ابوالفضل پورعرب بعد از کارگردانی نمایش «خسیس» در تالار وحدت می خواهد این بار «اتللو» شکسپیر را روی صحنه بیاورد.  سال ۸۲ زمانی که پورعرب «خسیس»  ترجمه محمدعلی جمالزاده را روی صحنه برد اجرایش با حاشیه های زیادی روبه رو شد.

خسیس

همشهری آنلاین: ابوالفضل پورعرب بعد از کارگردانی نمایش «خسیس» در تالار وحدت می خواهد این بار «اتللو» شکسپیر را روی صحنه بیاورد. سال ۸۲ زمانی که پورعرب «خسیس» ترجمه محمدعلی جمالزاده را روی صحنه برد اجرایش با حاشیه های زیادی روبه رو شد و پورعرب به عنوان کارگردان در روزهای پایانی به دلیل مشکلاتی که آن زمان پیش آمد، روی صحنه یامد و در نهایت پرونده اجرای «خسیس» به شکل کامل بسته نشد.

عکس‌های دیدنی و حرف‌های خواندنی از ابوالفضل پورعرب ۲۱ سال پیش


• نمایش «خسیس» به کارگردانی این بازیگر که برای ۴۰ شب قرار بود اجرا شود با حاشیه های زیادی همراه بود. یکی از این حواشی عدم پرداخت دستمزد بازیگران و عوامل بود، موضوعی که باعث شد مدیران تالار تصمیم بگیرند که نمایش دیگر روی صحنه نرود.
• پورعرب که ۶ مهر سال ۸۲ اجرایش را شروع کرد اواخر آبان ماه دیگر خودش حضور نداشت و عدم حضورش به عنوان کارگردان از یک سو و از سوی دیگر عدم پرداخت دستمزدها باعث شد که این نمایش به سرانجام نرسد.

• این بازیگر در همان سال ها هم گفته بود که اول قصد داشته نمایش «اتللو» را روی صحنه بیاورد اما در نهایت «خسیس» را انتخاب کرده است.

• آن زمان پورعرب عنوان کرده بود که کارگردانی من بعد از پایان اجرای «خسیس» ثابت می شود، این نمایش در حالی روی صحنه رفت که پورعرب برای اولین توانست اسپانسر مالی داشته باشد.
• پورعرب از بازیگران شناخته شده ای سینماست که در دهه ۶۰ جز پرکارهای تئاتر بوده، پورعرب تا سال ۱۳۶۹ دو نمایش را کارگردانی و در چند نمایش بازی کرد. این بازیگر نمایش «مهمانی خصوصی» را در جبهه اجرا کرد.

عکس‌های دیدنی و حرف‌های خواندنی از ابوالفضل پورعرب ۲۱ سال پیش

• پورعرب زمانی که (۱۳۸۲) نمایش «خسیس» را روی صحنه برد؛ نزدیک یک دهه از تئاتر دور بود اما وقتی نمایش را در تالار وحدت روی صحنه برد، در نشست خبری اش عنوان کرد:«شش سالی منتظر مجوز اجرای نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی بوده. در دهه ۶۰ تئاتر کار می کردم و حالا به صحنه بازگشتم چرا که هنر در انحصار کسی نیست.»

• پورعرب همچنین در آن سال ها عنوان کرد که بعد از اجرای نمایش «خسیس» می خواهد نمایش «سورمه» و «خونیان و خوزیان» ‌که بحث سینما رکس آبادان است را برای اجرا پیشنهاد بدهد که بعدتر درباره اجرای این نمایش گفتند که مجوز توسط مرکز رد شده است.


• پورعرب در گفت وگویی که با همشهری در آن سالها داشت، درباره آدابته کردن متن مولیر می گوید: دلم نمی خواست به متن دست بزنم و آن را دستکاری کنم. فقط حس کردم یک جاهایی لازم است با تماشاچی ارتباط نزدیک تری ایجاد شود و باید با زبان امروز با مردم صحبت کرد. الان بحث نزول خواری وجود دارد این را هم شما می دانید هم ما و هم دولت. باید کاری کرد که برخورد با نگاه قبلی متفاوت باشد. بعضی چیزها این نگاه را صمیمانه می کند. ما باید از فرهنگ خودمان استفاده کنیم. از فرهنگ کوچه و بازار، تا تأثیر بهتر و بیشتری روی مردم داشته باشد.

کد خبر 858748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی گودرزی IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    0 0
    یادش بخیر چه روزهایی قشنگی بود ♡