پژوهشگران شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزای پرندگان در میان پستانداران دیگری به جز گاوها در آمریکا نیز در حال انتشار پایدار است.

COW

به گزارش همشهری آنلاین بر اساس گزارشی که این پژوهشگران در ژٰورنال Nature منتشر کرده‌اند، ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان که باعث شمار بالای از تلفات در میان طیور و ماکیان می‌شود، این ویروس با سرعتی هشداردهنده دارد از سد گونه‌ها عبور می‌کند و علاوه بر استقرار در گاوهای شیرده به راکون‌ها و گربه‌ها هم رسیده است.

سال‌هاست که دانشمندان از سرایت گاه‌گاهی این ویروس از پرندگان به انسان‌ها آگاه بوده‌اند، اما روند فعلی نگران‌کننده‌تر از وقایع قبلی است. این ویروس گله‌های گاوهای شیرده در چند ایالت آمریکا را آلوده کرده است و اکنون شواهد جدید نشان می‌دهد که از گاوها به گربه‌های محلی و حداقل یک راکون منتقل شده است.

پژوهشگران می‌گویند این یکی از اولین بارهایی است که انتقال کارآمد و پایدار ویروس H۵N۱ عامل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پستانداری به پستاندار دیگر مشاهده می‌شود به عبارت ساده‌تر، ویروس آنفلوانزای پرندگان در حال حاضر به راحتی و به طور مداوم در میان پستانداران سرایت می‌کند.

این مشکلی بزرگ است زیرا ویروس‌ها زمانی که شروع به آلوده کردن انواع جدیدی از حیوانات می‌کنند، می‌توانند به سرعت تغییر کنند. هر پرش به یک گونه جدید مانند ریختن طاس است - همیشه این احتمال وجود دارد که ویروس بتواند توانایی بیشتری در انتشار آسان‌تر یا ایجاد بیماری شدیدتر پیدا کند.

البته هنوز پژوهشگران هیچ تغییری در ویروس پیدا نکرده‌اند که احتمال ابتلای انسان به این ویروس یا انتشار این ویروس میان افراد را افزایش دهد.اما این واقعیت که اکنون ویروس در میان پستانداران در حال حرکت است، قطعاً باعث نگرانی جامعه علمی خواهد شد.

خطر سرریز شدن ویروس به انسان

تاکنون یازده مورد ابتلای انسانی به این ویروس در آمریکا گزارش شده است که خوشبختانه همگی خفیف بوده‌اند.

آخرین موارد ابتلای انسانی شامل چهار مورد ابتلا در ایالت کلرادوی آمریکا می‌شود که پژوهشگران گمان‌ می‌کنند از گاوداری‌های همان منطقه منشأ گرفته باشد. بااین‌حال گرچه ویروس می‌تواند انسان‌ها را آلوده کند، اما هنوز این کار را به طور مؤثر انجام نمی‌دهد.

کارشناسان می‌گویند نگرانی این است که ممکن است جهش‌های بالقوه‌ای وجود بیاید که منجر به سازگاری بیشتر ویروس با پستانداران، سرریز شدن آن به انسان و انتقال کارآمد بالقوه ویروس در میان‌ انسان‌ّ‌ها در آینده شود. این وضعیت اهمیت نظارت دقیق بر ویروس را در حین انتشار در جمعیت‌های حیوانی را نشان می‌دهد.

موج کنونی عفونت چطور شروع شد

موج کنونی عفونت H۵N۱ در آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد. از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه پرنده اهلی و هزاران پرنده وحشی کشته‌شده‌اند. پرش ویروس از پرندگان به گاو اولین بار توسط دانشمندان دانشگاه کورنل و تگزاس مشاهده شد که ویروس را در گاوهای شیرده شناسایی کردند.

گاوها احتمالاً این ویروس را از پرندگان وحشی گرفته‌اند و به طرق مختلف آنها را بیمار می‌کند. گاوهای مبتلا کمتر غذا می‌خورند، مشکلات گوارشی دارند، برای نفس کشیدن مشکل دارند و شیر کمتر با ظاهر غیرطبیعی تولید می‌کنند.

یکی از یافته‌های نگران‌کننده این است که به نظر می‌رسد این ویروس علاقه زیادی به آلوده کردن غدد پستانی گاوها دارد که منجر به راه یافتن میزان بالایی از ویروس به شیر آنها می‌شود. البته پاستوریزه‌کردن شیر ویروس‌های موجود در آنها را از بین می‌برد.

بااین‌حال، اکنون فقط در مورد گاوها نیست. این ویروس همچنین گربه‌ها، راکون‌ها و پرندگان وحشی را که در مزارع آسیب‌دیده مرده پیدا شده بودند، آلوده کرد. پژوهشگران گمان می‌کنند که گربه‌ها و راکون احتمالاً از نوشیدن شیر خام گاوهای آلوده بیمار شده‌اند. در مورد پرندگان وحشی، آنها ممکن است ویروس را از محیط‌های آلوده یا از ذرات ویروس موجود در هوا در هنگام شیردوشی یا تمیز کردن گاوها گرفته باشند.

منبع: وب‌سایت STUDYFINDS

کد خبر 869992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha