعی از این تظاهرات معترضان تلاش کردند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند که با مقاومت نیرو‌های ارتش مواجه شدند.

تظاهرکنندگان خواستار انتصاب مجدد سلایا به مقام ریاست جمهوری شده‌اند، سلایا در حالی که از منزل مسکونی خود توسط سربازان بیرون کشیده شد که همچنان لباس خواب بر تن داشت. او در روز یکشنبه پس از کودتای نظامی دستگیر وبه کاستاریکا تبعید شد.

سلایا در پایتخت کاستاریکا و در یک نشست خبری مشترک با اسکار اریاس‌ همتای کاستاریکایی خود گفت:‌ من به زور، وحشی گری و خشونت ربوده شدم. وی تاکید کرد که از سمت ریاست جمهوری هندوراس استعفا نداده است. وزیر امور خارجه دولت سلایا نیز در پیامی مردم هندوراس را به مبارزه با کودتاچیان فرا خوانده است.

سلایا قصد داشت با انجام یک رفراندوم  قانون اساسی را تغییر داده و دوره ریاست جمهوری خود را افزایش دهد.

کد خبر 84480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز