گروه سیاسی: حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ها و سخنانی جداگانه با محکوم کردن کشتار مسلمانان در ایالت سین‌کیانگ چین، خواستار موضع‌گیری دولت ایران در قبال این حوادث شدند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن شدید سرکوب‏ مسلمانان چینی، از همه مسلمانان و تمام آزادگان جهان دعوت کرد که اعتراض شدید خود را نسبت به این حرکت غیر‌دوستانه اظهار دارند و یکصدا از دولت چین بخواهند که به این وضع خاتمه داده و مجرمان را مجازات کند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم، در این بیانیه همچنین تأکید شده است که مردم از مسئولان دولت جمهوری اسلامی نیز انتظار دارند در این مورد سکوت نکنند و موضع قوی مناسبی بگیرند و برادران و خواهران مسلمان خود را تنها نگذارند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «اخبار وحشتناکی که از ایالت سین‌کیانگ چین درباره کشتار وسیع و سرکوب مسلمانان این منطقه منتشر شده است، موجب تأسف شدید هر مسلمان و انسان آزاده‏ای است.

این منطقه که در غرب چین واقع شده و تقریبا یک ششم مساحت چین را تشکیل می‏دهد، اکثریت قاطع اهالی آن مسلمانند، تنها گروه کوچکی از نژاد «هان» از کمونیست‌ها در آنجا زندگی می‏کنند، این منطقه صنعتی و حاصلخیز اخیرا محل شدیدترین درگیری‌ها بین مسلمانان و گروه نژادپرست هان واقع شده است، گرچه دولت چین آن‌را یک نزاع قومی قلمداد می‌کند، ولی حمایت دولت از گروه مخالف و سرکوب شدید مسلمانان و تعطیلی مساجد آنها همه حکایت از این دارد که توطئه‏ای بر ضد‌مسلمین منطقه در جریان است.

درست است که دولت و ملت چین روابط دوستانه و نزدیکی در امور اقتصادی و سیاسی با ما و سایر کشورهای اسلامی دارند، ولی این دلیل بر آن نمی‌شود که برادران و خواهران مسلمان ما را در آن منطقه به وضع فجیعی سرکوب کنند و ما خاموش بنشینیم.»

وزارت خارجه موضع‌گیری کند

حضرت آیت‌الله العظمی صافی هم در دیدار جمعی از طلاب، کشتار مسلمانان بی‌دفاع چینی را محکوم کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صافی، ایشان با اشاره به کشتار و استضعاف شدید مسلمانان چینی از وزارت امور خارجه خواست در مقابل کشتار‌ مسلمانان بی‌دفاع چین موضع گرفته و وظیفه‌ اسلامی و انسانی خود را به بهترین وجه انجام دهند. 

آیت‌الله صافی همچنین تأکید کرد: از مجامع بین‌المللی و مدعیان دفاع از حقوق بشر می‌خواهیم که این دوگانگی‌ها و سیاست‌بازی‌ها را در مسئله حقوق بشر کنار بگذارند و انسان‌ها را به 2 بخش مخالف و موافق غرب تقسیم نکنند و وضع حقوق بشر در چین را نادیده نگیرند. وی افزود: انسان‌ها در همه‌جا باید از حقوق انسانی خود برخوردار باشند و مورد ظلم و ستم وسلب حقوق خود قرار نگیرند.

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در پی کشتار مسلمانان در چین بیانیه‌ای صادر کرد.  به گزارش مهر، در این بیانیه آمده است: حوادث خونبار چند روز گذشته در ایالت سین‌کیانگ چین که منجر به کشته شدن بسیاری از مسلمانان این کشور و تعطیلی مساجد توسط عده‌ای نژاد پرست گردید، موجب تأسف و تأثر فراوان است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه این حادثه در ایالتی به وقوع می‌پیوندد که تقریبا یک ششم وسعت جغرافیایی چین و اکثریت قابل توجهی از مسلمانان را در خود جای داده است، تأکید شده است: گرچه دولت چین این کشتار فجیع را یک درگیری قومی خوانده است‌، اما اخبار حکایت از دخالت دولت و جانبداری از گروه خاص و نژاد‌پرست در این غائله دارد.

بیانیه مذکور می‌افزاید: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز تأسف و تأثر فراوان، از دولت چین می‌خواهد با برخورد قاطع و مسئولانه نسبت به حقوق شهروندی مسلمانان، به این غائله پایان داده و وزارت امور خارجه نیز تا رسیدن به نتیجه نهایی موضوع را از طریق دیپلماتیک پیگیری‌نماید.

مکالمه تلفنی متکی و همتای چینی 

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و یانگ‌جیه‌چی، همتای چینی وی دیروز درباره حوادث و ناآرامی‌های هفته اخیر در استان سین‌کیانگ‌ چین مذاکره و تبادل‌نظر کردند.

متکی در جریان این گفت‌وگو ضمن انعکاس نگرانی‌های موجود در بین کشورهای اسلامی و علما، بر ضرورت تأمین امنیت و آرامش مسلمانان اشاره کرد و هرگونه دخالت خارجی با هدف برهم زدن ثبات چین را نادرست خواند.

وزیر خارجه چین هم ضمن تأکید بر حفظ حقوق اقوام و مذاهب در چین، سیاست دولت متبوعش در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ را برقراری آرامش و حفظ همبستگی ملی اعلام کرد.

کد خبر 85363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز