سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد هنوز خطر کلی ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان که اخیرا به گاوها هم سرایت کرده است، برای بهداشت عمومی پایین است، اما این سازمان از کشورها خواست که درباره موارد انتقال این ویروس از حیوان به انسان هوشیار باشند.

COW

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کشورها باید اقدامات و رویه‌های کنترل عفونت را برای کاهش مواجهه انسان با پرندگان و پستانداران آلوده به ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان یا سایر ویروس‌های آنفلوانزای حیوانی اجرا کنند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در بیانیه‌اش اکیداً توصیه کرد که مردم فقط شیر پاستوریزه – که باکتری‌ها و ویروس‌ها در آن از بین رفته‌اند- مصرف کنند و مصرف شیر خام خودداری کنند.

به گفته این سازمان ویروس H5N1 در شیر گاوهای آلوده شناسایی شده و نقش احتمالی آن در دست بررسی است.

گسترش انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان در دامپروری‌ها در آمریکا

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اواخر هفته پیش اعلام کرد که از هر پنج نمونه شیر تجاری آزمایش‌شده در یک بررسی سراسری یک نمونه حاوی قطعات ژنتیکی ویروس H5N1 بوده‌اند که نشان می‌دهد که شیوع این بیماری در این کشور بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد گسترده است.

البته FDA توضیح داده است که این قطعات ژنتیکی یا به اصطلاح ردپاهای ویروس یافت شده در شیر قابلیت انتقال عفونت را ندارند.

FDA برای اطمینان بیشتر نمونه‌هایی از شیر پاستوریزه را که در آنها ردپای ویروس H5N1 شناسایی شده است، به‌این‌ترتیب آزمایش می‌کند که نمونه‌های شیر را به تخم‌مرغ‌های بارورشده تلقیح می‌کند و منتظر می‌ماند تا ببیند آیا ویروس می‌تواند رشد کند یا خیر.

FDA می‌گوید آزمایش‌های تلقیح به تخم‌مرغ مانند این «استاندارد طلایی» برای تعیین وجود ویروس زنده در نظر گرفته می‌شوند.

مقامات آمریکایی همچنین اقدامات لازم برای مهار اولین شیوع شناخته‌شده ویروس H5N1 در گاوهای شیری را تشدید کرده‌اند که اکنون به 33 گله در 8 ایالت گسترش یافته است.

FDA همچنین اعلام کرد آزمایش‌های اولیه شیر پاستوریزه - خریداری‌شده در خواربارفروشی‌ها در مناطقی با گاوهایی که آزمایش آنها از لحاظ ویروس آنفلوانزای پرندگان H5N1 مثبت بوده است - نشان می‌دهد که این شیر عفونی نیست و نمی‌تواند افراد را بیمار کند.

نتایج برخی از آزمایش‌های تلقیح تخم‌مرغ در حال ارائه است و FDA که آنها نیز اطمینان‌بخش هستند. علاوه بر این، آزمایش‌های شیر خشک برای نوزادان و کودکان نوپا که با شیر گاو ساخته شده بودند، هیچ اثری از ویروس H5N1 را شناسایی نکردند.

FDA در آخرین به‌روزرسانی دراین‌باره در روز جمعه گفت: «این نتایج ارزیابی ما را مبنی بر ایمن بودن عرضه شیر تجاری تأیید می‌کند.»

خطر آنفلوانزای پرندگان کم است اما هوشیار باشید
تصویر میکروسکوپی از سه ذره میله‌ای‌شکل ویروس H5N1

علائم انسان‌هایی که به ویروس H5N1 مبتلا شده‌اند چیست؟

این برای نخستین بار است که انتقال ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان به گاوهای اهلی شناسایی می‌شود.

گاوهای مبتلا شیر کمتری تولید می‌کردند و دچارالتهاب پستان بو‍دند.

تا به حال فقط ابتلا یک نفر به یکی از کارکنان یک دامپروری گاوهای شیرده در ایالت تگزاس به ویروس H5N1 ثابت شده است. علائم این بیمار خفیف بودند و تنها علامت بارز او التهاب ملتحمه چشم یا کنژکتیویت بود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید ۴۴ نفر دیگر هم ممکن است در معرض ویروس H5N1 قرار گرفته باشند و برخی از آنها آزمایش‌شده‌اند و از برخی دیگر خواسته شده است که بروز علائمی مانند سرفه، گلودرد، قرمزی چشم، تب، سردرد و اسهال را زیر نظر داشته باشند.

قبلاً گزارش‌هایی از بیماری گروهی از کارکنان دام‌پروری‌ها با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب بالا، تعریق در شب لرز، کمردرد و نیز دل‌آشوبه، استفراغ و اسهال منتشر شده بود. این افراد همچنین دچار التهاب شدید ملتحمه چشم و تورم پلک‌ بودند. اما هیچ‌کدام از این افراد از لحاظ ویروس H5N1 آزمایش نشده بودند.

کد خبر 847574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha