‌برخی سنگی و سیمانی‌اند و تعدادی چوبی و آهنی؛ پل‌هایی که هر یک تاریخچه‌ای دارند و با هدف خاصی ساخته شده‌اند. بعضی از آنها روزگاری وظیفه هدایت آب به روستاهای اطراف را بر عهده داشتند و بعضی دیگر برای سهولت دسترسی مردم به آن طرف رودها و رسیدن به شهرها و روستاها ساخته شدند.

پل شاه عباسي جاجرود

همشهری- مهدیه تقوی راد:بهانه ساخت این پل‌های تاریخی هر چه باشد مهم این است که حالا در زمره آثار تاریخی با معماری ویژه قرار گرفته‌اند و می‌توانید یک روز را به گشت وگذار در آنجا اختصاص دهید.

پل شاه‌عباسی جاجرود

در گذشته به‌دلیل بالا بودن سطح رودخانه جاجرود هر ۴دهانه پل معبر آبی خروشان بود، اما با ساخت سد لتیان و کاسته شدن حجم آب، دهانه‌های میانی به گذرگاه آب و ۲ دهانه کوچک به محل عبور عابران تبدیل شد.

در خنکای بنای تاریخ

پل شاه‌عباسی تا قبل از اینکه پل سیمانی جاجرود ساخته شود، تنها پل در شرق تهران بود که این شهر را به استان مازندران وصل می‌کرد. در آن دوران رفت وآمد از روی این پل صورت می‌گرفت و پل شاه‌عباسی باید همیشه وزن بسیار زیادی را هم تحمل می‌کرد. برای همین تصمیم گرفتند برای حفظ این بنای تاریخی باارزش، پلی سیمانی در جاجرود بسازند. هوا در حوالی جاجرود همواره خنک است، اما بهترین زمان بازدید از پل شاه‌عباسی فصل بهار و تابستان است. هنگام بارش‌های بهاری مراقب راه افتادن ناگهانی سیلاب‌های فصلی باشید.

نشانی: جاده تهران‌ـ دماوند، جاجرود، روستای سعیدآباد

چطور برویم: از سه‌راه تهرانپارس به سمت جاده دماوند بروید، ابتدای جاده جاجرود می‌توانید پل شاه‌عباسی را مشاهده کنید.

قدمت: دوره سلجوقیان

امکانات: مسجد، ‌فروشگاه، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف:دشت لار، روستای مهرآباد، روستای برغان، روستای گلدره

کد خبر 857935
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha