مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید «منبع آشکاری» برای عفونت در بیماری که آزمایش ویروس آنفلوانزای پرندگان در او مثبت شده بود، پیدا نکرده است، اما یک فرد در تماس نزدیک با این بیمار در همان زمان علامت‌دار بوده است.

bird flu

به گزارش همشهری آنلاین بیمار اهل ایالت میسوری آمریکا که آزمایش او ازلحاظ ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان در مردادماه مثبت شد، هیچ تماسی با طیور یا گاوهای شیرده که این ویروس در آنها شیوع یافته است، نداشته است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) در گزارش هفتگی‌اش درباره شیوع آنفلوانزا اعلام کرد یک فرد در تماس نزدیک با این بیمار در همان زمان بیمار شدن او علامت‌دار بوده است، اما از آن هنگام تاکنون بهبود یافته است.

به گفته سخنگوی سی‌دی‌سی این فرد در تماس نزدیک با بیمار اهل میسوری در همان خانوار او زندگی می‌کرد و دچار علائمی شد که علائم معمول آنفلوانزا نبودند و این رخ دادن هم‌زمان علائم شواهدی درباره انتشار شخص به شخص ویروس فراهم نمی‌کند.

به‌علاوه یک فرد دوم در تماس نزدیک با بیمار- یک کارمند مراقبت بهداشتی- نیز بعداً دچار علائم خفیف شد، اما آزمایشش ازلحاظ آنفلوانزا منفی بود.

سخنگوی سی‌دی‌سی گفت علائم فرد در تماس خانگی با بیمار و زمینه بروز این علائم باید ذکر می‌شدند تا روشن شود که چرا سی‌دی‌سی ارزیابی خطرش درباره ویروس آنفلوانزای پرندگان تغییر نداده است.

مقامات سی‌ٔدی‌سی همچنین گفتند که هنوز «منبع آشکاری» برای عفونت در بیمار اهل میسوری که در ۲۲ اوت (اول شهریور) بستری شد و سپس بهبود یافت، پیدا نکرده‌اند.

انتشار ویروس H5N1 در میان گله‌های گاو شیرده و طیور

از ۱۳ مارس (اواخر فروردین) در میانه گسترش سریع ویروس H5N1 در گاوهای شیرده در ۲۰۰ گله گاو، ۱۳ مورد عفونت با آنفلوانزای پرندگان در کارکنان مرغداری‌ها و گاوداری‌ها شناسایی شده است.

بیمار دچار شده به ویروس آنفلوانزای پرندگان نه به علت عفونت با این ویروس بلکه به علت بیماری زمینه‌ای ذکر نشده‌ای بستری شده بود.

این بیمار دچار درد قفسه صدری، تهوع، استفراغ، اسهال و ضعف بود که در ابتدای بستری به آنفلوانزا مربوط نشده بودند. این بیمار که بیماری‌اش شدید نبود و نیاز به بستری شدن در واحد مراقبت‌های ویژه پیدا نکرد، با داروهای ضد ویروسی درمان شده بود.

گرچه گزارش شده بود که این بیمار هیچ تماسی با حیوانات نداشت، اما مقامات بهداشتی محلی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پرندگان یا حیوانات وحشی در اطراف خانه بیمار دیده شده‌اند یا وسایل تغذیه پرندگان در آن اطراف به کار گرفته شده‌اند یا نه. آنها همچنین در حال بررسی مصرف گوشت و لبنیات به‌وسیله این بیمار هستند، ازجمله احتمال مصرف شیر خام.

مقامات بهداشتی محلی می‌گویند هیچ شاهدی از انتشار انسان به انسان ویروس آنفلوانزای پرندگان در منطقه وجود ندارد و هیچ مورد دیگر عفونت در انسان‌ها در آن محل پیدا نکرده‌اند. همچنین شواهدی از افزایش موارد بیماری آنفلوانزا در منطقه محل زندگی بیمار نیافته‌اند.

مقامات بهداشتی می‌گویند با توجه به اینکه فاصله زمانی معمول برای انتقال این ویروس ۱۰ روز است، با گذر هرروز احتمال اینکه شیوع پنهانی وجود داشته باشد، کمتر می‌شود.

هنوز خطر ویروس جدید برای انسان‌ها پایین است

مقامات بهداشتی می‌گویند خطر انتقال ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان در جمعیت عمومی پایین است.

آنها می‌گویند در ویروس‌های آنفلوانزای که به تازگی پدیدار می‌شوند، ممکن است ویروس در یک بیمار باقی بماند و به بیماران دیگر انتشار پیدا نکند، همان‌طور که شماری از موارد آنفلوانزای خوکی که در سال جاری در افراد رخ داده‌اند، به فراتر از یک نفر انتشار نیافته‌اند.

تابه‌حال، موردی از ابتلای گاوهای شیرده با ویروس آنفلوانزای پرندگان در ایالت میسوری نشده است. اما مواردی از عفونت با ویروس H5N1‍ در بازارهای طیور زنده یا مرغ‌های خانگی و پرندگان وحشی شناسایی شده است. هیچ مورد دیگر ابتلای انسانی هم تابه‌حال شناسایی نشده است.

مقامات بهداشتی همچنین به دنبال یافتن هر تغییری در ویروس H5N1 هستند که ممکن است توان بالقوه این ویروس برای انتشار انسان به انسان را افزایش دهد، اما تابه‌حال چنین تغییری نیافته‌اند.

تهدیدهای ناشی از فرارسیدن فصول سرد

درعین‌حال، این مقامات می‌گویند ازآنجایی‌که فصول سرد پاییز و زمستان در نیمکره شمالی دارند فرامی‌رسند، خطر ناشی از ویروسH5N1 آنفلوانزای پرندگان می‌تواند افزایش یابد و آنها در حال انجام اقداماتی برای پیشگیری از ایجاد یک ویروس آنفلوانزای هیبرید یا دورگه هستند که توانایی سرایت آسان‌تر به انسان‌ها را داشته باشد.

ماه‌های سردتر پاییز و زمستان فرصت‌های بیشتری برای سرایت و تغییر در اختیار ویروس H5N1 می‌گذارند، چراکه هم گله‌های گاو و هم ویروس به همراه میزبان‌هایش بیشتر میان ایالت‌ها حرکت داده می‌شوند. با اینکه اغلب موارد عفونت انسانی در شیوع اخیر خفیف و خودبه‌خود محدودشونده بوده‌اند، هر میزبان جدید امکان سازگاری بیشتر به ویروس را با انسان‌ها می‌ٔ‌دهد.

نخستین عفونت‌ها گاوهای شیرده با ویروس ‌ H5N1 در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) در ایالت‌های تگزاس و کانزاس آمریکا شناسایی شدند. هرچند که کارشناسان تصور می‌کنند گاوها ماه‌ها پیش و شاید در حوالی ابتدای سال میلادی (در دی ماه) از طریق پرندگان وحشی مهاجر حامل ویروس به آن مبتلا شده‌اند.

منبع: سی‌ان‌ان

کد خبر 881687
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha