همشهری آنلاین: دادستان کل کشور با تسلیت به بازماندگان سانحه هوایی گفت که تحریم قطعات هواپیما به عنوان معضل جدی جان مسافران ما را می‌گیرد.

به گزارش ایلنا دادستان کل کشور در پی سقوط هواپیمای توپولوف پرواز تهران ـ ایروان که منجر به کشته شدن 168 سرنشین این هواپیما شد، طی پیامی این ضایعه دلخراش را به حضور مقام معظم رهبری ـ ملت ایران و ارمنستان و خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و بر ضرورت پیگیری مجدانه و کارشناسی این حادثه به‌منظور شناسایی علل و عوامل این رخداد تأکید کرد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، در این پیام از دست دادن اعضای نوجوان تیم جودو کشور را ضایعه‌ای بزرگ دانسته و به خانواده ایشان و مسئولان و مربیان آنها تسلیت گفته و برای خانواده‌های داغدیده از خداوند اجر و صبر مسألت کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت پیشگیری از بروز سوانح دلخراش هوایی اظهار داشت: توجه جدی به مسائل فنی ـ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت افزایش ایمنی سفرهای هوایی ـ overhal هواپیما با رعایت آخرین استانداردهای جهانی ـ پیشگیری از بروز خطای انسانی را از جمله مسائل مهم در کاهش سوانح هوایی است. به همین دلیل خواستار اهتمام در جهت کاهش ضایعات و خسارات ناشی از بی توجهی به این مؤلفه‌ها هستم.

دادستان کل کشور افزود: افزایش امنیت پرواز به‌ عنوان مطالبه ملی و خواست عمومی در صدر بایسته‌های دستگاه‌های مسئول قرار دارد و باید مجدانه پیگیری شود.

دری نجف آبادی سیاسی کردن تأمین قطعات هواپیما و تحریم ارائه خدمات هواپیمایی را یک اقدام غیر انسانی و ضد بشری دانست و افزود: ایکائو و دیگر نهادهای بین‌المللی باید این مسأله را تفهیم کنند که تحریم‌های هواپیمایی یکی از مصادیق بارز اقدامات علیه بشریت است.

وی ضمن تجلیل از تلاش فعالان صنایع هوایی ایران گفت: به‌رغم همه تلاش‌های ارزنده‌ای که طی سال‌های اخیر در زمینه ارتقای ایمنی پروازها صورت گرفته تحریم قطعات هواپیما همچنان به‌عنوان معضل جدی جان مسافران پروازها را می‌گیرد؛ اگرچه این مشکلات در سراسر جهان اتفاق می‌افتد و امر بی‌سابقه‌ای نیست و مختص به کشور ایران نیست، اما باید مراقبت‌ها تشدید شود.

وی با بیان اینکه مدعی‌العموم در صورت احراز هر گونه سهل‌انگاری و قصور یا تقصیر عوامل پرواز از حقوق عامه دفاع و با عوامل یاد شده مجدانه برخورد خواهد کرد، اظهار داشت: ارتقای استانداردهای ایمنی پرواز و اطمینان از ایمنی همه مسافران هوایی از جمله حقوق شهروندان ایرانی است و باید قطعات، خدمات و اطلاعات فنی مناسب در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا از جان مسافران صیانت و از ایراد خسارات و لطمات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

وی با اشاره به حوادث دلخراشی نظیر سقوط هواپیمای c130 ـ فالکن سپاه و حادثه اخیر مسیر تهران ـ ایروان اظهار امیدواری کرد که با تلاش همه‌جانبه و بی‌دریغ مسئولین امر شاهد کاهش ضایعات و افزایش ایمنی پروازها باشیم.

دادستان کل کشور در پایان اظهار داشت: ضمنا نحوه اطلاع رسانی در این قبیل حوادث دلخراش باید دقیق، فنی و علمی باشد و باید از دادن هر گونه اطلاعات ناقص و غیر فنی پرهیز کرد.

کد خبر 85837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز