پل های تاریخی یکی از جاذبه های کلانشهر پایتخت هستند. پل هایی که روزگاری وظیفه آبرسانی به مناطق مختلف را برعهده داشتند و امروزه به اماکن گردشگری تبدیل شده اند.

پل حسن آباد

همشهری- مهدیه تقوی راد: در نزدیکی پل های تاریخی تهران اماکن گردشگری متعددی قرار دارند که می توانید از آنها هم بازدید کنید. قلعه و تپه های تاریخی، کاروانسراها و بقعه ها و روستاهای سرسبز از دیدنی های جانبی این پل ها هستند.

پل آبرسان

نشانی: شهریار، جنوب شرقی دهستان سعیدآباد

چطور برویم: در آزادراه تهران‌-کرج به سمت شهریار بروید، پل آبرسان در ضلع جنوب شرقی روستای سعیدآباد و شرق شهریار قرار دارد.

قدمت: دوره قاجار

امکانات: محل استراحت، مسجد، محل بازی کودکان، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف: قلعه‌ دهشاد، تپه‌ جوقین، برج آرامگاه بابامحمود

معرفی: از آنجا که شهریار یکی از پرآب‌ترین مناطق اطراف تهران به‌شمار می‌آید، در گذشته سازه‌های آبرسان بسیاری در این دیار خوش آب و هوا ساخته می‌شد.

تماشای پل گهواره‌ای

پل‌های آبرسان در گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند، زیرا زمانی که سیستم‌های پیشرفته لوله‌کشی وجود نداشت زمین‌های کشاورزی توسط این سازه‌های خاص آبیاری می‌شد. این پل تاریخی در روستای بادامک قرار دارد و همانند پل ورامینک دارای آبراه مرکزی است. بخش فوقانی پل ۳‌متر عرض و طاق گهواره‌ای‌شکلی به ارتفاع ۳و نیم متر روی آن قرار دارد. از این پل در گذشته برای آبیاری اراضی مختلف استفاده می‌شد. درحال حاضر آب رود خشک شده، اما اطراف پل را فضای سبز پوشانده و بسیار تماشایی است.

پل صفوی حسن‌آباد

نشانی: قم، روستای حسن‌آباد

چطور برویم: از جاده قدیم تهران‌-قم به سمت حسن‌آباد بروید. درست کنار کاروانسرای حسن‌آباد که چند سال قبل مرمت شده پل تاریخی حسن‌آباد قرار دارد.

قدمت: دوران صفویه

امکانات: ندارد

جاذبه‌های اطراف: دریاچه حوض سلطان

معرفی: این پل روی رودخانه شور (قره سو)، در مسیر جاده کاروان‌رو تهران‌- قم قرار دارد و بارها بازسازی و مرمت شده است.

همسایه کوره آجرپزی

در گذشته آب رودخانه قره‌سو در فصل بهار به قدری زیاد بود که مردم ناچار شدند این پل را برای سهولت تردد بسازند. امروزه نیز این رودخانه آب قابل توجهی دارد. این پل در نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد و به نام این روستا نیز شناخته می‌شود. پل حسن‌آباد روی پایه‌هایی از سنگ به همراه ملات آهک و ساروج قرار گرفته است. نمای پل آجری بوده و در زمان پهلوی ۳ چشمه طاق به‌صورت گرد به آن اضافه شده است. در جنوب پل نیز یک کوره آجرپزی قرار دارد و گفته می‌شود برای تهیه آجرهای مورد نیاز پل بوده است.

کد خبر 858578
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha