با یک جست‌وجوی ساده در گوگل یا مرور نقشه می‌توان پی برد جاذبه‌های طبیعی و روستاهای تاریخی بسیاری در حریم غرب و شمال غرب پایتخت جا خوش کرده‌اند که قدم گذاشتن در آنها تجربه به یادماندنی و متفاوتی را برایتان رقم می‌زند.

روستاهای غرب

همشهری-پریسا نوری: برخی از این جاذبه‌ها در روستاها قرار گرفته‌ و برخی به شکل کوه یا دشت در حریم هستند. بخشی از این جاذبه‌های غرب تهران را برایتان معرفی کرده‌ایم.

روستای کشار سفلی

کشار پایین یا کشار سفلی جزو دهستان سولقان از توابع کن است که به‌دلیل آب و هوای مطلوب، باغ‌های میوه و طبیعت زیبا در بین گردشگران محبوب شده است. برخلاف انتظار اغلب خانه‌های روستا با آجر و سنگ و به سبک معماری امروز ساخته شده‌اند و تعداد خانه‌های کاهگلی قدیمی کمتر از انگشتان یک دست است. در اطراف روستا کوه‌های بلند و کوتاه دیده می‌شود که جنس کوه‌ها ترکیبی از سنگ و خاک و رنگ قهوه‌ای‌شان، نشانی از مناسب‌بودن خاک آنها برای کشاورزی است. کوه‌های کشار در اردیبهشت‌ماه پر از سبزی‌های کوهی، «والک» و «ریواس» و... است، اگر به قصد چیدن سبزی کوهی به این روستا می‌روید مراقب باشید به ریشه گیاه آسیب نزنید.

نشانی: میدان شهران، خیابان کوهسار، جاده امامزاده داوود(ع)

حریم مناطق: ۲۲ و ۵

چطور برویم: از بلوار کوهسار به دهستان سولقان بروید، ۱۰۰ متر پایین‌تر مسیر فرعی روستای کشار دیده می‌شود.

امکانات: مسجد، فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی و...

امکان کمپ زدن: دارد

ویژگی: جاذبه‌های طبیعی

گشت وگذار در روستاهای غرب پایتخت | چنار هزار ساله ببینید و  والک پلو نوش جان کنید

‌روستای سنگان

بزرگ‌ترین روستای بخش کن است که در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا قرار دارد، این روستا به‌دلیل وجود آبشار انتخاب خوبی برای گشت‌وگذار است. چنار هزارساله‌ای که بین محلی‌ها از ارزش و احترام خاصی برخوردار است و همچنین آبشار معروف سنگان ازجمله جاذبه‌های طبیعی این روستای کوهستانی هستند که هر دو در فهرست آثار ملی و طبیعی ثبت شده‌اند. خوب است بدانید این روستا از نظر مذهبی هم غنی است و در آن یک تکیه چندصد ساله و ۳ امامزاده وجود دارد که معروف‌ترین آنها که نسبش به امام سجاد(ع) می‌رسد، امامزاده قاسم است. قله پهنه حصار و دره سنگان هم از دیگر دیدنی‌های طبیعی روستا هستند.

نشانی: بزرگراه آبشناسان، بلوار کوهسار، جاده روستای سنگان

حریم منطقه: ۲۲

چطور برویم: در مسیر غربی بلوار کوهسار به یک سه راهی می‌رسید که تابلوی سمت چپ ورودی سنگان را به شما نشان می‌دهد.

امکانات: رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی

امکان کمپ زدن: دارد

ویژگی: جاذبه‌های طبیعی

گشت وگذار در روستاهای غرب پایتخت | چنار هزار ساله ببینید و  والک پلو نوش جان کنید

روستای رندان

روستای رندان یا «رندون» که درگذشته به‌دلیل چرای گوسفندان به «رمدون» نیز معروف بوده در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و شمال سولقان قرار دارد. آبشار ۴۰ متری رندان که به آبشار «دره حیدر» هم نام برده می‌شود، در ۲ کیلومتری شرق روستا قرار دارد و ازجمله جاذبه‌های طبیعی روستاست. علاوه بر آن پوشش گیاهی دره‌هایی که دور تا دور این روستای کوهستانی را احاطه کرده‌اند، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. در این دره‌ها به‌ویژه در فصل بهار انواع گیاهان کوهی و دارویی سبز می‌شوند. اگر این روزها به این روستا می‌روید، می‌توانید گیاه والک بچینید، محلی‌ها از این گیاه برای تهیه یک غذای خوشمزه والک پلو استفاده می‌کنند.

نشانی: بزرگراه شهید همت غرب، جاده کوهسار، جاده روستای رندان

حریم منطقه: ۲۲

چطور برویم: پس از حدود ۱۸کیلومتر پیمودن در جاده کوهسار، تابلوی روستای رندان در سمت چپ مسیر دیده می‌شود.

امکانات: رستوران، سرویس بهداشتی، هتل، مهمانسرا و...

امکان کمپ زدن: دارد

ویژگی: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

گشت وگذار در روستاهای غرب پایتخت | چنار هزار ساله ببینید و  والک پلو نوش جان کنید

کد خبر 849596
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha