در منابع مکتوب تاریخی از هیئت بنی فاطمه(س) به‌عنوان نخستین هیئتی که از تهران به ری رفت و مراسم مسلمیه را در این خطه برپا کرد نام برده‌اند.

هیات مداحان

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:در آن سال‌ها و به عبارت دقیق‌تر حدود ۱۰۰ سال قبل، اصناف به‌طور جداگانه برای خودشان هیئت داشتند و نام هیئت مطابق صنف شغلی انتخاب می‌شد، مثل هیئت بزازها که توسط پارچه‌فروش‌های بازار تهران تأسیس شد و بعدها به هیئت بنی فاطمه(س) تغییر نام داد یا هیئت آهنگرها و هیئت خراط‌ها. به این‌ترتیب بزازهای بازار تهران نخستین افرادی بودند که مراسم باشکوه مسلمیه را در ری برپا کردند و بعد از آنها هیئت‌های دیگری برای حضور در این مراسم به ری رفتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مراسم مسلمیه در نخستین سال‌ها با حضور معدود هیئت‌های اسم و رسم‌دار پایتخت برپا می‌شد و آرام‌آرام شکوهی دوچندان پیدا کرد. حاج حسن امینی مقدم، از اهالی قدیمی شهرری، در این‌باره می‌گوید: «آنطور که قدیمی‌ها نقل می‌کردند، بازاری‌های تهران نقش پررنگی در برپایی مسلمیه داشته‌اند و عزاداری آنها در ملسمیه با گذشت زمان به سنت تبدیل شد. تا حدود ۸۰ سال قبل هیئت‌هایی به ری و مراسم مسلمیه می‌آمدند که بیشتر آنها از بازاریان تهران بودند، مثل هیئت مداحان که شب اول حضور پیدا می‌کرد و بیشترشان روشندل بودند. شبی که قرار بود هیئت مداحان به مسلمیه بیاید جای سوزن انداختن نبود و همه برای شنیدن صدای مرشد باقر و مرشد اسماعیل که از مداحان روشندل و خوش‌صدای هیئت مداحان تهران بودند می‌آمدند. وقتی قرار بود این دو نفر به مسلمیه بیایند در ری ولوله‌ای به پا می‌شد.»

قدیمی‌های شهرری نقل می‌کنند که وقتی هیئت‌های تهرانی به مسلمیه می‌آمدند همه مساجد و حسینیه‌ها و حرم عبدالعظیم(ع) برای میزبانی از آنها آماده می‌شد و به این‌ترتیب مسلمیه را تهرانی‌ها برپا می‌کردند. امینی مقدم هیئت وعاظ را یکی دیگر از نخستین هیئت‌های تهرانی می‌داند که در سال‌های دور برای برپایی مسلمیه به ری می‌آمد: «هیئت وعاظ هم مدت‌ها با مرحوم سید ابوالقاسم شجاعی که از سخنرانان مشهور بود به شهرری می‌آمد. استاد شجاعی از شاگردان محمدتقی فلسفی و از مریدان شیخ رجبعلی خیاط بود که به قول معروف پامنبری‌های زیادی داشت. او ابتدا در قامت مداح به مسلمیه می‌آمد، اما بعد از پایان تحصیلاتش در حوزه واعظ شد و سخنرانی می‌کرد.»

ماجرای حضور نخستین هیئت‌های پایتخت در مسلمیه | صدای «سلطان الواعظین» به همه رواق‌ها می‌رسید
سید ابوالقاسم شجاعی از سخنرانان هیات مداحان تهران و شاگرد محمد تقی فلسفی پای ثابت مراسم مسلمیه بود.

در همان برهه‌ای که سید ابوالقاسم شجاعی در قامت مداح و بعدها سخنران در مسلمیه حاضر می‌شد، سلطان‌الواعظین هم با هیئت سادات شیرازی پامنبری‌های زیادی پیدا کرد. امینی مقدم در این‌باره می‌گوید: «سادات شیرازی هم جزو هیئت‌هایی بود که حدود ۸۰ سال قبل به مسلمیه می‌آمد. سلطان‌الواعظین، مداح و واعظ مشهور آن سال‌ها، با همین هیئت در مسلمیه مداحی و سخنرانی می‌کرد. وقتی هیئت سادات شیرازی به چهارسوق بازار ری می‌رسید، سلطان‌الواعظین روی چهارپایه می‌رفت و مداحی می‌کرد. او چنان صدای رسایی داشت که وقتی بدون بلندگو در رثای مسلم بن عقیل(ع) می‌خواند صدایش به همه رواق‌ها می‌رسید.»

کد خبر 858239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha