دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از جمله اساسی‌ترین محورهای توسعه اقتصادی هر کشور به‌ویژه در کشورهای دارای اقتصادی غیردولتی محسوب می‌شود.

در واقع جذب سرمایه،  موتور محرک اقتصاد هر کشور است و بر این اساس در سیاست‌های راهبردی اقتصاد کشورمان مانند سند چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و برنامه‌های توسعه پنج ساله بر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تاکید بسیار شده است.

با این وجود امنیت، بازدهی مناسب و مدیریت صحیح سرمایه‌های جذب شده خارجی و سرمایه‌های بومی از جمله اصول غیرقابل انکار برای جذب و استفاده بهینه از هر سرمایه‌گذاری بوده و بدون فراهم شدن شرایط مذکور انتظار جذب سرمایه‌های خارجی یا حفظ سرمایه‌های داخلی و مقابله با مشکل فرار سرمایه چندان محقق نخواهد شد؛ موضوعی که چندی پیش نیز در دومین همایش فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری بین‌المللی در راستای سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور توسط نمایندگی خاورمیانه گمبیت در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک بر آن تاکید شد.

دبیر دومین همایش فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری بین‌المللی با اشاره به اینکه در ایران با مشکل فرار سرمایه مواجه هستیم گفت: با فراهم کردن شرایط مناسب و بالا بردن امنیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور می‌توان ضمن حفظ سرمایه‌های داخلی سرمایه‌های ایرانی خارج از کشور و به‌ویژه منطقه خاورمیانه را جذب کرد.

حامد ابراهیمی، افزود: براساس سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران باید از لحاظ اقتصادی به قدرت اول منطقه تبدیل شود بنابراین باید اقداماتی در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و نگه داشتن سرمایه‌های داخلی صورت گیرد. یک اصل مهم در اقتصاد این است که همیشه سرمایه‌ها در نقاط و مناطقی مستقر می‌شود که کمترین ریسک و بالاترین بازدهی را دارا بوده و عوامل تهدید ساز برای بازدهی سرمایه وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: گرچه در مدیریت کلان یک کشور سرمایه‌گذاری سرچشمه تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما مدیریت سرمایه‌گذاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این وجود مدیریت سرمایه‌گذاری در دنیای امروز متفاوت از دوره‌های پیشین شده است. مثلا کشور چین توانسته با نیروی کار ارزان قیمت و مدیریت صحیح، سرمایه‌های خارجی را به داخل این کشور هدایت و اقتصاد خود را متحول کند.

مدیر خاورمیانه هلدینگ گمبیت با بیان اینکه در شرایط فعلی مرز‌های سیاسی و جغرافیایی در برابر فعل و انفعالات اقتصادی رنگ باخته است و همین امر اهمیت سرمایه‌گذاری چه جذب سرمایه‌های بومی و داخلی و چه جذب سرمایه‌های خارجی و غیربومی را بیشتر می‌کند، افزود: مدیریت سرمایه‌گذاری باعث افزایش اشتغال، کاهش بیکاری مزمن، بالا رفتن دانش فنی جامعه، افزایش سطح زندگی و درآمد مردم، توسعه کار‌آفرینی، رقابت در بازار و تامین جایگاهی در زنجیره تولید ارزش در سطح جهان می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت سرمایه‌های غیربومی یک هنر است و باید زمینه‌های جذب آن فراهم شود، گفت: مدیریت کارآمد سرمایه‌گذاری پیامدهای مفید اقتصادی را به همراه خواهد داشت. برای بهبود شرایط جذب و مدیریت سرمایه‌گذاری، گمبیت به‌عنوان یکی از شرکت‌های خارجی فعال در ایران برای تحول در سرمایه‌گذاری و تجارت الکترونیک براساس سند چشم‌انداز بیست ساله و اصل 44 قانون اساسی، اقدام به برگزاری همایش‌های مختلفی می‌کند.

کد خبر 85396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز