فضاسازی‌های تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای درحالی در نشست فصلی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی همچنان ادامه دارد که این سه کشور می‌کوشند با اتخاذ رویکردهای ضدایرانی، فشارها بر تهران را افزایش دهند.

شورای حکام

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: طی روزهای اخیر و در جریان نشست جاری شورای‌حکام، پس از طرح ادعاهای تکراری علیه ایران در گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، تروئیکای اروپایی نیز با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضدایرانی، موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها علیه تهران را در دستورکار قرار دادند.

آلمان، فرانسه و انگلیس در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود، خواستار افزایش فشارها بر ایران ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی شده‌اند. براساس گزارش منابع غربی، تروئیکای اروپایی در قطعنامه خود، ضمن انتقاد از «عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس»، از جمهوری‌اسلامی خواسته‌اند «با ناظران آژانس اتمی همکاری کند» و «به بازرسان آژانس اجازه نمونه‌برداری از سایت‌های هسته‌ای» را بدهد.

ازسوی دیگر کارل هالگارد، نماینده دائم اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنانی ضمن تکرار ادعاهای گذشته، از تهران خواست بیانیه موسوم به «۴مارس» درباره حل‌وفصل همه مسائل باقی‌مانده پادمانی با آژانس را اجرا کند. هیات اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در بیانیه‌ای در جلسه روز سه‌شنبه شورای‌حکام، با ابراز نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، خواستار پایبندی تهران به تعهدهای برجامی شد که مدعی است، ایران بیش از پیش از آن فاصله گرفته است.

واکنش ایران

ادعاهای غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اما، با واکنش تهران مواجه شد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی‌اتمی در جریان سفر به استان چهارمحال‌وبختیاری، ضمن اشاره به همکاری‌های فنی ایران و آژانس، با تاکید بر اینکه ملاک ما در فعالیت‌های هسته‌ای و برجام، قانون اقدام راهبردی مجلس است، تاکید کرد که ایران در شرایط کنونی در فاز کاهش تعهدهای برجامی قرار دارد.

ازسوی دیگر نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در واکنش به گزارش اخیر گروسی، با تاکید بر اینکه منشأ اتهام‌های ضدایرانی آژانس، رژیم‌صهیونیستی است، اعلام کرد انتصاب ۱۲۰ بازرس برای ایران، به وضوح نشان می‌دهد تهران تمایل دارد این نهاد را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از بازرسان مختلف با تجربه انجام دهد.

در گزارش تفصیلی نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی وین براین نکته تاکید شده‌است که جمهوری‌اسلامی به‌حق انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به‌طور عینی انجام دهد.

در پشت‌پرده فضاسازی‌های تازه غربی چه می‌گذرد؟

یک نماینده مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به پشت‌پرده فضاسازی‌های تازه غربی درباره فعالیت‌های شفاف هسته‌ای ایران گفت: قضیه روشن‌تر از چیزی است که دیگر حتی نیاز به تشریح داشته باشد. موضوع این است که اکنون گروسی، مدیرکل آژانس به‌عنوان بازوی اجرایی دولت‌های غربی علیه ایران درحال ایفای نقش است که رویکرد افزایش فشارها بر ایران را پیگیری می‌کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند با تاکید بر اینکه گروسی در سفر اخیر به ایران با مواضع منطقی جمهوری‌اسلامی مواجه شد، اما اکنون در ادامه روند سیاسی‌کاری‌های گذشته خود گام بر می‌دارد، افزود: تروئیکای اروپایی در جریان نشست‌فصلی شورای‌حکام آژانس که به‌مدت ۵ روز در وین درحال برگزاری است، پیش‌نویسی قطعنامه‌ای ضدایرانی آماده کرده‌اند با این ادعا که از توضیحات شفاف ایران قانع نشده‌اند؛ رویکردی که حدودا طی ۱۰ سال گذشته به‌صورت مستمر ادامه داشته‌است.

وی ادامه داد: همه ادعاهای آنان حول این موضوع می‌چرخد که ایران باید درباره چند ذره به اندازه نوک سوزن اورانیوم با غنای بالاتر توضیح دهد. این درحالی است که ایران دراین زمینه توضیحات کافی را ارائه کرده‌است، اما طرف مقابل همچنان رویکرد سیاسی‌کاری در پیش گرفته‌است.

بازی سیاسی دولت‌های غربی

این نماینده مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه طرف‌های غربی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران یک بازی سیاسی را در دستورکار خود قرار داده‌اند، عنوان کرد: آنها تلاش دارند با افزایش فشارها بر ایران و بهره‌گیری از چماق تحریم‌ها، بدنه اجتماعی ایران را تحت‌تاثیر قرار دهند تا به سمت کاندیداهای طرفدار برجام بروند و درنهایت تحقق راهبرد «تسلیم‌سازی ایران» را پیگیری کنند.

ظهره‌وند با بیان اینکه چنین رویکرد غربی‌ها را می‌توان نوعی مداخله در فضای‌ سیاسی ایران نیز به‌حساب آورد، ادامه داد: معتقدم کشاندن فضای سیاسی داخل ایران به سمت و سوی موردنظرشان، یکی از راهبردهایی است که دولت‌های غربی در شرایط کنونی به‌دنبال آن هستند.

وی با اشاره به اهداف پشت‌پرده طرف‌های غربی برای استمرار فشارها بر ایران افزود: در واقع آنها تلاش دارند بار دیگر ایران را وارد چرخه بسته «مذاکره»، «تحریم»، «فشار» کنند تا نتایج مطلوب خود را به دست آورند. منفعل‌سازی ایران از دیگر رویکردهای مدنظر دولت‌های اروپایی است.

واکنش ایران چه خواهد بود؟

این نماینده مجلس دوازدهم درباره واکنش ایران به صدور احتمالی قطعنامه ضدایرانی در نشست جاری شورای‌حکام اظهارکرد: نکته اینحاست که ایران عضو ان. پی. تی است و پادمان‌ها را نیز رعایت کرده‌است. با این وجود اگر قرار بر استمرار فشارها ازسوی طرف‌های غربی باشد، کاهش سطح همکاری‌ها با آژانس از جمله گزینه‌های روی‌میز ایران خواهد بود.

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه ایران حتی درصورت لزوم به گزینه «خروج از ان. پی. تی» نیز فکر خواهد کرد، ادامه داد: امروز آژانس در قبال هزاران بمب اتمی که در نقاط مختلف جهان وجود دارد و دارندگان آن هم پاسخگوی فعالیت‌های خود نیستند، سکوت اختیار کرده، اما سه نانو ذره به اندازه نوک سوزن را به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل کرده‌است.

وی تصریح کرد: باید رویکردهای سیاسی و جانبدارانه آژانس را برای افکارعمومی جهان توضیح دهیم و روشن کنیم که غربی‌ها و مقام‌های آژانس درحال پیشبرد اهداف سیاسی خود هستند و رویکردهای غیرفنی درپیش گرفته‌اند.

تغییر دکترین هسته‌ای ایران؟

نماینده تهران در مجلس با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اخیر درباره «احتمال تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای ایران» نیز گفت: این موضع غلط برخی افراد است. راهبرد جمهوری‌اسلامی دراین عرصه ازسوی رهبرمعظم انقلاب تشریح شده‌است و قرار نیست دراین سیاست تغییری ایجاد یا از آن عدول شود.

ظهره‌وند ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم تمایل داریم در حوزه علوم و تکنولوژی هسته‌ای، صفر تا صد فرایند مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم، اما تولید بمب به‌هیچ عنوان در دکترین هسته‌ای ایران جایی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر لازم باشد از ان. پی. تی خارج می‌شویم، اضافه کرد: با وجود اینکه ایران دراین زمینه حسن‌نیت خود را ثابت کرده، اما آژانس نه‌تنها هیچ کمکی به تحقق اهداف علمی و صنعتی ایران در این حوزه نمی‌کند، بلکه با افزایش فشارها روی ایران، رویکرد جانبدارانه و سیاسی را در دستورکار قرار داده است.

کد خبر 857328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha