همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به ویژگی‌های دوران دفاع مقدس اظهار داشت: ما امروز در شهرداری تهران به اعتماد متقابل، محبت، گذشت و پیش بردن کارها در بستر الهی نیازمندیم و این‌ها پایه‌های اصلی یک سازمان منسجم و مدیریت معنوی است.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف در نشست فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برای کیفی سازی، کارآمدی و اثربخشی نیازمند کوچک سازی در شهرداری هستیم افزود: به سطح ارتباط منطقی و درست بین مباحث نظری و عملی باید توجه داشت، این دو باید همگام با یکدیگر پیش روند اگر مجموعه سازمان تمایل به این کار نداشته باشند یا تمایل داشته باشد اما توانایی نداشته باشد هر دوی این موضوعات خطرناک است.

شهردار تهران ادامه داد: اگر به مدیریت نوین اعتقاد داریم باید چابک و کارآمد باشیم و مبانی نظری و عملی را به یکدیگر نزدیک کنیم تا عدم تمایل و عدم توانایی ما را زمین‌گیر نکند.

وی با بیان اینکه نباید شهرداری را به عنوان یک سازمان خدماتی بینیم و باید یک نگاه اجتماعی به آن داشت گفت: ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تربیت دینی و شئونات معنوی مردم وظیفه داریم اقداماتی انجام دهیم.

باید مسئولیت‌های مردم در قبال خدمات را تبیین کرد

قالیباف ادامه داد: ما امروز با برخی کشورها تفاوت داریم و نباید عادت کنیم که مردم را منفعل کرده و در برخی سازمان‌ها حتی از مردم طلبکار باشیم و با آن‌ها غیر مسولانه رفتار کنیم.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه مشتری مداری را قبول دارم اما باید بدانیم که مردم از یک سو صاحب حقند و از سوی دیگر مسئولیت‌های اجتماعی دارند، تاکید کرد: حقوق مردم را باید به خوبی ادا کنیم برای همین می‌گوییم حق با مردم است اما مردم هم مسئولیت‌هایی دارند، تنها وظیفه مردم خدمت گرفتن از ما نیست. با عقل ابزاری و دکارتی و یا نگاه منفعل لیبرالیستی به موضوع نگاه نمی‌کنیم بلکه معتقدیم باید به درستی مسئولیت‌های مردم را نیز تبیین کرد.

وی با اشاره به حرکت شهرداری به سمت برون سپاری اظهار داشت: باید ابتدا مدیریت را خصوصی کنیم بعد مالکیت را، بین برون سپاری و پیمان کاری نیز تفاوت قائل شده و در این میانه نیز سرفصل دیگری به نام مدیریت خصوصی تعریف کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: 5 گام خصوصی سازی شامل خصوصی سازی مطلق، برون سپاری، مدیریت خصوصی، کار امانی را تعریف کنیم و در نهایت اگر کاری ماند آن را خودمان انجام دهیم.

قالیباف با اشاره به اینکه این 5 گام را باید به درستی در بخش کوچک سازی پیش ببریم بیان داشت: در این شاکله باید توجه کنیم مسائل زیربنایی حساس و مرتبط با موضوعات کلان مدیریتی قابل واگذاری نیست، تمام بخش‌های حاکمیتی باید در مجموعه شهرداری باقی بماند. به عبارتی دیگر همه تولی گری‌ها باید در سیستم شهرداری باقی بماند و همه تصدی‌گری ها واگذار شود. ما تا شهرداری را به این نقطه نرسانیم کار پیش نمی‌رود.

وی استفاده از تکنولوژی و فناوری اطلاعات را اساس کار دانست و اظهار داشت: اگر حرکت ما بر بستر فناوری اطلاعات اتفاق بیفتد با صراحت می‌گویم هر فردی اگرعدم تمایل و یا عدم توانایی هم داشته باشد هر دوی این نقایص را با فناوری اطلاعات حل می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه خطاب به معاونان شهرداری اظهار داشت: مطابق برنامه 5 ساله، شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک اولین گامی است که برای تحقق این کیفی سازی باید برداریم و تا این کار انجام نشود، اتفاقی نخواهد افتاد.

توجه به نیروی انسانی در امر کوچک سازی

وی توجه به نیروی انسانی و منابع انسانی را از مهم ترین موضوعات در امر کوچک سازی دانست و بیان داشت : در کوچک سازی نباید نیروی انسانی را نادیده گرفت، برای این کار نیز برنامه مشخص و روشنی داریم.

شهردار پایتخت افزود: با افراد نمی‌توانیم رفتار ابزاری داشته باشیم و حتما باید به این مساله توجه کرد تا همکارانمان احساس ناامنی شغلی نکنند و تصور ننمایند زندگی آن‌ها برای ما مهم نیست. امور زندگی تک تک این افراد و خانواده‌هایشان مانند زندگی خانواده خودم برای من مهم است و من در قبال همه کارکنان سازمان مسئول هستم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش رویکرد محله محوری و تقویت نواحی را مهم دانست و ادامه داد: توقع من از شهرداران نواحی رعایت اصول است.

قالیباف در خصوص فعالیت اجتماعی فرهنگی به ویژه در تابستان نیز گفت: توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در بعضی ابعاد از حمل و نقل عمومی نیز مهمتر است چون می‌خواهیم شهروندان با آسایش و رفاه و باور صحیح زندگی کنند.

وی تاکید کرد: اگر باورها لطمه ببیند و بازهم شاهد باشیم پدری آرزوی مرگ جوان معتادش را بکند، ما در مقابل او مسئول هستیم، این از ساختن برج میلاد و تونل توحید و... مهم تر است اما نباید این‌ها را فدای یکدیگر کرد.

تا سال 90 تپه های عباس آباد باید مانند نگینی در خاورمیانه بدرخشد

شهردار تهران در ادامه با اشاره به پروژه‌های کلان شهری گفت: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های ماندگاری در دست اقدام است و بارها تاکید کرده‌ام که تا سال 90 باید تپه‌های عباس آباد مانند نگینی در فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و تفریحی در خاورمیانه بدرخشد و اگر هر کسی تصمیم گرفت صبح تا شب با خانواده خود در این محیط به سر ببرد، هیچ مشکلی نداشته باشد که خوشبختانه بستر این کار فراهم شده است و با جدیت ادامه دارد.

وی با بیان این که نواحی و مناطق قادر هستند کار خود را انجام دهند، افزود: آنچه در شهرداری مرکز دنبال می‌شود در سطح شهری، ملی و فراملی است و سایر کارها در سطح مناطق دنبال می‌شود.

قالیباف با تاکید بر توجه به معیشت کارکنان شهرداری اظهار کرد: با اصلاح ساختار و کوچک سازی که در شهرداری در دست انجام است، باید حوزه امنیت شغلی این افراد حفظ شود.

شهردار تهران با اشاره به ارتباط مثبت شهرداری و شورای شهر خاطر نشان ساخت: خدا را شاهد می‌گیرم که در این چند سال حتی یک مورد هم نبوده است که از شورای شهر خواسته باشیم و شورا آن را تصویب نکرده باشد و در مقابل این کار، ما نیز باید در اجرای مصوبات به خوبی عمل کنیم و بی‌توجهی به این کار توهین به خود ماست.

تاکید بر کاهش فاصله میان شمال و جنوب

قالیباف در ادامه با اشاره به تغییرات مدیریتی جدید در شهرداری، تصریح کرد: همیشه چیزی را که برای خود نمی‌پسندم برای دیگران نیز نمی‌پسندم و آنچه از خودم توقع دارم از همکارانم نیز توقع دارم و تا کنون نیز من نه برای مسئولیتی داوطلب بوده‌ام و نه به دنبال مسئولیتی بوده‌ام و مطمئن هستم که همکارانم نیز همین طور هستند.

وی تصریح کرد: مهم این است که هر کس در هر مسئولیتی که باشد به وظیفه خود عمل کند و در روایات نیز آمده است که اگر به فردی مسئولیتی دادید و آن وقت آن مسئولیت را از او گرفتی، به همان میزان که او از این مسئولیت خوشحال و بعد ناراحت شود، به همان میزان ناخالصی دارد و این را هرمسئولی در خلوت خود می‌تواند بسنجد.

شهردار تهران مسئولیت را امانتی الهی دانست و افزود: تا وقتی که مسئولیتی داریم باید در راستای خدمت به بندگان خدا قدر آن را بدانیم و وقتی که آن را از ما گرفتند باید خدا را شکر کنیم و بدانیم که عزت و ذلت هرکسی در دست خداست و جز با اراده او نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بارها به همکارانم گفته‌ام که من هیچگاه اجازه نداده‌ام با جابه جایی فردی به شخصیت حقیقی او لطمه وارد شود که این گناهی نابخشودنی است.

شهردار تهران در ادامه ضمن تشکر از زحمات همه مدیرانی که در این مدت به فعالیت مشغول بودند، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد آنان گفت: تاکید ما بر آبادانی جنوب تهران است و اگر کسی مسئولیت این مناطق را بر عهده می‌گیرد باید بداند که وظیفه دشواری بر عهده دارد و باید مانند سایر فعالیت‌ها در این محدوده‌ها نیز به خوبی و با جدیت به شهروندان خدمت کند.   

وی خاطر نشان کرد: از این پس همه شهردارانی که بهتر کار می کنند به مناطق جنوبی می‌روند و ما باید بتوانیم به وعده‌ای که به شهروندان مبنی بر این که اگر در دوره مدیریت ما فاصله شمال و جنوب کم نمی‌شود، زیاد هم نشود، داده‌ایم، عمل کنیم.

کد خبر 85506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز