محققان دریافته‌اند که فقر دوران کودکی می‌تواند منجر به تغییرات پایدار در نحوه پردازش زبان توسط مغز شود. حتی در میان بزرگسالانی که مشکلی دراین‌خصوص ندارند آنهایی که در کودکی فقر را تجربه کرده‌اند، الگوهای فعالیت عصبی متفاوتی در مقایسه با همسالان خود با درآمد متوسط دارند.

تأثیر پایدار فقر بر پردازش زبان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: مطالعات جدیدی که در Brain and Language منتشر شده تأثیر طولانی‌مدت شرایط اجتماعی - اقتصادی اولیه بر عملکرد مغز را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که استرس مزمن مرتبط با فقر ممکن است مسیرهای عصبی درگیر در پردازش زبان را تغییر دهد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند کودکانی که در خانواده‌هایی یا پیشینه کم‌درآمد هستند، اغلب در مهارت‌های زبانی مانند واژگان، گرامر و خواندن دچار کمبود هستند. این کمبودها می‌تواند پیامدهای مهمی برای موفقیت تحصیلی و شغلی بعدی در زندگی داشته باشد. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا این کاستی‌های زبانی تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت یا خیر یا چگونه در فعالیت‌های مغز تأثیر خواهد داشت. هدف مطالعه جدید پر کردن این شکاف با بررسی همبستگی‌های عصبی پردازش زبان در بزرگسالانی بود که در فقر بزرگ شده بودند.

تأثیر پایدار فقر بر پردازش زبان | تحقیقات جدید نوروساینس درباره پردازش زبان

تأثیر تجربیات آسیب‌زا بر رشد شناختی

سوزان پرکینز، نویسنده این تحقیق می‌گوید: وقتی معلم آموزش ویژه جوانانی بودم که زمینه انجام کارهای پر خطر داشتند، به این موضوع علاقه‌مند شدم که چگونه فقر و دیگر تجربیات مرتبط با کودکی مانند بدرفتاری در این دوران و دیگر تجربیات آسیب‌زا، بر رشد شناختی تأثیر می‌گذارند. به عقیده این محقق مرکز تحقیقات دینامیک گروهی در مؤسسه تحقیقات اجتماعی در دانشگاه میشیگان،
کودکان و نوجوانان با پیشینه‌های چندگانه به‌ویژه از نظر تحصیلی با مشکل مواجه هستند. این موضوع مربوط به مدت‌ها قبل از آن بود که مردم در مورد آموزش و آگاهی از تروما صحبت کنند.
پرکینز می‌گوید: من دانش‌آموزانی را دیده‌ام که پس‌زمینه‌های آسیب‌دیدگی مانع از بروز استعدادها و توانایی‌های آنها شده است. در غیر این صورت، آنها می‌توانستند باهوش، درگیر، و درس‌خوان شوند. در واقع آنها با خواسته‌های شناختی رقابتی دست‌وپنجه نرم می‌کردند که امکان موفقیتشان را پیچیده‌تر می‌کرده است.

ارتباط رشد کودکان با زمینه‌های مختلف اجتماعی

توجه داشته باشیم این مطالعه یک پیگیری طولی برای یک پروژه تحقیقاتی بزرگ‌تر بود که رشد کودکان را با زمینه‌های مختلف اجتماعی - اقتصادی دنبال می‌کرد.
شرکت‌کنندگان از گروهی انتخاب شدند که شامل خانواده‌هایی با درآمد زیر خط فقر ایالات متحده و خانواده‌های با درآمد متوسط ‌بودند.
پرکینز به PsyPost می‌گوید: فقر دوران کودکی یک چالش بالقوه رایج و قابل‌پیشگیری برای رشد مغز است. ما می‌دانیم کمتر پیش می‌آید والدین کودکانی که کم‌درآمد هستند، تحصیل‌کرده باشند.

بنابراین، دسترسی محدودتری هم به اجزای سازنده سلامت مغز مانند کتاب و غذاهای مغذی دارند، فرصت‌های آموزشی باکیفیت کمتری نیز در دوران کودکی دارند و اغلب به مدارس دولتی باکیفیت و عملکرد پایین‌تری می‌روند. همه اینها مانع از پیشرفت تحصیلی و شغلی کمتری در بزرگسالی خواهد شد.

ارتباط فقر با نحوه پردازش واج‌های جدید

بیشتر بزرگسالان در خواندن و دیگر کاربردهای زبان عملکرد خوبی دارند. آنها می‌توانند علائم، منوها، برنامه‌های شغلی و مطالب زیادی بخوانند و به طور موثر با همکاران و دیگر افراد زندگی خود ارتباط برقرار کنند. اما عجیب به نظر می‌رسد بزرگسالانی که در فقر بزرگ شده‌اند تا چه حد ممکن است در نحوه پردازش واج های جدید مغز متفاوت‌ عمل کنند.

بیشتر بخوانیم :

مهارت‌های اولیه زبانی به مهار خشم کودکان کمک می‌کند

به بچه ها فرصت رویاپردازی دهید

ارتباط فقر دوران کودکی با عملکرد زبان

به گزارش سایت Neuroscience اگرچه هر دو گروه در آزمون‌های زبان رفتاری در محدوده متوسط ‌انجام دادند، اما گروه فقر به طور مداوم در کارهای رمزگشایی واجی و تشخیص خواندن امتیاز کمتری کسب کردند.

این موضوع نشان می‌دهد فقر دوران کودکی تأثیر پایداری بر مهارت‌های زبانی خاص دارد؛ حتی اگر عملکرد کلی زبان متوسط ‌به نظر برسد.

نتایج تصویربرداری مغز نشان داد بزرگسالان با پس‌زمینه‌های درآمدی متوسط، فعال‌سازی بیشتری را در فرونتال تحتانی چپ (IFG) و دیگر مناطقی که معمولاً با پردازش زبان مرتبط هستند نشان دادند.

این مناطق در مغز برای کارهایی مانند رمزگشایی واجی و درک مطلب بسیار مهم هستند. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگان با درآمد متوسط ‌از مسیرهای عصبی استاندارد برای پردازش زبان استفاده می‌کنند. درحالی‌که بزرگسالانی که در فقر بزرگ شده‌اند در این مناطق زبان فعالیت کمتری نشان می‌دهند.

به عقیده پرکینز بزرگسالانی که خجالتی هستند یا به توانایی‌های زبانی خود اعتماد ندارند می‌توانند در فضاهای جدید مانند تحصیلات پیشرفته به‌خوبی عمل کنند و پیشرفت زیادی داشته باشند. به‌این‌ترتیب می‌توانند هر گونه مشکل در تولید یا درک را نیز جبران کنند.
تحقیقات آینده می‌تواند بررسی کند چگونه جنبه‌های مختلف فقر، مانند استرس، تغذیه، و فرصت‌های آموزشی به تغییرات در عملکرد مغز کمک می‌کنند. همچنین نمونه‌های متنوع‌تری را برای بررسی اینکه آیا این یافته‌ها در بین گروه‌های جمعیتی مختلف صادق هستند یا خیر ارائه دهد.

کد خبر 858719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha